Τον κίνδυνο της μισθωτής εφεδρείας ή ακόμη και της απόλυσης, πρόκειται να αντιμετωπίσουν 500 εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς που θα μείνουν χωρίς αντικείμενο εργασίας και 600 εργαζόμενοι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς προχωρεί η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας
Της Μαρίας Μόσχου
Περισσότεροι από 500 εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν το ενδεχόμενο της μισθωτής εφεδρείας ή ακόμα και της απόλυσης καθώς αναμένεται να μείνουν χωρίς αντικείμενο με βάση τα νέα οργανογράμματα που ήδη καταρτίζονται από τις διοικήσεις των δύο νέων συγκοινωνιακών εταιρειών Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. (Ο.ΣΥ.) και Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑ.ΣΥ.).
Μπροστά στον κίνδυνο απολύσεων βρίσκονται και περίπου 600 εργαζόμενοι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς η εταιρεία βρίσκεται ήδη στην τροχιά ιδιωτικοποίησης με το προσωπικό να αποτελεί ακόμα «αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις με μελλοντικούς επενδυτές παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα μετατάξεων εφαρμόζεται κανονικά. Την ίδια στιγμή πιο «σκληρές», από αυτές του ΟΣΕ, αναμένεται να είναι οι νέες συμβάσεις εργασίας στις συγκοινωνίες σε περίπτωση που οι εργαζόμενοι και η διοίκηση δεν έρθουν σε συμφωνία και αναγκαστούν να εφαρμοστούν με νομοθετική ρύθμιση. Και αυτό γιατί το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα «επιτρέπει» πλέον απολύσεις στο Δημόσιο! Ο κίνδυνος των απολύσεων στις αστικές συγκοινωνίες είναι πλέον ορατός ενώ το ενδεχόμενο αυτό δεν βλέπει αρνητικά και ο υπουργός Υποδομών, Γ. Ραγκούσης, ο οποίος τονίζει ότι θα εφαρμοστούν πιστά όσα προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.Σύντομα ο κ. Ραγκούσης θα κληθεί να αποφασίσει τον τρόπο που θα διαχειριστεί το πλεονάζον προσωπικό μετά τη συγχώνευση των πέντε μεταφορικών εταιρειών σε δύο.
Οι νέες διοικήσεις των δύο εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ ξεκίνησαν από τις αρχές της εβδομάδας τη σύνταξη των νέων οργανογραμμάτων των εταιρειών, από τα οποία αναμένεται να προκύψει ότι τουλάχιστον 500 εργαζόμενοι δεν είναι πλέον «απαραίτητοι» για τη λειτουργία τους. Σημειώνεται ότι από τη συγχώνευση των πέντε εταιρειών, σε δύο, πολλές θέσεις υπερκαλύπτονται κυρίως σε διοικητικό προσωπικό.
Και σε αυτή την περίπτωση ο κ. Ραγκούσης, όπως και στα ταξί, αναμένεται να εφαρμόσει διαφορετική πολιτική και να διαχωρίσει τη θέση του από τον προκάτοχό του Δ. Ρέππα, ο οποίος είχε θέσει «κόκκινη γραμμή» στις απολύσεις των εργαζομένων στις μεταφορικές εταιρείες. Μάλιστα λίγο πριν την αποχώρησή του από το υπουργείο Υποδομών ο κ. Ρέππας είχε αποφασίσει νέο κύμα μετατάξεων για όσους εργαζόμενους κριθεί ότι πρέπει να απομακρυνθούν.
Πάντως αυτό το σχέδιο, όπως έχει ήδη αποδειχθεί, είναι χρονοβόρο μιας και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί το ανάλογο πρόγραμμα στον ΟΣΕ, όπου η διαδικασία έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετούς μήνες. Υπενθυμίζει ότι ο κ. Ραγκούσης από τις πρώτες εβδομάδες θητείας του στο υπουργείο άνοιξε «παράθυρο» για μαζικές απολύσεις στις ΔEKO του υπουργείου Yποδομών δηλώνοντας ότι θα τηρήσει πιστά τον εφαρμοστικό νόμο του μεσοπρόθεσμου σχεδίου. Ο κ. Ραγκούσης είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Iσχύει ότι ψηφίστηκε στη Bουλή».
