Τετάρτη, 20 Ιουλίου 2011

Τα πρώτα θετικά σημάδια στην απόδοση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Οι καθυστερήσεις στις μετατάξεις που έχουν επιβαρύνει με περίπου 10 εκατ. ευρώ την εταιρεία το πρώτο πεντάμηνο, η αύξηση του κόστους του καυσίμου (τιμή brent +28%) αλλά και η μείωση της επιβατικής κίνησης στα τρένα κυρίως των γραμμών μεγάλων αποστάσεων κατά 24% αποτέλεσαν τους τρεις βασικούς παράγοντες που προκάλεσαν ζημιές στην εταιρεία που πραγματοποιεί τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές.
Της Μαρίας Μόσχου "Η"
Στην τελική ευθεία μπαίνει η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία εκτελεί την επιβατική και εμπορευματική κίνηση του ΟΣΕ, μετά τα πρώτα θετικά σημάδια στα οικονομικά της εταιρείας κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2011 όπου η εταιρεία παρουσίασε μείωση του ελλείμματος κατά 71%.
Ακόμα πιο ενθαρρυντικά τα αποτελέσματα του Ιουνίου με τα έσοδα της εταιρείας να παρουσιάζονται ιδιαίτερα αυξημένα και την διοίκηση να προχωρά σε σημαντικές αλλαγές στην τιμολογιακή της πολιτική.
Τα αποτελέσματα αυτά έφεραν τα πρώτα χαμόγελα στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών καθώς είναι ίσως η πρώτη φορά που η δέσμευση που είχε δοθεί απέναντι στην τρόικα για μηδενικά ελλείμματα στο τέλος του χρόνου φαίνεται να είναι πλέον εφικτή. Η εξέλιξη αυτή οδήγησε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να δρομολογήσει άμεσα (μέχρι τις 25 Ιουλίου) την επιλογή συμβούλου ο οποίος θα προχωρήσει την ιδιωτικοποίηση του 49% της εταιρείας με την επιλογή στρατηγικού συμμάχου ο οποίος θα αναλάβει και το μάνατζμεντ της εταιρείας.

Οι αλλαγές

Στο πλαίσιο των αλλαγών και της αύξησης της επιβατικής κίνηση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει υιοθετήσει την προσφορά φθηνών εισιτηρίων στην γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη που το πρώτο πεντάμηνο παρουσίασε σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης.Ειδικότερα η εταιρεία έχει θέσει ως στόχο την έκδοση 10.000 εισιτηρίων κάθε μήνα, που θα κοστίζουν 9 ευρώ το κάθε ένα, 15.000 εισιτηρίων με τιμή 19 ευρώ το καθένα και 20.000 εισιτηρίων με 29 ευρώ το ένα, τα οποία θα επιδιωχθεί να παρέχονται για τα δρομολόγια εκείνα που σήμερα παρουσιάζουν χαμηλότερη πληρότητα, ώστε να βοηθηθούν να αυξήσουν την κίνησή τους.Αξιοσημείωτο είναι ότι την πρώτη Παρασκευή του Ιουλίου καταγράφηκε ρεκόρ κίνησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Αθήνα με 6.800 επιβάτες, ενώ ο μέσος όρος στη γραμμή ήταν, έως τώρα, στα περίπου 3.200 άτομα.Την ίδια στιγμή ειδικές εκπτώσεις και προσφορές θα έχουν οι επιβάτες που θα αγοράζουν εισιτήρια μέσω του διαδικτύου, ενώ μέσω του τετραψήφιου 1110 θα εκδίδονται σύντομα και εισιτήρια με τη χρήση πιστωτικής κάρτας.
Να σημειωθεί ότι στους τέσσερις μήνες εφαρμογής των πωλήσεων μέσω του διαδικτυακού τόπου trainose.gr, οι πωλήσεις έχουν ξεπεράσει τις 200.000 ευρώ, ενώ στόχος της εταιρείας είναι το Ιντερνετ να αποτελέσει το κύριο κανάλι πώλησης εισιτηρίων. Παράλληλα σύντομα αναμένεται να υπάρχει και δυνατότητα σύνδεσης με το διαδίκτυο για τους επιβάτες του σιδηροδρόμου καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται ήδη σε διαπραγματεύσεις με εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.

