Δευτέρα 29 Αυγούστου 2011

Τέρμα ο τερματικός σταθμός της Καλαμπάκας



Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΟΝΤΟΥ
Οι κάτοικοι της Δυτικής Θεσσαλίας τον είχαν σαν το σπίτι τους. Το πρωί ξεκινούσαν για την Καλαμπάκα, στις 11 έφταναν στην Αθήνα, έκαναν τις δουλειές τους, έβλεπαν γνωστούς και το απόγευμα γύριζαν στην Καλαμπάκα. Από εκεί με το ΚΤΕΛ επέστρεφαν στις πόλεις και τα χωριά τους.
 Με την κατάργηση οι Καρδιτσιώτες και οι Τρικαλινοί για να πάρουν τρένο θα πρέπει να πάνε στη Λάρισα
Τώρα ο τερματικός σταθμός του ΟΣΕ της Καλαμπάκας κλείνει «για λόγους οκονομίας», όπως ανακοινώθηκε, και οι κάτοικοι της Καρδίτσας και των Τρικάλων τα έβαψαν μαύρα. Τώρα για να χρησιμοποιήσουν τρένο θα πρέπει να πάνε στο σταθμό... Παλαιοφαρσάλου Λάρισας.
Το τραγελαφικό της υπόθεσης: το δρομολόγιο καταργήθηκε, οι κάτοικοι και οι φορείς αντέδρασαν και ο ΟΣΕ το επανέφερε. Μετά από τέσσερις μήνες λειτουργίας, ο σταθμός καταργείται και πάλι, με αποτέλεσμα να ξεσηκώνονται και πάλι οι πολίτες, τα επαγγελματικά σωματεία και οι σύλλογοι.
Μάλιστα, για να χρυσώσει το «χάπι» η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επισημαίνει πως «θα μειωθεί σημαντικά το κόμιστρο, καθώς η αμαξοστοιχία θα τιμολογείται σύμφωνα με τις ισχύουσες τιμολογιακές διατάξεις για τα απλά τρένα και όχι τις αμαξοστοιχίες Intercity».
Η νέα αυτή εξέλιξη προκάλεσε την αντίδραση των φορέων των πόλεων Καρδίτσας, Τρικάλων και Καλαμπάκας, που βλέπουν τη Δυτική Θεσσαλία να βυθίζεται όλο και πιο πολύ στην απομόνωση.
Μάλιστα, οι Φίλοι του Σιδηροδρόμου, διακωμωδώντας πλέον την κατάσταση, εξέδωσαν κηδειόχαρτο, όπου ως... τεθλιμμένους συγγενείς αναφέρουν τους βουλευτές των δύο νομών, κλείνοντας με τη φράση: «Ο καφές φυσικά θα ξαναδοθεί και πάλι πικρός στις επόμενες εκλογές».
Ο περιφεριάρχης Κώστας Αγοραστός, με δύο επιστολές του, ζητεί την επαναλειτουργία του δρομολογίου, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει, επισημαίνει πως «δεν είναι δυνατόν να λειτουργεί ένα δρομολόγιο με μέσο όρο πληρότητας 68,85% και να καταργείται με την άστοχη αιτιολογία της «χαμηλής πληρότητας». Να σημειωθεί, μάλιστα, ότι στην πληρότητα αυτή συμπεριλαμβάνονται μόνο τα εισιτήρια που εκδίδονται από τα εκδοτήρια των σταθμών και δεν συμπεριλαμβάνονται καθόλου τα χειρόγραφα εισιτήρια που εκδίδονται εντός του τρένου». Ψήφισμα με το οποίο καταγγέλλουν ως εμπαιγμό την απόφαση, εξέδωσαν και οι Περιφερειακές Ενότητες Τρικάλων και Καρδίτσας.



Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξέδωσε ανακοίνωση με τα στοιχεία της κίνησης και τα έσοδα όπου το δρομολόγιο παρουσίαζε ιδιαίτερα χαμηλές πληρότητες και δεν δικαιολογούσε την προσθήκη μιας επιπλέον σύνθεσης Intercity στα ήδη υπάρχοντα δρομολόγια του βασικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης.



Πάντως, κανείς δεν αποκλείει και πιο δυναμικές κινητοποιήσεις, αφού η απόφαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έλαβε χώρα την περίοδο που και οι περισσότεροι κάτοικοι απουσιάζουν, αλλά και οι αγορές των δύο πόλεων υπολειτουργούν. Κατά της κατάργησης του δρομολογίου είναι και οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ, σύμφωνα με τον Θωμά Χαχάμη, μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΓΣΕΕ. Μάλιστα, επισημαίνουν πως η χαμηλή κίνηση των εισιτηρίων οφείλεται στο γεγονός πως ο σταθμός δεν λειτουργεί με προσωπικό του ΟΣΕ τα απογεύματα στα εκδοτήρια, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα πολλοί από τους επιβάτες να στρέφονται στα ΚΤΕΛ. Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί πως η έκδοση των εισιτηρίων έχει δοθεί πλέον σε ιδιώτη.

Ιστορία

«Σιδηρόδρομοι Θεσσαλίας» (Σ.Θ.). Οι γραμμές τους ξεκινούσαν από τον Βόλο, έφθαναν στο Βελεστίνο και κατόπιν διακλαδίζονταν σε δύο μεγάλα σκέλη. Το ένα προχωρούσε βορειοδυτικά και κατέληγε στη Λάρισα. Το άλλο προχωρούσε δυτικά, διερχόταν από τα Φάρσαλα και την Καρδίτσα, συνέχιζε βορειοδυτικά, διερχόταν από τα Τρίκαλα και κατέληγε στην Καλαμπάκα. Η κατασκευή του δικτύου ξεκίνησε το 1882, δηλαδή αμέσως μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλίας, και τελείωσε το 1886. Το μήκος της διαδρομής από Βολο μέχρι Λάρισα ήταν 60 χιλιόμετρα και από Βόλο μέχρι Καλαμπάκα 160 χιλιόμετρα.