Κυριακή 24 Ιουλίου 2011

Σε ιδιώτες 18 ακίνητα του ΟΣΕ

Δεκαοκτώ ακίνητα του ΟΣΕ, που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, ανάμεσα στα οποία είναι το Θριάσιο Πεδίο, το μεγάλο οικόπεδο στην περιοχή Λεύκα του Πειραιά, το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη αλλά και οι σιδηροδρομικοί σταθμοί σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά, Αγίους Αναργύρους, Λάρισα και Βόλο έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
Της Μαρίας Μόσχου
Εκτάσεις, οικόπεδα και κτίρια του ΟΣΕ, τα οποία μπορούν να έχουν εμπορική, τουριστική και ψυχαγωγική χρήση καθώς και εμπορευματική μέσω logistics οδευουν προς αξιοποιήση. Τέσσερα από τα 18 θα πωληθούν (τόσο το οικόπεδο όσο και το κτίσμα όπου αυτό υπάρχει), ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν με συμβάσεις παραχώρησης. Σημειώνεται ότι η τεράστια ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, που επί πολλά χρόνια παρέμεινε πλήρως αναξιοποίητη ανέλαβε το ρόλο του «σωτήρα» για τον οργανισμό, αφού με αντάλλαγμα τα ακίνητα αυτά το Δημόσιο ανέλαβε τα υπέρογκα χρέη του πάνω από 10 δισ. ευρώ.

Οι πέντε σταθμοί

Ολικό... λίφτινγκ στους πέντε σιδηροδρομικούς σταθμούς σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Βόλο, το κόστος ανακατασκευής των οποίων ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ προβλέπει το πρόγραμμα της κυβέρνησης με την ένταξη των σταθμών αυτών στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
Η κατασκευή των σύγχρονων σταθμών θα γίνει με συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες, ενώ ο χρόνος εκμετάλλευσης θα προκύψει από σχετική αποτίμηση του κάθε έργου. Η αποπληρωμή στους ιδιώτες θα γίνει με την ενοικίαση των χώρων εστίασης και πάρκινγκ, αλλά και των καταστημάτων που θα κατασκευαστούν.
Οι φάκελοι και των πέντε σταθμών έχουν παραδοθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στην Ελληνική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων όπου έχει ήδη επιλεγεί χρηματοοικονομικός σύμβουλος, ο οποίος και θα αποτιμήσει τα έργα. Μετά την ολοκλήρωση της αποτίμησης θα αναζητηθούν επενδυτικά σχήματα τα οποία και θα κληθούν να κατασκευάσουν τους νέους σταθμούς.
Οι τρεις σταθμοί στον Πειραιά, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη δεν θα έχουν να ζηλέψουν τίποτα από ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο με καταστήματα, εστιατόρια, χώρους στάθμευσης ακόμα και κινηματογράφους.
O σιδηροδρομικός σταθμός του Πειραιά είναι ο τερματικός σταθμός του προαστιακού. Στις πολεοδομικά επιτρεπόμενες χρήσεις του ακινήτου, συνολικής επιφάνειας 13.492 τ.μ., με επιτρεπόμενη δόμηση περίπου 39.000 τ.μ., περιλαμβάνονται χώροι γραφείων, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης - αναψυχής και χώροι στάθμευσης.
Στο σταθμό της Αθήνας, το γνωστό σταθμό Λαρίσης, εξετάζεται η αξιοποίηση 4.500 τετραγωνικών μέτρων για τη δημιουργία καταστημάτων και χώρων εστίασης.
Στο πλαίσιο της αξιοποίησης προστέθηκε και ο παλιός σταθμός των Αγίων Αναργύρων όπου μπορεί να έχει εμπορική χρήση όπως και οι σταθμοί σε Βόλο (εμπορική χρήση) και Λάρισα (εμπορική και τουριστική χρήση).

Το οικόπεδο στη Λεύκα

Την εμπορική χρήση του μεγάλου οικοπέδου στη Λεύκα, το οποίο εκτείνεται σε 120 στρέμματα προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ήδη προωθήσει την αποδέσμευση των 20 πρώτων στρεμμάτων μεγάλου οικοπέδου στη Λεύκα. Πρόκειται για την αποθήκη του ΟΣΕ η οποία θα μεταφερθεί στο Θριάσιο Πεδίο. Πρόκειται για οικόπεδο μεγάλης αξίας που έχει τη δυνατότητα για ανάπτυξη δομήσιμης επιφάνειας 80.000 τ.μ.

Πώληση

Την πώληση 4 οικοπέδων και ακινήτων του ΟΣΕ που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης.Πρόκειται για το οικόπεδο στο Ρουφ που ήδη έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των επενδυτών, μια και πρόκειται για 9.500 τετραγωνικά μέτρα κοντά στο κέντρο, καθώς και τρία οικόπεδα που περιλαμβάνουν και κτίσματα (το ένα στη Νέα Σμύρνη στην Αθήνα και τα άλλα δύο στη Θεσσαλονίκη).

Θριάσιο Πεδίο

Η κήρυξη του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο ως άγονου και η χάραξη νέου σχεδίου για το έργο αναμένεται να ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες από το υπουργείο Υποδομών. Σύμφωνα με την προκήρυξη, το έργο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης.
Το εμπορευματικό κέντρο θα αναπτυχθεί σε ακίνητο ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, έκτασης 588 στρεμμάτων, στο Θριάσιο Πεδίο του δήμου Ασπροπύργου Αττικής.
Ο προϋπολογισμός του προηγούμενου διαγωνισμού ήταν 150 εκατ. ευρώ, ποσό που θεωρήθηκε πολύ υψηλό λόγω της οικονομικής συγκυρίας της χώρας μας και για το λόγο αυτό αναμένεται να «σπάσει» σε υποέργα. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου, χωρίς τη συμμετοχή της Ε.Ε. ή κονδυλίων του Δημοσίου.

Η περιουσία του ΟΣΕ

Η τελευταία αποτίμηση που έχει γίνει για λογαριασμό του ΟΣΕ εκτιμά ότι η τρέχουσα εμπορική αξία των ακινήτων ιδιοκτησίας του ΟΣΕ ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ.
Τα γεωτεμάχια υπολογίζονται σε 3.600, συνολικού εμβαδού 89.000 στρεμμάτων και αξίας 4,2 δισ. ευρώ, ενώ τα κτίρια υπολογίζονται σε 4.600, συνολικού εμβαδού 540.000 τ.μ. και αξίας 400 εκατ. ευρώ.
Εως σήμερα από τη διαχείριση της περιουσίας αυτής ο οργανισμός εισπράττει μόλις 3,5 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, αφού τα μισθωμένα ακίνητα είναι λιγότερα από 900 και για τα περισσότερα εξ αυτών οι τιμές μόνο συμβολικές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, οι αποδόσεις του ΟΣΕ από την ακίνητη περιουσία ανέρχονται μόλις στο 0,15% της αξίας της, ενώ την ίδια ώρα η διεθνής πρακτική αναφέρει αποδόσεις που κυμαίνονται στο 6% - 8%.