Σάββατο 12 Φεβρουαρίου 2011

Η πάλη των μετατάξεων


Της ΕΛΕΝΗΣ ΔΕΛΒΙΝΙΩΤΗ
Συν και πλην καταμετρούν μέσα στο χάος των δημόσιων υπηρεσιών με τις δολιχοδρομίες των ρυθμίσεων και των διατάξεων όσοι χρειάστηκε να αλλάξουν δουλειά επειδή πήραν μετάταξη.
Δεν είναι μόνο η καινούργια θέση που αρκετές φορές δεν έχει καμία σχέση με την εξειδίκευση που είχε ο εργαζόμενος στην προηγούμενη (μηχανοδηγοί ΟΣΕ, πιλότοι Ολυμπιακής), είναι τα πάνω-κάτω στις αποδοχές και οι αλλαγές στο ασφαλιστικό καθεστώς και την περίθαλψη. Κι ενώ για το τελευταίο (ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό) υπάρχει νόμος που «προστατεύει» τους εργαζομένους, οι αποδοχές ορισμένων πήραν την κατηφόρα με τη μετάταξη, ιδιαίτερα μετά τη ρύθμιση Σαχινίδη, χωρίς όμως να λείπουν κι εκείνοι που ευνοήθηκαν.

Αυτοί που κέρδισαν

Σε καλύτερη μισθολογικά θέση βρέθηκαν όσοι από τις νομαρχίες που καταργήθηκαν ως βαθμίδα Τοπικής Αυτοδιοίκησης μετακινήθηκαν στους δήμους. Κι αυτό γιατί οι δημοτικοί υπάλληλοι έχουν καταφέρει να λαμβάνουν επίδομα εξόδων κίνησης που κυμαίνεται μέχρι και 295 ευρώ το μήνα. Επίσης λαμβάνουν επίδομα ειδικής απασχόλησης, που κατέχει τη θέση του ανθυγιεινού επιδόματος και κυμαίνεται από 90 έως και 170 ευρώ το μήνα. Με βάση αυτά τα δύο επιδόματα που τα έπαιρναν οι δημοτικοί, αλλά όχι οι νομαρχιακοί υπάλληλοι, όσοι μετατάχθηκαν λόγω «Καλλικράτη» είδαν τις αποδοχές τους τον Ιανουάριο να είναι αυξημένες.

Αυτοί που έχασαν

Δυστυχώς, δεν συνέβη το ίδιο με τους υπαλλήλους της Ολυμπιακής, του ΟΣΕ και της ΕΘΕΛ. Ολοι αυτοί οι υπάλληλοι είχαν το επίδομα της προσωπικής διαφοράς, που ιδιαίτερα για τους υπαλλήλους της Ολυμπιακής έφτανε μέχρι και τα 300 ευρώ. Αυτό το επίδομα με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Φίλιππου Σαχινίδη καταργήθηκε ειδικά για εκείνους που μετατάσσονται.
Πρόκειται για μια αιφνιδιαστική απόφαση που εκδόθηκε από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, φέρει την υπογραφή του κ. Σαχινίδη, έχει ημερομηνία 24-1-2011 (αριθμ.πρωτ. 2/8338/0022) και ορίζει ότι όσοι υπάλληλοι μετατάσσονται από 1-1-2011 λαμβάνουν το σύνολο των αποδοχών που περιλαμβάνει η θέση στην οποία μετατάσσονται χωρίς να διατηρούν ως προσωπική διαφορά τυχόν επιπλέον αποδοχές που έπαιρναν στην προηγούμενη θέση τους. «Θύματα» της διάταξης είναι και όσοι μετατάχθηκαν μέσα στο 2010, δηλαδή από 1-1-2010 έως 31-12-2010 και είχαν διατηρήσει μέσα στο χρόνο που πέρασε το επίδομα της προσωπικής διαφοράς. Από 1-1-2011 καταργείται και γι' αυτούς το συγκεκριμένο επίδομα, καθώς η απόφαση έχει αναδρομική ισχύ. Η προσωπική διαφορά διατηρείται μόνον για εκείνους που μετατάχθηκαν πριν από την 1η-1-2010, οι οποίοι είναι οι μόνοι που γλιτώνουν τη μείωση στο μισθό τους. Βέβαια, το συγκεκριμένο επίδομα δίνεται ψαλιδισμένο κατά 12% (από 1-1-2010) και 8% (από 1-6-2010) σε όσους συνεχίζουν να το παίρνουν λόγω Μνημονίου και περικοπών των μισθών στο Δημόσιο (Νόμοι 3833 και 3845 αντίστοιχα).

