Μία ανάρτηση στη «Διαύγεια» της 26ης Απριλίου αποκάλυψε γιατί οι Γάλλοι σύμβουλοι για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είχαν εμφανιστεί καθόλου τους τελευταίους μήνες στο «αρχηγείο» της εταιρίας στον οδό Καρόλου.
Η Credit Agricole, η τράπεζα που διαπραγματευόταν με το δημόσιο για να αναλάβει χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε γνωστοποιήσει ήδη από τον Νοέμβριο ότι προθυμοποιούνταν μεν να ετοιμάσει την δομή της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της μονάδας συντήρησης του ΟΣΕ (ROSCO) και επιλεγμένων σταθμών της ΓΑΙΑΟΣΕ, όμως δήλωσε αδυναμία να επιδιώξει την εύρεση αγοραστή για το «κλείσιμο» ενός deal.
Μαζί με την Credit Agricole αποχώρησε όλη η κοινοπραξία που θα «χτιζόταν» για το περίπλοκο εγχείρημα της πώλησης των δύο εταιριών, δηλαδή οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF), η Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδος και το Δικηγορικό Γραφείο Μ.& Π. Μπερνίτσα, αφού η πρόσληψή τους έγινε «υπό την αίρεση της επιτυχούς κατάληξης των διαπραγματεύσεων.. για τη σχετική σύμβαση που θα υπογράψουν με το δημόσιο».
Έτσι, η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) ανακάλεσε την προηγούμενη απόφασή της και παρήγγειλε από την ενοποιημένη πια Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ και Αποκρατικοποιήσεων νέο διαγωνισμό για την πρόκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον νομικό, χρηματοοικονομικό και τεχνικό σύμβουλο του δημοσίου, που θα αναλάβει να «τρέξει» το πρότζεκτ.
Σύγκρουση υπ. Υποδομών - ΤΑΙΠΕΔ
Δεν είναι τυχαίο, όπως παρατηρούν πηγές κοντά στην υπόθεση, ότι την ίδια ημέρα, που δημοσιεύθηκε η εν λόγω απόφαση στη «Διαύγεια», ήρθαν και οι δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), κ. Κ. Μητρόπουλου για την νέα προσέγγιση στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Reuters, μέσα από την πώληση σιδηροδρομικών δρομολογίων.
Οι ίδιοι κύκλοι ερμηνεύουν τις συγκεκριμένες δηλώσεις ως έμμεση απάντηση στην ανοιχτή κατηγορία του υπουργού Υποδομών, κ. Μ. Βορίδη ότι το υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ πωλούν στρατηγικές επιχειρήσεις σαν να επρόκειτο για «επιχειρήσεις εμπορίας ενδυμάτων». Μάλιστα, ο κ. Βορίδης, μιλώντας στο διεθνές συνέδριο Transport Research Arena (TRA 2012), που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, επισήμανε ότι την στρατηγική της σιδηροδρομικής πολιτικής την χαράσσει το υπουργείο Υποδομών και όχι το ΤΑΙΠΕΔ.
Στις δηλώσεις του κ. Μητρόπουλου στο Reuters, κύκλοι του υπουργείου Υποδομών εμφανώς ενοχλημένοι απάντησαν ότι «εμείς καθορίζουμε τη συνολική πολιτική για τους σιδηροδρόμους και θα πρέπει να υπάρξει συνεννόηση του αρμόδιου υπουργείου με τα ευρωπαϊκά όργανα και την Τρόικα», προσθέτοντας με έμφαση ότι «δεν παρακολουθούμε ευκαιριακού τύπου παρεμβάσεις».
Πάντως, πηγές του υπουργείου Οικονομικών υποβαθμίζουν την «οργή» του κ. Βορίδη, στην οποία διακρίνουν μάλλον προεκλογική σκοπιμότητα.Παράλληλα, κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ εξηγούν ότι, σύμφωνα με τον νόμο, η αρμοδιότητα για τις ιδιωτικοποιήσεις ανήκει στο Ταμείο, το οποίο, όπως επισημαίνουν, και σχέδιο και στρατηγική έχει για την πώλησή των δημοσίων επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ταμείο, παρόλο που δεν του έχουν εκχωρηθεί ακόμη τα δικαιώματα του δημοσίου για τα συγκεκριμένα assets, εξετάζει διάφορα σενάρια για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως το «σπάσιμο» των δρομολογίων της εταιρίας και η ξεχωριστή δημοπράτηση των δικαιωμάτων εκτέλεσής τους.
Κατά τον κ. Μητρόπουλο, πρόκειται για μοντέλο που εφαρμόστηκε στην Βρετανία, αφού, όπως είπε κάθε επίδοξος επενδυτής θα μπορεί να έρθει με δικό του προσωπικό και τροχαίο υλικό και να προχωρήσει σε ευρύτερες συνέργειες. Παράγοντες με γνώση της υπόθεσης αναφέρουν ότι η αναφορά του στο Βρετανικό μοντέλο στέλνει ένα μήνυμα στην αγορά, σχετικά με το τι είδος συμβούλους θα αναζητήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με τον κ. Μητρόπουλο, η επιλεγείσα διαδικασία θα είναι ταχύτερη και θα παραγάγει καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα για το δημόσιο.
