Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011

Προαστιακός: να μην γίνει μια καλοκαιρινή ανάμνηση!


Του Δημοτικού Συμβούλου Σπύρου Πολίτη
Και ξαφνικά μια ωραία καλοκαιρινή νύχτα (μου αρέσει περισσότερο να ήταν νύχτα που έλαβαν την απόφαση για το δρομολόγιο αφού μάλλον στον ύπνο του στελέχους, που το πρότεινε, θα ήρθε η ιδέα!) η Πάτρα απέκτησε «προαστιακό».
Έτσι ακριβώς λοιπόν, από το περασμένο καλοκαίρι, η Πόλη μας απέκτησε «ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ»!
Στην αρχή δειλά δειλά κάποιοι συμπολίτες μας, το έμαθαν και το δοκίμασαν. Κάποιοι άρχισαν να πηγαίνουν στις δουλειές τους και κάποιοι άλλοι απλώς για βόλτα ή αναψυχή! Σύντομα οι εκατοντάδες έγιναν χιλιάδες και η συγκοινωνίες της Πάτρας πρόσθεσαν έναν ακόμα κρίκο στην αλυσίδα. Και τις τελευταίες εβδομάδες διαβάζουμε και ακούμε, διάφορες φωνές που απαιτούν την επέκταση των δρομολογίων του «προαστιακού» της Πάτρας, είτε μέχρι τον Ψαθόπυργο από την Βόρεια μεριά, είτε μέχρι και την Κάτω Αχαγιά προς τον Νότο.
Μα πώς; Μα πότε; Δεν είχαν περάσει ούτε δύο μήνες από τότε που ο Διευθύνοντας Σύμβουλος του Τραμ, απέρριπτε μετά βδελυγμίας την πιθανότητα να χρησιμοποιηθεί η παλιά γραμμή από τα Βραχνεϊκα μέχρι το Ρίο σαν προαστιακή σύνδεση για την πόλη μας… Και γιατί άραγε τέτοια απόρριψη; Μα γιατί ήξερε ο άνθρωπος, τον είχαν πληροφορήσει, ότι δηλαδή οι Πατρινοί θεωρούσαν την γραμμή που διέσχιζε την πόλη τους κάτι σαν κατάρα!
Είχε διαβάσει φυσικά και τις πρόσφατες θέσεις, τότε, όλων των φορέων της πόλης μας, όπου ούτε λίγο ούτε πολύ έλεγαν, ότι η παρουσία της σιδηροδρομικής γραμμής αρκετό κακό έκανε στην Πάτρα και καιρός είναι να τελειώνουμε με την υπογιοποίηση της μια ώρα αρχύτερα. Φυσικά μετά από το όνειρο που είδε το στέλεχος του ΟΣΕ (που λέγαμε νωρίτερα…) όλοι ακόμα και οι πιο δύσπιστοι άλλαξαν γνώμη, αφού με επιστολές τους προς τον Υπουργό Υποδομών Μεταφορών κτλ, μόλις τον Νοέμβριο (ούτε χρόνο μετά την προηγούμενη) ζητούσαν όχι μόνο να μην καταργηθεί η γραμμή (υπογιοποίηση για όποιον δεν καταλαβαίνει σημαίνει ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ της γραμμής) αλλά ο προαστιακός να ενισχυθεί αφού «…εκτιμούν ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο, θα προσδώσει σημαντικά εργαλεία τουριστικής ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή, θα διευκολύνει την άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος στο κέντρο της Πάτρας και θα ανακουφίσει την πόλη από την ατμοσφαιρική ρύπανση, που προκαλεί το αυξημένος όγκος των οχημάτων».
Φυσικά οι ίδιοι φορείς επανήλθαν ένα μήνα μετά, τον Δεκέμβριο δηλαδή, στο θέμα της υπογιοποίησης, πιέζοντας εκ νέου τον Υπουργό να κάνει γρήγορα, αλλά τώρα πια μάλλον κανένας δεν μας παίρνει σοβαρά σχετικά με το τρένο και το πόσο το θέλουμε ή δεν το θέλουμε… Δεν έχουμε καταλάβει προφανώς ότι όλα αυτά ο ΟΣΕ δεν τα λαμβάνει καθόλου υπ’ όψιν του…
Και εξηγούμαι. Ο ΟΣΕ «έστησε» την γραμμή αυτή κυριολεκτικά στο πόδι. Ένα βράδυ ή ένα πρωί κάποια στελέχη του ΟΣΕ αποφάσισαν ότι αφού η γραμμή χορταριάζει γιατί να μην την αξιοποιήσουμε και να κάνουμε και λίγο promotion ότι ο ΟΣΕ μπορεί και δουλεύει ακόμα στην Βόρεια Πελοπόννησο. Δύο χρόνια ήταν κλισμένη η γραμμή και κανένας μα κανένας δεν ασχολήθηκε.
Ούτε οι Βουλευτές μας, ούτε η Τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, ούτε ΜΚΟ ούτε σύλλογοι… όταν λέω κανένας εννοώ ΚΑΝΕΝΑΣ! Εδώ και περισσότερα από δύο χρόνια, δεν έχουμε σιδηροδρομική σύνδεση από την Πάτρα στην Αθήνα και δεν απασχόλησε καν τα ΜΜΕ.
Γιατί; Μα φυσικά γιατί στην πόλη μας, έχουμε απαξιώσει εντελώς το πιο διαδεδομένο μέσο μαζικής μεταφοράς στον κόσμο, το τρένο! Και εδώ ακριβώς είναι που πρέπει να κινηθούν οι φορείς της πόλης μας. Να καταδείξουν δηλαδή προς κάθε κατεύθυνση ότι η Πάτρα χρειάζεται το τρένο! Η Πάτρα χρειάζεται τα μέσα σταθερής τροχιάς, που σήμερα είναι το τρένο και η προαστιακή του μορφή και πιθανόν αύριο το ΤΡΑΜ. Να πιέσουν επιτέλους τον ΟΣΕ να πραγματοποιήσει μια σοβαρή μελέτη, για την περαιτέρω αξιοποίηση της υπάρχουσας γραμμής που μέρος της μόνο χρησιμοποιείται σαν προαστιακός.Γιατί αν δεν προχωρήσει ο ΟΣΕ στην πραγματική αποτύπωση της κατάσταση όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά το καλοκαίρι στην πόλη μας και δεν μελετήσει τις πιθανές βελτιώσεις του προαστιακού, είτε με επέκταση της κάλυψης, είτε με αύξηση των δρομολογίων, είτε τέλος με αύξηση των στάσεων, τότε σύντομα θα μιλάμε για κάτι μη βιώσιμο.
Και τέλος η πόλη και οι φορείς της να ξαναδούν το ζήτημα της περίφημης υπογιοποίησης, γιατί είναι προφανές ότι η ύπαρξη του προαστιακού πάει μαζί με την υπάρχουσα επιφανειακή γραμμή…
Και το αποτέλεσμα της μη σοβαρής αντιμετώπισης του Πατραϊκού Προαστιακού, τόσο από την μεριά της Πόλης μας όσο και από τη μεριά του ΟΣΕ, θα είναι το κλείσιμο της γραμμής και φυσικά το τέλος των σιδηροτροχιών για την Πάτρα!
Best news