Οι διαπραγματεύσεις
Ξεκίνησε ήδη ο διάλογος μεταξύ διοικήσεων και εργαζομένων στις δύο νέες εταιρείες για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας ώστε πριν το τέλος του Αυγούστου να έχουν ολοκληρωθεί και να προχωρήσουν στην υπογραφή της νέας ΣΣΕ. Υπενθυμίζεται ότι βάσει του νόμου για την αναδιάρθρωση των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών οι διαπραγματεύσεις θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα σε ένα μήνα. Σε διαφορετική περίπτωση η λύση δίνεται με νομοθετική ρύθμιση. Ειδικότερα τα επιδόματα που θα παραμείνουν «άθικτα» για τους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες είναι αυτά των τέκνων και των σπουδών, ενώ σε αντίθεση με τον ΟΣΕ θα παραμείνει αυτό της ειδικότητας του οδηγού.
Ολα τα υπόλοιπα επιδόματα περικόπτονται. Τα σχετικά έγγραφα, για την έναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών, επιδόθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα με δικαστικό επιμελητή οπότε και ξεκίνησε να μετρά αντίστροφα η έναρξη του ενός μήνα. Βέβαια το χρονοδιάγραμμα αυτό θεωρείται ιδιαίτερα στενό αν αναλογιστεί κανείς ότι οι διαπραγματεύσεις στον ΟΣΕ ξεπέρασαν σχεδόν τους τρεις μήνες. Αν και οι εργαζόμενοι είναι αντίθετοι σε περικοπές και μειώσεις μισθού, ωστόσο, υπό την απειλή μιας νομοθετικής ρύθμισης, η οποία πλέον μπορεί να είναι πιο «σκληρή» ακόμα και από αυτή του ΟΣΕ, θα πρέπει να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να προσπαθήσουν να καταλήξουν σε συμφωνία.
Με την εφαρμογή νέων συλλογικών συμβάσεων οι απώλειες θα είναι μεγαλύτερες για κάποιους εργαζομένους που έως τώρα απολαμβάνουν υψηλότερα μισθολόγια (π.χ. ΗΣΑΠ) και μικρότερες για υπαλλήλους που είχαν μισθολόγια με βάση τον ιδιωτικό τομέα (π.χ. ΤΡΑΜ).
Τα οργανογράμματα
Στενός οικονομικός έλεγχος, διαπραγματεύσεις με τους εργαζόμενους και κατάρτιση των νέων οργανογραμμάτων είναι οι τρεις βασικές αρμοδιότητες των νέων διοικήσεων. Ειδικότερα καλούνται:
Nα καταρτίσουν τα νέα οργανογράμματα αλλά και τους κανονισμούς προσωπικού.
Να πραγματοποιήσουν διαπραγματεύσεις με τους εργαζομένους για την υπογραφή των νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Οι νέες Συμβάσεις αναμένεται να είναι πιο «σκληρές» από αυτές του ΟΣΕ με καταργήσεις επιδομάτων, υπερωριών και βαθμίδων.Να μειώσουν άμεσα τα κόστη των εταιρειών. Κάθε τρεις μήνες οι νέες εταιρείες θα ελέγχονται οικονομικά από ορκωτούς ελεγκτές.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομίας από την ανασυγκρότηση του ΟΑΣΑ και τις μισθολογικές περικοπές, εκτιμάται ότι θα εξοικονομούνται περίπου 150 εκατ. ευρώ ετησίως. Ηδη η διοίκηση της ΟΣΥ προχώρησε σε σημαντικές περικοπές λεωφορειακών γραμμών που μειώνουν σημαντικά το σημερινό έργο που εκτελούσε η πρώην εταιρεία Θερμικών Λεωφορείων. Στο πλαίσιο αυτό η ΟΣΥ βάζει «μαχαίρι» σε συνολικά 24 γραμμές λεωφορείων, οι οποίες, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται. είτε αλληλοκαλύπτονται από δίκτυα σταθερής τροχιάς είτε είχαν πολύ χαμηλή επιβατική κίνηση. Στόχος είναι η μείωση του κόστους της εταιρείας με στόχο τη συρρίκνωση των ελλειμμάτων.
