Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2011

Με γαλλικό «μανδύα» η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στην τελική ευθεία μπαίνει η αποκρατικοποίηση της εταιρείας

Γαλλικό «άρωμα» στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
 Εντονο γαλλικό «άρωμα» έχουν οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης που καλούνται από την Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) να διαπραγματευθούν με το Δημόσιο την ανάληψη του έργου της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της επιχειρησιακής μονάδας συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ και επιλεγμένων ακινήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Σύμφωνα με απόφαση της ΔΕΑΑ, οι SNCF International (ο Γαλλικός ΟΣΕ), η Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδος και η Credit Agricole CIB θα αναλάβουν τον ρόλο του συμβούλου στην πώληση έως και του συνόλου των μετοχών του Δημοσίου, στα «φιλέτα» της ΓΑΙΑΟΣΕ, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ROSCO, δηλαδή τις υπηρεσίες συντήρησης του ΟΣΕ, εάν, φυσικά, καρποφορήσει η τελική διαπραγμάτευση μεταξύ των συγκεκριμένων εταιριών και της κυβέρνησης.
Υπό την ίδια προϋπόθεση, νομικός σύμβουλος της αποκρατικοποίησης θα είναι το νομικό γραφείο Μ&Π Μπερνίτσα, το οποίο διαθέτει συσσωρευμένη εμπειρία σε αντίστοιχα εγχειρήματα.
Η κυβέρνηση έχει κάνει αρκετές επαφές με την SNCF, προκειμένου να εισέλθουν οι Γάλλοι στην σιδηροδρομική αγορά της χώρας μας, με την ελπίδα ότι θα βρεθεί ένας μέτοχος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά κι ένας στρατηγικός εταίρος για τον ΟΣΕ.
Ωστόσο, τα πράγματα σε καμία περίπτωση δεν θα είναι ρόδινα. Το γεγονός ότι οι SNCF ενδέχεται να είναι στη θέση του συμβούλου αποκρατικοποίησης, καθιστά αδύνατη την διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκ μέρους των. Αρα, οι Γάλλοι αποκλείονται ως άμεσοι αγοραστές.
Αυτό που επισημαίνεται στην αγορά των Μεταφορών είναι ότι όποιος αποφασίσει να αγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Rosco, αγοράζει μόνο τεχνογνωσία, καθώς οι εταιρίες δεν τροχαίο υλικό ή κάποιο σημαντικό asset.
Επίσης, παράγοντες της αγοράς προβληματίζονται για το «πακετάρισμα» των εταιριών εκμετάλλευσης και συντήρησης, καθώς ενδεχομένως πιθανοί αγοραστές να θεωρούν ότι μπορούν να εξασφαλίσουν την συντήρηση του τροχαίου υλικού σε κάποια πιο φτηνή αγορά, όπως, φερ' ειπείν, η Βουλγαρική.
Πάντως, η δυσκολία του εγχειρήματος έγινε εμφανής για την κυβέρνηση τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν και βρέθηκαν στο Παρίσι για τον ίδιο λόγο ο τότε υπουργός Επικρατείας, κ. Χ. Παμπούκης, ο ειδικός γραμματέας Αποκρατικοποιήσεων, κ. Γ. Χριστοδουλάκης και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Π. Θεοφανόπουλος. Είχε προηγηθεί ανάλογη επίσκεψη του τότε υπουργού Υποδομών, κ. Δημ. Ρέππα, λίγους μήνες πριν.
Εκεί, η Γαλλική πλευρά ζήτησε ως προαπαιτούμενο να μην υπάρξουν ραγδαίες μεταβολές σε επίπεδο υποδομής κι εκμετάλλευσης. Ωστόσο, ήταν ήδη αργά, καθώς είχε προηγηθεί ραγδαία συρρίκνωση του επιβατικού έργου, ενώ τα προβλήματα στην υποδομή ήταν και παραμένουν δεδομένα.
Αυτά είναι γνωστά πράγματα στις Δυτικές πρωτεύουσες, καθώς οι άμεσα ενδιαφερόμενοι είναι ενήμεροι δια της διπλωματικής οδού. Δεν είναι τυχαιο ότι κατά καιρούς ακούγονται ονόματα υποψηφίων αγοραστών, τα οποία, στη συνέχεια, αποσύρονται μόλις τα πράγματα σοβαρέψουν.
Επίσης, το γεγονός ότι η σιδηροδρομική αγορά θεωρείται (τυπικά) απελευθερωμένη κάνει αρκετούς υποψήφιους επενδυτές να σκέφτονται ότι θα μπορούσε να είναι χρησιμότερο να ανοίξουν τη δική τους εταιρία ευθύς εξ αρχής από το να εμπλακούν σε ένα επενδυτικό εγχείρημα, που θα τους έφερνε εύκολα απέναντι από τους συνδικαλιστές της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών.
Ωστόσο, υπάρχουν και συμβολισμοί. Οι Γάλλοι έχουν παράσχει τεχνογνωσία στους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους από την εποχή των πρώτων συμβάσεων παραχώρησης των τελευταίων δεκαετιών του 19ου αιώνα! Μάλιστα, το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι ο ίδιος ο ΟΣΕ, καθώς η αναδιοργάνωσή του την δεκαετία του 1970 έγινε από την SOFRERAIL και ήταν υποδειγματική.
Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι η SOFRERAIL ήταν επικεφαλής της κοινοπραξίας PLANOSE, η οποία το 1995 εκπόνησε το επιχειρησιακό πλάνο του ΟΣΕ, το οποίο, όμως, πρακτικά έμεινε ανεκτέλεστο. Ωστόσο, στην ίδια κοινοπραξία το «παρών» είχε δώσει πάλι το νομικό γραφείο Μπερνίτσα.
Δυσκολίες θα αντιμετωπίσει και η προσπάθεια πώλησης των ακινήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ, κυρίως για δύο λόγους, με τον έναν να τροφοδοτεί τον άλλον. Λόγω της ύφεσης, η κτηματαγορά βρίσκεται στα Τάρταρα και ο ανταγωνισμός μεταξύ των προσφερόμενων «φιλέτων» θα είναι μέγας. Ωστόσο, επειδή η χώρα τελεί υπό διαδικασία απομείωσης των αξιών της, οι επενδυτές εκτιμούν ότι οι τιμές θα πέσουν κι άλλο κι, έτσι, ουδείς βιάζεται.
"ΤΟ ΒΗΜΑ"