Κυριακή, 29 Μαΐου 2011

“Τρενο-ταξί” και ίντερνετ από τον ΟΣΕ


Εκπτωτικά εισιτήρια, νέες υπηρεσίες και δραστικές περικοπές δαπανών

.Του Φώτη Κουτσαμπάρη

“Τρενο-ταξί” με ενιαίο μειωμένο εισιτήριο για τις αμαξοστοιχίες στον άξονα Θεσσαλονίκης - Αθήνας είναι η νέα υπηρεσία που θα εφαρμοστεί πιλοτικά τον επόμενο μήνα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παράλληλα, προωθείται συμφωνία με εταιρείες κινητής τηλεφωνίας για παροχή υπηρεσιών ίντερνετ στα τρένα.
Οι επιβάτες που θα ταξιδεύουν από τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, την Κατερίνη και τον Βόλο θα έχουν τη δυνατότητα με ένα ενιαίο μειωμένο εισιτήριο να ζητούν να τους περιμένει ταξί και να τους μεταφέρει στον τελικό τους προορισμό. Η υπηρεσία θα ξεκινήσει τον Ιούνιο για ένα τρένο που θα αναχωρεί από τη Θεσσαλονίκη στις 5.15 το πρωί, θα φτάνει στην Αθήνα στις 10.25 το πρωί και θα επιστρέφει στις 4.15 ή στις 6.15 το απόγευμα από την Αθήνα. Σε όσους το επιθυμούν θα δίνεται η δυνατότητα να ζητούν ταξί να τους παραλάβει από το σπίτι τους για τον σταθμό, όπως και κατά την επιστροφή τους να τους μεταφέρει από τον σταθμό στο σπίτι τους. Το συνολικό κόστος τρένου και ταξί θα ξεκινάει από 69 ευρώ με επιστροφή για όσους μένουν στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης.
“Είμαστε σε συζητήσεις με τα σωματεία ιδιοκτητών ταξί ώστε να πετύχουμε την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών με το δυνατόν χαμηλότερο κόστος”, αναφέρει στη “Μ” ο Χάρης Τσιόκας, γ.γ. του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο οποίος μαζί με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο, υλοποιούν το εκπονημένο σχέδιο εξυγίανσης του σιδηρόδρομου.
Στις πρόσθετες παροχές προς τους επιβάτες προστίθεται το διαδίκτυο, καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει έρθει σε συμφωνία με εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και σύντομα επάνω στα τρένα θα υπάρχει και ίντερνετ, για τη διευκόλυνση των επιβατών και την καλύτερη αξιοποίηση του χρόνου τους ενώ ταξιδεύουν.

Θεσσαλονίκη - Αθήνα από 9 ευρώ!

Στις αρχές Ιουνίου υλοποιείται, σύμφωνα με το υπουργείο, ένα νέο πλέγμα δρομολογίων, με το οποίο θα εξοικονομηθούν τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με την αξιοποίηση του υπάρχοντος ηλεκτρικού δικτύου του ΟΣΕ. Σήμερα, ο χρόνος δρομολογίου από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα είναι στις 5 ώρες και 20 λεπτά, λόγω της κακής κατάστασης του δικτύου, ιδιαίτερα στον ορεινό όγκο Τιθορέας - Δομοκού, που έχει μείνει για χρόνια ασυντήρητο. Με τη συντήρηση της υποδομής, από τον Ιανουάριο του 2012 θα επανέλθει το Ιντερσίτι Εξπρές με χρόνο διαδρομής 4 ώρες και 30 λεπτά και τον Μάιο του 2012, με την ανάταξη της ηλεκτροκίνησης από τον σταθμό Λαρίσης μέχρι την Τιθορέα, ο χρόνος θα μειωθεί στις 4 ώρες και 15 λεπτά.
Το νέο πλέγμα δρομολογίων προβλέπει μεγαλύτερα τρένα 400 θέσεων, γεγονός που θα αλλάξει την τιμολογιακή πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς θα προσφέρονται περισσότερες θέσεις σε πολλές αμαξοστοιχίες της γραμμής Θεσσαλονίκης - Αθήνας και θα υπάρχει δυνατότητα για εισιτήρια χαμηλού κόστους. Ο οργανισμός υπόσχεται ότι με το νέο πλέγμα κάθε εβδομάδα θα προσφέρει τουλάχιστον 5.000 εισιτήρια Θεσσαλονίκη - Αθήνα με 9 ευρώ.