Ασφάλιση κατ' επιλογή

Σχετικά με την ασφαλιστική κάλυψη, τα πράγματα είναι καλύτερα για όσους μετατάσσονται, μιας και τους δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουν το ασφαλιστικό ταμείο στο οποίο επιθυμούν τελικά να ανήκουν. Η προθεσμία για να κατασταλάξουν στην προτίμησή τους είναι τρεις μήνες.
Τα παραπάνω ορίζονται στο νόμο 3513 του 2006 που έχει δημοσιευτεί στην «Εφημερίδα της Κυβέρνησης» (αριθμός Φύλλου 265 - ημερομηνία 5 Δεκεμβρίου 2006).

Τι πρέπει να ξέρουν

Αναλυτικότερα, αυτό που πρέπει να ξέρουν όσοι είναι υπό μετάταξη ή έχουν ήδη μεταταχθεί είναι ότι:
* Αν η μετάταξη δεν οδηγεί τον εργαζόμενο σε άλλον ασφαλιστικό φορέα και η νέα υπηρεσία διέπεται από το ίδιο ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό καθεστώς, δεν υπάρχει θέμα.
* Αν ο μετατασσόμενος πηγαίνει σε θέσεις φορέων ή υπηρεσιών με διαφορετικό καθεστώς από εκείνο στο οποίο υπαγόταν μέχρι τη μετάταξή του, μπορεί να διατηρήσει το ασφαλιστικό καθεστώς της θέσης από την οποία προέρχεται και η θητεία του στην επόμενη νέα θέση και υπηρεσία θεωρείται ότι διανύεται με βάση το προηγούμενο καθεστώς.
* Ο μετατασσόμενος έχει όμως τη δυνατότητα αν το επιθυμεί να αλλάξει ασφαλιστικό καθεστώς και να υπαχθεί αυτοδίκαια στο ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό καθεστώς της νέας θέσης του όσον αφορά την κύρια και την επικουρική του ασφάλιση, αλλά και την πρόνοια και την υγειονομική του περίθαλψη.
* Την απόφασή του ο υπάλληλος, τόσο για την υπαγωγή στο νέο ασφαλιστικό καθεστώς όσο και για την παραμονή στο παλαιό, τη δηλώνει στην υπηρεσία του φορέα όπου μετατάσσεται. Η δήλωση αυτή δεν μπορεί να αλλάξει στη συνέχεια, καθώς θεωρείται «ανέκκλητη».
* Η προθεσμία για την υποβολή της συγκεκριμένης δήλωσης είναι τρεις μήνες και αρχίζει να μετράει από την ημερομηνία έκδοσης της σχετικής πράξης μετάταξης του εργαζομένου.

Δικαιώματα

Σχετικά με τα δικαιώματα των υπό μετάταξη υπαλλήλων, ο πρόεδρος της ΠΟΕ-ΟΤΑ Θέμος Μπαλασόπουλος δήλωσε στην «Ε»: «Η τροπολογία του υφυπουργού Οικονομικών έχει φέρει σοβαρά προβλήματα στην οικονομική και κοινωνική ζωή των εργαζομένων που μετατάχθηκαν με τρομερές μειώσεις στις αποδοχές τους. Ευτυχώς, νόμος που ισχύει από το 2006 δίνει τη δυνατότητα στους μετατασσομένους να επιλέξουν τον ασφαλιστικό τους φορέα». *

Πόσο άλλαξε η ζωή μας


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ
 Οταν ο «Καλλικράτης» και η τρόικα αποφάσισαν να τους αλλάξουν -ύστερα από πολλά χρόνια μάχιμης θητείας- επάγγελμα, εκείνοι δεν φαντάζονταν τις νέες συνθήκες που θα αντιμετώπιζαν.