Το πεντάμηνο

Σαφώς βελτιωμένη είναι και η εικόνα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία αν και έχει επιβαρυνθεί το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου με περίπου 10 εκατ. ευρώ από την μη υλοποίηση των μετατάξεων που ακόμα και σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί έχει μειώσει το έλλειμμά της κατά 71% στα 25 ,5 εκατ, ευρώ.
Οι καθυστερήσεις στις μετατάξεις που έχουν επιβαρύνει με περίπου 10 εκατ. ευρώ την εταιρεία το πρώτο πεντάμηνο, η αύξηση του κόστους του καυσίμου (τιμή brent +28%) αλλά και η μείωση της επιβατικής κίνησης στα τρένα κυρίως των γραμμών μεγάλων αποστάσεων κατά 24% αποτέλεσαν τους τρεις βασικούς παράγοντες που προκάλεσαν ζημιές στην εταιρεία που πραγματοποιεί τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές.
Παρά τους αρνητικούς αυτούς παράγοντες η εταιρεία είχε σαφώς βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με πέρυσι μια και παρουσίασε στο πεντάμηνο ζημιές 25,5 εκατ.. ευρώ ότνα το ίδιο διάστημα πέρυσι είχε ζημιές 87,1 εκατ. ευρώ (μείωση 71%). Αξιοσημείωτο είναι ότι αν οι μετατάξεις είχαν ολοκληρωθεί από τις αρχές του χρόνου το έλλειμμα θα ήταν 15,6 εκατ. ευρώ (μείωση πάνω από 80%).
Την ίδια στιγμή ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος παρουσίασε αύξηση 17% στα έσοδα και παράλληλη αύξηση κατά 6% των επιβατών.
Στον αντίποδα οι γραμμές μεγάλης απόστασης, συμπεριλαμβανομένης και της Αθήνας – Θεσσαλονίκης, παρουσίασαν μείωση εσόδων 38% σε σχέση με το πρώτο πεντάμηνο του 2010 και επιβατών κατά 24%.
Η σημαντική αυτή μείωση οφείλεται στους εξής λόγους:
- Μεγάλη χρονική διαφορά μεταξύ ανακοίνωσης των νέων τιμών από την εφαρμογή τους, με αποτέλεσμα δυσμενή δημοσιότητα χωρίς τα οφέλη των αυξήσεων καθώς το νέο πλέγμα δρομολογίων εφαρμόστηκε στις 19 Ιουνίου.
- Σημαντικά προβλήματα στο δίκτυο με αποτέλεσμα την αναξιοπιστία του χρόνου διαδρομής στο άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
- Μεγάλη λειτουργική αστάθεια το πρώτο τρίμηνο του έτους με αποτέλεσμα την χαμηλή ποιότητα υπηρεσίας.
Αντίθετη είναι η εικόνα στις εμπορευματικές μεταφορές όπου αν και υπήρξε μείωση του όγκου των εμπορευμάτων ωστόσο σημειώθηκε αύξηση κατά 2% στα έσοδα.
Σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις για το 2011 τα συνολικά έξοδα αναμένεται να είναι μειωμένα κατά 9 εκατ. ευρω σε σχέση με το στόχο παρά τη σημαντική αύξηση της τιμής της βενζίνης,
Οι ζημιές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μειώνονται κάθε μήνα καθώς στον Ιανουάριο του 2011 οι ζημιές ήταν 6,4 εκατ. ευρώ και τον Μάιο μειώθηκαν σε 3,4 εκατ. ευρώ. Αν λάβει κανείς υπόψη του την επιβάρυνση από την καθυστέρηση των μετατάξεων που τον Μάιο έφτασε το 1,3 εκατ. ευρώ οι λειτουργικές ζημιές τον ίδιο μήνα περιορίζονται σε 2,2 εκατ.. ευρώ (περιλαμβάνοντας και τα αποτελέσματα της αύξησης της τιμής του πετρελαίου).