«Πιλότος» η σύμβαση στον ΟΣΕ
Απολύσεις εργαζομένων μετά την κατάργηση θέσεων, αξιολόγηση της απόδοσης του εργαζόμενου κάθε χρόνο, πειθαρχικές ποινές και πρόστιμα που μπορεί να φτάνουν ακόμα και το ένα τέταρτο του μισθού αλλά και δύο χρόνια δοκιμαστικής πρόσληψης για τους νέους υπαλλήλους στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπει ο νέος κανονισμός προσωπικού. Παράλληλα υιοθετείται το 40ωρο ως εβδομαδιαίος χρόνος απασχόλησης του προσωπικού της εταιρείας.
Η συλλογική σύμβαση εργασίας των σιδηροδρομικών προβλέπει μισθολόγιο τεσσάρων βαθμίδων με βάση την εκπαίδευση και 20 μισθολογικές κλίμακες που αφορούν στην προϋπηρεσία από 0 έως 39 έτη και ξεκινούν από τα 740 ευρώ για αποφοίτους Γυμνασίου και φθάνουν στα 2.220 ευρώ για τους αποφοίτους Πανεπιστημίου με πτυχίο πενταετούς φοίτησης. Σε ό,τι αφορά τα επιδόματα προβλέπεται η διατήρηση των επιδομάτων γάμου, τέκνων, μεταπτυχιακού και διδακτορικού. Οι προσλήψεις θα γίνονται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας και κάθε νεοπροσλαμβανόμενος θα διανύσει δοκιμαστική περίοδο έως δύο έτη. Στο τέλος της θα αξιολογείται και στη συνέχεια η διοίκηση θα κρίνει αν θα τον εντάξει στο μόνιμο προσωπικό ή θα τον απολύσει.
Κάθε εργαζόμενος θα αξιολογείται για την απόδοση σε κάθε στάδιο της εργασίας και μετά τη δοκιμαστική περίοδο. Από αυτή μπορεί να προκύψει μετακίνηση, μετάθεση ή απόσπαση, ενώ ορίζονται και πειθαρχικές ποινές. Αυτές μπορεί να είναι απλή έγγραφη επίπληξη, ενώ μπορεί να φτάσουν και σε πρόστιμο έως και ενός τετάρτου των ημερήσιων αποδοχών και προσωρινή παύση εργασίας έως και για τέσσερις μήνες. Πέραν των λόγων λύσης της εργασιακής σύμβασης που προβλέπονται από τη σύμβαση, στον κανονισμό προβλέπεται και «λύση της σύμβασης με μονομερή καταγγελία από μέρους της εταιρείας» (απόλυση) και «ρυθμίσεις απόλυσης για οικονομικοτεχνικούς λόγους». Παράλληλα, προβλέπεται τήρηση ατομικού φακέλου για κάθε εργαζόμενο, που θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία που αφορούν την εργασιακή του ιδιότητα, σχέση και σταδιοδρομία.
Προς πώληση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Το βλέμμα στραμμένο στη διαδικασία αποκρατικοποίησης έχουν οι εργαζόμενοι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς μία πιθανή πώληση θα άνοιγε το δρόμο για απολύσεις. Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πλεονάζον προσωπικό που αγγίζει τα 600 άτομα αν και ήδη έχουν προχωρήσει οι μετατάξεις, που όπως φαίνεται δεν έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα. ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζουν να έχουν πάνω από 5.000 εργαζόμενους, αριθμός απαγορευτικός για τους μελλοντικούς επενδυτές. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και οι Γάλλοι, που είχαν επιδείξει σημαντικό ενδιαφέρον για την σχετική επένδυση, είχαν αιτηθεί περαιτέρω μείωση του προσωπικού. Η κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει στη μερική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τον στρατηγικό επενδυτή που τελικά θα επιλεγεί να αγοράζει το 49% της εταιρείας, αλλά να αναλαμβάνει και το μάνατζμεντ αυτής. Επίσης ιδρύεται νέα θυγατρική εταιρεία για την συντήρηση των τρένων, η οποία θα ιδιωτικοποιηθεί επίσης.