Ανατροπή στρατηγικής βλέπει το υπουργείο Υποδομών
Κύκλοι του υπουργείου διακρίνουν στο «μοντέλο Μητρόπουλου» πλήρη ανατροπή της νομοθετημένης διαδικασίας πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού, όπως επισημαίνουν, διαφέρει παρασάγγας από τα συμπεφωνημένα με την Τρόικα.
Μάλιστα, διακρίνουν σοβαρά τεχνικά προβλήματα, όπως για παράδειγμα, γιατί κάποιος να αγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εάν πρόκειται απλά να αγοράσει δρομολόγια, εντοπίζοντας λάθη στη συγκεκριμένη στρατηγική, την ώρα, μάλιστα, που η εταιρία παρουσιάζει κερδοφορία, παρόλη την ύφεση. Επίσης, αναφέρουν ότι η αλλαγή πλεύσης έρχεται σε σύγκρουση και με την τριετή σύμβαση παροχής δρομολογίων δημοσίου συμφέροντος, μεταξύ κράτους και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πηγές του υπουργείου Οικονομικών απαντούν, πάντως, ότι η διοίκηση του Ταμείου βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με την Κομισιόν - η οποία ακόμη επεξεργάζεται το business plan της εταιρίας προκειμένου να δώσει το «πράσινο φως» - και υπενθυμίζουν ότι στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) μετέχουν ως μέλη στο διοικητικό του συμβούλιο και συναινούν στις δράσεις του.
Ενόχληση και από τα «νερά»
Κατά πληροφορίες, εξ ίσου «ανορθόξα» προσεγγίζει ο κ. Μητρόπουλος και το ζήτημα της αποκρατικοποίησης και άλλων εταιριών, αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών, όπως για παράδειγμα οι ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ. Πηγές κοντά στην υπόθεση υπογραμμίζουν ότι τα ύδατα δεν είναι ιδιοκτησία, αλλά παραχώρηση του κράτους στις εταιρίες, που έχει ημερομηνία λήξης, εκτιμώντας ότι ουδείς διαβεβαιώνει ότι οι δύο εταιρίες θα έχουν μέλλον, αφού η ανανέωση της σύμβασης θα γίνει με διεθνή διαγωνισμό.
«Κανένας δεν πρόκειται να βάλει λεφτά σε κάτι που επιχειρηματικά θα "πεθάνει"» σημειώνουν κι εξηγούν ότι το εγχείρημα της αποκρατικοποίησής τους είναι εξαιρετικά δύσκολο, αφού θα πρέπει να συμπέσει χρονικά η ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης και η ιδιωτικοποίηση των δύο εταιριών, μέσα από διαγωνιστική διαδικασία, κατ' εφαρμογήν των κοινοτικών κανόνων.
Κυβερνητικοί παράγοντες, ακολουθώντας το νήμα αυτής της σύγκρουσης, σημειώνουν ότι η «οπτική» του ΤΑΙΠΕΔ για τις εταιρίες ύδρευσης πέτυχε το «πάγωμα» της έγκρισης των τιμολογίων της ΕΥΑΘ από το υπουργείο Υποδομών, γεγονός που φαίνεται να προκάλεσε και τον εκνευρισμό του κ. Βορίδη.
Η «κόντρα» ξεκίνησε από τα μεγάλα έργα
Βέβαια, παρόμοιο σκηνικό έχει δημιουργηθεί και στο ζήτημα των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων, όπου όλοι οι εμπλεκόμενοι παράγοντες διακρίνουν πλέον διαφορετικές «γραμμές» ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και στο ΤΑΙΠΕΔ, αφού το μεν θέλει να επανεκκινήσει τα έργα, διευκολύνοντας ταμειακά τις κοινοπραξίες, ενώ το δε να «προικίσει» περισσότερο την τιτλοποίηση των εσόδων του δημοσίου από τα διόδια, προσπαθώντας να αλλάξει την οικονομική ισορροπία των έργων.
«Χωρίς δρόμους, όμως, δεν θα υπάρχουν ούτε διόδια ούτε μελλοντικά έσοδα του δημοσίου» σχολιάζουν κύκλοι των υπουργείου Υποδομών και υπενθυμίζουν ότι η πρωτοβουλία του ΤΑΙΠΕΔ για ίδρυση ρυθμιστικής αρχής αυτοκινητοδρόμων ανατρέπει την ίδια τη φύση των συμβάσεων παραχώρησης, οι οποίες ψηφίστηκαν με μεγάλη πλειοψηφία από τη Βουλή.
¨ΤΟ ΒΗΜΑ"