Τρίτη 10 Μαΐου 2011

Μυστήριες κλοπές χαλκού στις σιδηροδρομικές γραμμές. Ζημιές άνω των 7 εκατ.ευρώ την τελευταία πενταετία

Η τρίτη μεγαλύτερη δολιοφθορά που υπέστη ποτέ το σιδηροδρομικό δίκτυο απειλεί να θέσει σε μεγάλες περιπέτειες τον ΟΣΕ και το δημόσιο ταμείο
Σαμποτάζ ή συμμορίες λαθρεμπόρων χαλκού; Οπως και να έχει, χαρακτηριστικά μεγάλου πλήγματος κατά των ελληνικών σιδηροδρόμων παρουσιάζει η δολιοφθορά που πραγματοποιήσαν άγνωστοι στις σιδηροδρομικές γραμμές έξω από τη Θεσσαλονίκη τη νύχτα της Κυριακής, όπως σημειώνουν υψηλόβαθμοι παράγοντες του ΟΣΕ. Οπως εξηγούν, το συγκεκριμένο συμβάν είναι το τρίτο μεγάλο πλήγμα που δέχτηκε ο ελληνικός σιδηρόδρομος, καθώς «χτυπήθηκε» η κρίσιμη υποδομή του, δηλαδή η ηλεκτροκίνηση στο πλέον κομβικό της σημείο, δηλαδή έξω από τη Μακεδονική πρωτεύουσα, όπου συναντώνται οι τρεις γραμμές προς Αθήνα, Φλώρινα και Ειδομένη.
Και, μάλιστα, σε γραμμές με διαρκή παροχή υψηλής τάσης 25.000 βολτ. «Αυτό το στοιχείο από μόνο του δείχνει ότι επρόκειτο για ιδιαίτερα πεπειραμένη και εξοπλισμένη ομάδα που ήξερε τι έκανε, που το έκανε και πώς το έκανε» υπογραμμίζουν οι ίδιες πηγές. Είχε προηγηθεί ένα μείζονος σημασίας συμβάν πριν από λίγες ημέρες, με ένα άνευ προηγουμένου σαμποτάζ στις νεοπαγείς εγκαταστάσεις της ηλεκτροδότησης στο πολλά υποσχόμενο εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου, στο οποίο όχι μόνο ο ΟΣΕ, αλλά σύσσωμος ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας επενδύει πολλά.
Το μεγαλύτερο πλήγμα είχε καταγραφεί το 2009, όταν αποπερατώθηκε η ηλεκτροκίνηση στη σιδηροδρομική γραμμή Αχαρνές - Τιθορέα. Οπως διηγούνται υψηλόβαθμοι σιδηροδρομικοί, όταν έκλεισε η παροχή του ηλεκτρικού ρεύματος, προκειμένου να γίνει συντήρηση του δικτύου και έλεγχος ρουτίνας, άγνωστοι διέλυσαν πολλούς υποσταθμούς, αλλά και το κέντρο ηλεκτροδότησης που βρίσκεται στις Αχαρνές.

Καθημερινά τα πλήγματα

Η άνοδος της διεθνούς τιμής του χαλκού τα τελευταία χρόνια έχει προκαλέσει καθημερινές επιδρομές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς σχεδόν κάθε εβδομάδα η ΕΛΑΣ συλλαμβάνει ομάδες ημεδαπών και αλλοδαπών που κλέβουν τα καλώδια της ηλεκτροκίνησης. Τελικώς, με τις συνεχείς επιδρομές από τους «κυνηγούς του χαλκού», η ηλεκτροκίνηση νοτίως του Δομοκού δεν δούλεψε ποτέ (πλην της γραμμής Κιάτο - Αεροδρόμιο). Μάλιστα, έχουν κλαπεί κονσόλες και ειδικός εξοπλισμός, ο οποίος δεν μπορεί καν να μεταπωληθεί στην αγορά! Διόλου τυχαίο ότι πριν από δεκα ημέρες «χτυπήθηκε» και η ηλεκτροδότηση του Κιάτου. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, τα τελευταία πέντε έτη έχουν κλαπεί 240 χιλιόμετρα καλωδίου ηλεκτροκίνησης, πράξη που προκάλεσε ζημία στο δημόσιο άνω των επτά εκατ. ευρώ. Πρακτικά, νοτίως της Τιθορέας άνω του 70% της ηλεκτροκίνησης είναι διαλυμένο.
ΤΟ ΒΗΜΑ