Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011

Πράσινο» real estate από την ΓΑΙΑΟΣΕ


Ποδηλατόδρομοι θα γίνουν οι (καταργούμενες) σιδηροδρομικές γραμμές
Με την αξιοποίηση των μεγάλων εμπορευματικών και σιδηροδρομικών σταθμών, την εκμετάλλευση αστικών ακινήτων, την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών γεννητριών και την – αμφιλεγόμενη κατά πολλούς – μετατροπή καταργούμενων σιδηροδρομικών γραμμών σε ποδηλατοδρόμους φιλοδοξεί να συγκεντρώσει έσοδα η ΓΑΙΑΟΣΕ.
Για το διαμετακομιστικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου, το οποίο αποτελεί και ένα εκ των πλέον φιλόδοξων επενδυτικών σχεδίων της κυβέρνησης, η αρμόδια για την ακίνητη περιουσία θυγατρική του ΟΣΕ ευελπιστεί ότι, έπειτα από πολλές αναβολές, ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του σχήματος που θα προχωρήσει στην ανέγερσή του, θα διεξαχθεί εντός του Μαρτίου. Επίσης, σημαντικές είναι οι ελπίδες που γεννά η δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.Παράλληλα, η ΓΑΙΑΟΣΕ επενδύει πολλά στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των σιδηροδρόμων, καθώς έχει ήδη ενεργές περίπου 660 μισθώσεις ακινήτων, προχωρά στην εκμετάλλευση γεωτεμαχίων και την πώληση αστικών ακινήτων (κυρίως κληροδοτημάτων), ενώ επικαιροποιεί την αξία της περιουσίας του οργανισμού με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, βάσει σχετικής μελέτης, προχωρά στην πραγματοποίηση ενός σχεδίου εγκατάστασης φωτοβολταϊκών γεννητριών συνολικής ισχύος 60 MW σε εγκαταστάσεις και γεωτεμάχια του ΟΣΕ. Το σχέδιο, το οποίο θα προχωρήσει με τη συμμετοχή ιδιωτών μέσω μετοχοποιημένης θυγατρικής εταιρίας, θα ξεκινήσει πιλοτικά με 10 MW στη Θεσσαλία, για τα οποία έχουν ήδη εξασφαλιστεί 11 άδειες από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Άλλα σημεία τα οποία προορίζονται για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων είναι η Βοιωτία, η Αιτωλοακαρνανία και άλλες εγκαταστάσεις του σιδηροδρομικού δικτύου.

Οι επιβατικοί σταθμοί

Το δεύτερο μεγάλο στοίχημα αποτελεί η αξιοποίηση των πέντε μεγάλων επιβατικών σταθμών σε Αθήνα, Πειραιά, Λάρισα, Βόλο και Θεσσαλονίκη.
Αρμόδιες πηγές επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, αν και ο περυσινός διαγωνισμός για τον Σταθμό του Πειραιά κατέστη άγονος, ενώ ο σταθμός Αθηνών παραμένει γιαπί και έχει πολύ δρόμο μπροστά του μέχρι να αποπερατωθεί.

9 ποδηλατόδρομοι στις ράγες

Το τρίτο στοίχημα που έχει θέσει η ΓΑΙΑΟΣΕ είναι η μετατροπή των καταργούμενων σιδηροδρομικών γραμμών σε ποδηλατοδρόμους, σενάριο, το οποίο, ωστόσο, συναντά τις έντονες αντιδράσεις των φίλων του σιδηροδρόμου.
Ήδη, έχει εκπονηθεί σχετική μελέτη από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το πρώτο πιλοτικό μοντέλο είναι έτοιμο. Το σχέδιο, όπως σημειώνουν πηγές της εταιρίας, αφορά τις παλιές γραμμές του σιδηροδρόμου, όπως αυτή του Πλαταμώνα ή τη μετρική γραμμή του άξονα της Πελοποννήσου.
Το πρότζεκτ συνοδεύεται από παράλληλη επενδυτική αξιοποίηση των παλιών σταθμών με την μετατροπή τους σε εγκαταστάσεις τουριστικού χαρακτήρα (π.χ. παραδοσιακά καφενεία) και με τη συμμετοχή τους σε σχετικές τοπικές δράσεις.
Σύμφωνα με απάντηση του υφυπουργού Υποδομών, κ. Σπ. Βούγια σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Αχαΐας, κ. Ν. Νικολόπουλου, ως πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα έχει επιλεγεί η χρήση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής υποδομής στο Πάρκο «Αντώνης Τρίτσης», ενώ έχουν διερευνηθεί εννέα πιθανές περιοχές, όπως οι παλιές γραμμές Μεγάρων – Κινέτας, Τεμπών – Πλαταμώνα – Λιτοχώρου και Κορίνθου – Κιάτου. Ωστόσο, οι εν λόγω γραμμές δεν θεωρούνται ακόμη καταργημένες και άρα δεν μπορούν να μετατραπούν σήμερα σε ποδηλατοδρόμους.

20 δις ευρώ σε 20 χρόνια

Επίσης, σε απάντηση της υπουργού Περιβάλλοντος, κυρίας Τίνας Μπιρμπίλη στην ίδια ερώτηση, ο ποδηλατικός τουρισμός προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει τα 20 δις. ευρώ στα επόμενα 20 χρόνια στην Ε.Ε.
Ωστόσο, πληροφορίες του «Βήματος on-line», αναφέρουν ότι ήδη ένας τέτοιος παλιός, διατηρητέος σταθμός, αυτός του Πλαταμώνα, βαίνει προς αποχαρακτηρισμό, προκειμένου να πωληθεί.
Ήδη, υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την μετατροπή του σε ξενοδοχείο, ενώ συζητείται η μετατροπή της παλιάς γραμμής σε παραλιακό αυτοκινητόδρομο. Η παλιά γραμμή του Πλαταμώνα έχει υποστεί δολιοφθορές και καταστροφές, για τις οποίες έχει επέμβει εδώ και δύο χρόνια η αρμόδια εισαγγελία, χωρίς, ωστόσο, κανένα αποτέλεσμα μέχρι σήμερα.
ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ
ww.tovima.gr