Πόσο εύκολο είναι να εγκαταλείπεις τις καθημερινές συνήθειες και τις οικογενειακές υποχρεώσεις και να καταφέρνεις να προσαρμόζεσαι στα καινούργια δεδομένα; Τι αισθάνεσαι όταν ύστερα από τριάντα χρόνια μηχανοδηγός αναγκάζεσαι να καταθέσεις την κάρτα του σιδηροδρομικού και να εγκατασταθείς σε γραφείο του υπουργείου Πολιτισμού, για τα ένσημα εννιά μηνών πριν από τη σύνταξη;
Ενα μήνα μετά την εφαρμογή της νέας συνθήκης στη ζωή τους, πέντε συμπολίτες μας μετεωρίζονται χωρίς απαντήσεις στα γιατί, προσπαθώντας ακόμη να καταλάβουν τους λόγους και τις αναγκαιότητες που υπαγόρευσαν την ένταξή τους στα προγράμματα αυτοδιοικητικής αποκέντρωσης και εξυγίανσης. Από τις νομαρχίες, τις ΔΕΚΟ και την Ολυμπιακή σε νέο εργασιακό στερέωμα.

Από τον ΟΣΕ στο Πολιτισμού

Τριάντα χρόνια μηχανοδηγός στον ΟΣΕ ο Γιώργος Δράκος. Αρχισε ως οδηγός στα μπλε λεωφορεία που ξεκινούσαν από το σταθμό Λαρίσης, έφταναν Αλεξανδρούπολη και εξωτερικό. «Τα σταμάτησε ως ασύμφορα η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Σε εννιά μήνες βγαίνω σε σύνταξη και τώρα με στέλνουν στο υπουργείο Πολιτισμού· δεν ξέρω τι θα κάνω. Αλλοι συνάδελφοι αναγκάστηκαν να πάνε σε νοσοκομεία, δήμους ή άλλα υπουργεία. Είμαι μάχιμος οδηγός και έρχεται η πολιτεία και με παροπλίζει. Δεν μου κατοχυρώνει, παρ' ότι πλήρωνα για πολλά χρόνια, ακόμη και το εφάπαξ μου. Αυτό που με πονά πιο πολύ είναι ότι θα μου πάρει την ταυτότητα και πλέον δεν θα λέγομαι σιδηροδρομικός. Αυτό δεν αντέχεται».

Από τη νομαρχία στο δήμο

«Ημουν επί σειρά ετών στη Νομαρχία Αθηνών και τώρα μετατάχθηκα στο Δήμο Αγίας Παρασκευής» μας λέει ο Δημήτρης Κλεφτοδήμος. «Εδώ έχουμε λιγότερο προσωπικό και αρμοδιότητες που δυστυχώς ακόμη δεν έχουν αποσαφηνιστεί. Το κενό βεβαίως στη νομοθεσία είναι σε βάρος του πολίτη, την μήνιν του οποίου εισπράττουν καθημερινά οι υπάλληλοι οι οποίοι έχουν στοχοποιηθεί. Για μένα ήταν η δεύτερη φορά που μετατάχθηκα, αφού μετακινήθηκα επί υπουργίας Βάσως Παπανδρέου από υπηρεσία του ΥΧΩΠ (Χωροταξίας - Περιβάλλοντος) στο Αιγάλεω, στη Νομαρχία Αθηνών στην Κηφισίας. Εχουν αλλάξει πολλά πράγματα στη ζωή μου, όμως δεν είναι αυτό το θέμα. Κανείς δεν γνωρίζει με ποια κριτήρια έγιναν οι μετατάξεις και εάν ήταν έτοιμο το κράτος να εξυπηρετήσει τους πολίτες με τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες. Μήπως τις ονειρεύονται κι αυτές ιδιωτικοποιημένες;»

