Τετάρτη 27 Ιουλίου 2011

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Σε τροχιά ...ιδιωτικοποίησης με απολύσεις


Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πλεονάζων προσωπικό που αγγίζει τα 600 άτομα αν και ήδη έχουν προχωρήσει οι μετατάξεις που όπως φαίνεται δεν έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζουν να έχουν πάνω από 5.000 εργαζόμενους, αριθμός απαγορευτικός για τους μελλοντικούς επενδυτές.
Της Μαρίας Μόσχου
Σε τροχιά ...ιδιωτικοποίησης μπαίνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία το τελευταίο διάστημα έχει προχωρήσει σε διορθωτικές κινήσεις όσον αφορά το δίκτυό της αλλά και την τιμολογιακή της πολιτικής με στόχο μέχρι το τέλος του 2011 να πάψει να παράγει ελλείμματα.
Οι εργαζόμενοι έχουν το βλέμμα στραμμένο στην διαδικασία αποκρατικοποίησης καθώς μία πιθανή πώληση θα άνοιγε το δρόμο για απολύσεις, κάτι που προβλέπεται και στη νέα σύμβαση εργασίας που έχει ήδη εγκρίνει η διοίκηση της εταιρείας μέσα από την αξιολόγηση των εργαζομένων. Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πλεονάζων προσωπικό που αγγίζει τα 600 άτομα αν και ήδη έχουν προχωρήσει οι μετατάξεις που όπως φαίνεται δεν έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζουν να έχουν πάνω από 5.000 εργαζόμενους, αριθμός απαγορευτικός για τους μελλοντικούς επενδυτές.
Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και οι Γάλλοι που είχαν επιδείξει σημαντικό ενδιαφέρον για τη σχετική επένδυση είχαν αιτηθεί περαιτέρω μείωση του προσωπικού.
Η κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει στην μερική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τον στρατηγικό επενδυτή που τελικά θα επιλεγεί να αγοράζει το 49% της εταιρείας, αλλά να αναλαμβάνει και το μάνατζμεντ αυτής.
Επίσης ιδρύεται νέα θυγατρική εταιρεία για την συντήρηση των τρένων η οποία θα ιδιωτικοποιηθεί επίσης,
Ο λόγος για τον οποίο το οικονομικό επιτελείο συμπεριέλαβε και την συντήρηση στο «πακέτο» αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι ότι έχει εντοπίσει μεγάλες σπατάλες στον τομέα αυτό. Συγκεκριμένα, στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι ο ΟΣΕ ξοδεύει 130 εκατ. ευρώ το χρόνο για την συντήρηση του υλικού, όταν οι κατασκευαστές έχουν ορίσει ως ανώτατο ποσό για την συντήρηση των τραίνων τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως.
Από την πλευρά της η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναζητά περαιτέρω τρόπους μείωσης των δαπανών αλλά και αύξηση των εσόδων από εισιτήρια που παρουσίασαν σημαντική πτώση το πρώτο πεντάμηνο του έτους.
Στο πλαίσιο αυτό οι εκπτώσεις εισιτηρίων σε όσους χρησιμοποιούν την ηλεκτρονική έκδοση αλλά και η επιβράβευση των τακτικών πελατών που προνοούν να κλείσουν εισιτήριο πολλές ημέρες πριν το δρομολόγιο διαμορφώνουν ένα εντελώς νέο σκηνικό στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Πεντάμηνο

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν στο πρώτο πεντάμηνο του έτους η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαίου παρουσιάζει μείωση των ζημιών της κατά 40,3 εκατομμύρια ευρώ, ποσοστό 46% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι.
Στο εν λόγω διάστημα οι ζημιές εταιρείας (προ επιχορηγήσεων) ανήλθαν σε 46,9 εκατομμύρια ένατι 87,2 εκατομμύρια πέρυσι.
Τα συνολικά έξοδα στο πεντάμηνο καταγράφηκαν μειωμένα κατά 50,8 εκατομμύρια, μείωση σε ποσοστό 39% σε σχέση με πέρυσι.
Η μείωση αυτή ήταν το αποτέλεσμα της μείωσης κατά 39% των εξόδων μισθοδοσίας, κατά 50% των αμοιβών και εξόδων τρίτων αλλά και η μείωση κατά 55% των λειτουργικών εξόδων.
Επίσης έως το τέλος Μαΐου ο αριθμός των απασχολουμένων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν 1.124 εργαζόμενων φέτος έναντι 1.671 εργαζόμενων την προηγούμενη χρονιά. Υπήρξε δηλαδή μία μείωση του προσωπικού της εταιρείας κατά 547 άτομα ενώ σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης επρόκειτο να αποχωρήσουν από αυτή 751 εργαζόμενοι.
Πάντως το κόστος μισθοδοσίας προσωπικού μειώθηκε σχεδόν στο μισό αφού πέρα από τις αποχωρήσεις εργαζομένων πολύ σημαντικές ήταν και οι μειώσεις που έγιναν στους μισθούς των εργαζόμενων με αποτέλεσμα φέτος το Μάιο η εταιρεία να καταβάλει για αμοιβές και έξοδα προσωπικού 4,1 εκατομμύρια ευρώ έναντι 8 εκτομμυρίων στο αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

ΕΕ

Διεξοδική έρευνα ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να εξακριβώσει κατά πόσον τα μέτρα αναδιάρθρωσης που υιοθέτησε τη κυβέρνηση για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι συμβατά με τη νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν συνιστούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις.
Στο πλαίσιο του ελέγχου της Επιτροπή πρόκειται να διερευνήσει μέτρα, ύψους 1,2 δις ευρώ, τα οποία αφορούν την περίοδο από την ίδρυση της εταιρείας το 2007 εως και το 2009 και σχετίζονται με:
-διαγραφή χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
-μετατάξεις προσωπικού και μεταφορά περιουσιακών στοιχείων
-αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας
-συμβάσεις για τη συνεργασία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τον ΟΣΕ (που αφορούν στη χρήση της υποδομής αλλά και του τροχαίου υλικού)
-αποζημιώσεις που παρέχονται στην εταιρεία για τις υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας ("άγονες γραμμές")
Η κίνηση της ΕΕ χαρακτηρίζεται αναμενόμενη αφού η έγκριση θα έπρεπε να έχει δοθεί από την ίδρυση της εταιρείας. Πάντως επαφές για το θέμα έχουν υπάρξει τους προηγούμενους μήνες ανάμεσα στις δύο πλευρές. Το βασικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς στηρίζεται στην ανεξαρτησία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον Όμιλο ΟΣΕ αφού η εταιρεία ανήκει στο Δημόσιο και τα μέτρα που ελήφθησαν για την εξυγίανσή της δεν έρχονται σε αντίθεση με το κρατικό δίκαιο και δεν συνιστούν κρατικές ενισχύσεις