ΤΟΥ ΜΑΚΗ ΒΟΪΤΣΙΔΗ
Οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι οργανώνουν εκδρομές ακόμη και για τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου. Οι ελληνικοί θα μπορούσαν τρεις μήνες το καλοκαίρι να οργανώνουν εκδρομές για μπάνιο.
Αλλά η διαφορά ανάμεσα στους γερμανικούς και τους ελληνικούς σιδηροδρόμους είναι ότι οι γερμανικοί βρίσκονται στη Γερμανία και οι ελληνικοί στην Ελλάδα. Ακριβώς γι΄αυτό, η Deutsche Bahn είναι μια νοικοκυρεμένη εταιρία που επιδοτείται για να προσφέρει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, ενώ ο ΟΣΕ στοίχιζε μέχρι χτες στους φορολογουμένους σχεδόν τρία εκατομμύρια ευρώ τη μέρα, για να λειτουργεί το αραιότερο δίκτυο στην Ευρώπη.Ας αφήσουμε κατά μέρος τις γραμμές που δεν κατασκευάστηκαν ποτέ. Σχέδια υπήρχαν για να πηγαίνει το τρένο από τη Θεσσαλονίκη στην Καβάλα και από την Καλαμπάκα στην Κοζάνη. Αλλά αυτές είναι πονεμένες ιστορίες. Ας μείνουμε στις γραμμές που υπήρχαν ή εξακολουθούν να υπάρχουν. Για παράδειγμα, από τη Θεσσαλονίκη προς τη Λάρισα. Η γραμμή αυτή περνούσε από τη Νέα Αγαθούπολη, το Μακρύγιαλο, την Αλυκή, τον Πλαταμώνα και τα Τέμπη. Υστερα μπερδέψαμε τι σημαίνει προαστιακός σιδηρόδρομος και σιδηρόδρομος υψηλών ταχυτήτων. Τον μπουφετζή του σιδηροδρομικού σταθμού της Γκρενόμπλ να ρωτούσαμε, θα μας έλεγε ότι ο σιδηρόδρομος υψηλών ταχυτήτων χαράσσεται ώστε να συνδέει μεγάλες πόλεις μεταξύ τους και ο προαστιακός προκειμένου να ενώνει όσο το δυνατόν περισσότερα χωριά. Δηλαδή, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Εμείς πρωτοτυπήσαμε και προσπαθήσαμε να τα έχουμε και τα δύο. Τελικά, καταφέραμε να μην έχουμε ούτε πραγματικό τρένο υψηλής ταχύτητας, όπως το ICE, το ΑVE ή το TGV, ούτε πραγματικό προαστιακό.
Βοήθησαν και οι περίφημες «τοπικές κοινωνίες». Στον Πλαταμώνα, το τρένο κηρύχθηκε εκτός νόμου. Ενα χωριό που διέθετε μία από τις ωραιότερες διαδρομές στην Ευρώπη, πέντε μέτρα από τη θάλασσα, βάλθηκε να διώξει το σιδηρόδρομο επειδή αυτό θεώρησε συνώνυμο της «προόδου». Και για να είναι βέβαιο ότι ο σιδηρόδρομος δε θα επανερχόταν ποτέ, ανέχτηκε οι γνωστοί άγνωστοι της περιοχής να ξηλώνουν τις γραμμές, καταστρέφοντας ένα τμήμα της τοπικής και της σιδηροδρομικής ιστορίας. Θα έβγαινε χαμένος ο Πλαταμώνας εάν τρία εκδρομικά τρένα έφερναν κάθε μέρα επιβάτες από τη Θεσσαλονίκη ή τη Λάρισα για ένα μπάνιο; Κέρδισε ο Μακρύγιαλος που το τρένο περνάει από δίπλα του αλλά δε σταματά; Κέρδισε ο ΟΣΕ που έχασε ένα σωρό προορισμούς χάρις στους οποίους θα υποστηριζόταν ο αληθινός προαστιακός; Φυσικά όχι. Αλλά έστω και τώρα, εκδρομικά τρένα μπορούν να δρομολογηθούν για τη Λεπτοκαρυά ή τους Νέους Πόρους. Χρειάζονται απλώς αντανακλαστικά.