Από την Ο.Α., εισπράκτορας

Επί δεκαεννέα έτη ήταν υπάλληλος εδάφους, στο κέντρο επιχειρησιακού ελέγχου στην Ολυμπιακή Αεροπορία, ο Μανώλης Κεραμιτζόπουλος. Το Ελληνικό και τα Σπάτα ήταν το δεύτερο σπίτι του. Καθημερινά πήγαιν'-έλα στο αεροδρόμιο. «Δεν είχαμε άλλη επιλογή όταν έκλεισε η εταιρεία. Επρεπε να διαλέξουμε τι θα κάνουμε στο μέλλον. Αλλοι συνάδελφοι πήραν σύνταξη, άλλοι μετακινήθηκαν σε υπουργεία, σε ΕΦΕΤ και αλλού. Εδώ είμαι ταμειακός εισπράκτορας στο Δήμο Αγίας Παρασκευής, η τρίτη από τις επιλογές μου. Δύσκολη η προσαρμογή αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε κι αλλιώς».

Από τη Φεράρι στο χιλιαράκι

«Αμα έχεις οδηγήσει Φεράρι, το χιλιαράκι δεν το αντέχεις» είναι το σχόλιο του Παναγιώτη Χατζόγλου, τεχνικού επιθεωρητή, υπεύθυνου επισκευής και συντήρησης αεροσκαφών στην Ολυμπιακή. «Είκοσι χρόνια εκεί δεν σβήνονται» μας λέει. «Μας ανακοίνωσαν κάποια στιγμή πως η εταιρεία κλείνει. Ο τρόπος που έκλεισε μας πόνεσε. Είπαν για τα ελλείμματα και τα τεράστια κόστη· για τις ευθύνες των πολιτικών και τις οφειλές του κράτους, κουβέντα. Τώρα εργάζομαι στα τρόλεϊ στην πλατεία Αττικής. Το καλό είναι ότι κόπηκαν τα ταξίδια πέρα δώθε από το σπίτι στο Περιστέρι στα Σπάτα. Πολλά χιλιόμετρα. Διόδια, βενζίνη. Εδώ εργάζομαι σε πρόγραμμα εισαγωγής στοιχείων στον υπολογιστή σχετικά με τις βλάβες και τις συντηρήσεις. Εάν είναι καλύτερα; Μισθολογικά, όχι. Εκεί η τεχνογνωσία και η ποιότητα εργασίας ήταν κορυφαία».

Από τον ΟΣΕ στην περιφέρεια

Οκτώ χρόνια είναι μηχανοδηγός στον ΟΣΕ ο Βαγγέλης Γεωργακόπουλος. Εκουσίως ζήτησε να μεταταγεί σε διοικητικό γραφείο της Περιφέρειας Πελοπονήσου στην Κόρινθο. «Είναι η οικογένειά μου εκεί, έχω δυο παιδιά και η γυναίκα μου δεν άντεχε αυτό το ωράριο, το βράδυ δρομολόγιο και το πρωί τα ίδια, Κιάτο, Κόρινθος, Αθήνα, Πειραιά. Δεν ξέρω γιατί έφθασαν εδώ τα πράγματα, απαξίωση και ανασφάλεια για τον οργανισμό. Εάν για κάτι είμαστε περήφανοι στα τρένα, είναι για τους ανθρώπους που δουλεύουν σ' αυτά. Σπουδάσαμε το αντικείμενο, πήγαμε στο εξωτερικό, στο Παρίσι, για να μάθουμε τις μηχανές. Τα ταξίδια είχαν τις ιστορίες τους, ανθρώπους που μετακινούνταν, ταξίδια ζωής. Τώρα νιώθω χαρά που θα είμαι κοντά στην οικογένεια αλλά και πίκρα. Ο σιδηρόδρομος ήταν κομμάτι της ζωής μας».
«Ελευθεροτυπία»