Εμπορευματικές μεταφορές

Τον Αύγουστο του 2010 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξεκίνησε τη λειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου 1110 με υπάρχον προσωπικό 6 άτομα, εξυπηρετώντας 70.000 τηλεφωνήματα τον μήνα, χωρίς το κέντρο να έχει το κόστος του 1,5 εκατ. ευρώ, όπως στο παρελθόν. Τον Δεκέμβριο του 2010 ξεκίνησε από τον διαδικτυακό τόπο TRAINOSE.GR η πώληση εισιτηρίων τρένων μέσω διαδικτύου. Σε τέσσερις μήνες οι πωλήσεις έχουν ξεπεράσει τις 200.000 ευρώ. Τον περασμένο Απρίλιο άνοιξε ο σταθμός του ΣΚΑ στις Αχαρνές που συνδέει τον προαστιακό με τον υπεραστικό σιδηρόδρομο, μειώνοντας τον χρόνο πρόσβασης από την κεντρική Ελλάδα στο αεροδρόμιο κατά σχεδόν 2 ώρες.
Εντός του Ιουνίου αναμένεται να ξεκινήσουν οι εμπορευματικές μεταφορές από το Θριάσιο πεδίο και θα μπορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να προσφέρει στον εμπορικό και βιομηχανικό κόσμο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης παράδοση εμπορευματοκιβωτίων με συνδυασμένη μεταφορά πόρτα - πόρτα αυθημερόν, με κόστος λιγότερο από 350 ευρώ για το ισοδύναμο φορτίο που μεταφέρει σήμερα ένα φορτηγό με κόστος 500 ευρώ. Πρόκειται για την πρώτη επιχειρηματική δραστηριότητα που θα προσφέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αξιοποιώντας το πλεονέκτημα ότι ένα τρένο μεταφέρει φορτίο ισοδύναμο με 30 φορτηγά.

Μετατάξεις και καθυστερήσεις

Ολοκληρώνονται οι μετατάξεις 2.751 υπαλλήλων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου, κυρίως στο υπουργείο Υγείας. Οι μετατασσόμενοι εκφράζουν τη θλίψη τους για την εξέλιξη αυτή και για την απομάκρυνσή τους από τον σιδηρόδρομο, που υπηρέτησαν οι περισσότεροι για πάνω από 30 χρόνια. “Τουλάχιστον να μας δοθεί η δυνατότητα να κρατήσουμε την ταυτότητα του σιδηροδρομικού, την οποία μας ζητούν να επιστρέψουμε. Είμαι 35 χρόνια στον σιδηρόδρομο, μια ολόκληρη ζωή”, αναφέρει στη “ΜτΚ” ο Χρήστος Γιαννακίδης, διαχειριστής του μπλογκ “Σιδηροδρομικά Νέα”, που μετατάχθηκε στο “Ιπποκράτειο” νοσοκομείο πέντε μήνες πριν βγει στη σύνταξη. Σύμφωνα με πρώην υπαλλήλους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που μετατάχθηκαν προ διμήνου, τα χαρτιά τους δεν έχουν πάει ακόμη στις νέες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να παραμένουν απλήρωτοι.

Νέα οικονομικά δεδομένα

Το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2009 ήταν στα 700 εκατ. ευρώ, με ζημιογόνες δραστηριότητες, όπως παρουσιάζεται σε έκθεση του γ.γ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η μεταφορά ενός επιβάτη από την Αθήνα στην Καλαμάτα κόστιζε 250 ευρώ, ενώ για να εισπράξει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ 25 εκατ. ευρώ από τη μεταφορά εμπορευμάτων ξόδευε 90 εκατ. ευρώ. Υπήρχε σύμβαση 1,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο για παροχή τηλεφωνικής ενημέρωσης μέσω του 1110. Διαδικτυακός τρόπος αγοράς εισιτηρίου δεν υπήρχε, παρόλο που από το 2005 είχε δοθεί σύμβαση 8,5 εκατ. ευρώ σε εταιρεία κατασκευής λογισμικού που ποτέ δεν λειτούργησε. Ένας αριθμός πελατών της εταιρείας διακινούσε εμπορεύματα με εκπτώσεις που έφθαναν στο 90%. Σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υποστηρίζει το υπουργείο, έχει περιορίσει το έλλειμμά της από 18,5 εκατ. ευρώ τον Απρίλο του 2010 σε 2,5 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο του 2011, δηλαδή μειώθηκε κατά 16 εκατ. ευρώ τον μήνα ή 192 εκατ. τον χρόνο.
“Κατανοούμε ότι το να μειώσουμε απλά το λειτουργικό κόστος δεν είναι αρκετό για να γίνει ο ελληνικός σιδηρόδρομος βιώσιμος. Πρέπει να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες και να αναπτυχθούν κερδοφόρες δραστηριότητες που θα διασφαλίσουν το μέλλον του, ενώ ταυτόχρονα θα προσφέρουν ανταγωνιστικές υπηρεσίες τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα εμπορεύματα”, αναφέρει ο κ. Τσιόκας, προσθέτοντας ότι “εκπονήσαμε ένα φιλόδοξο αλλά ρεαλιστικό επιχειρησιακό σχέδιο που είναι σε εξέλιξη και δίνει απτά αποτελέσματα”.



.