Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011

Με συμβάσεις παραχώρησης το λίφτινγκ 5 σταθμών του ΟΣΕ


Αξιοποιείται ακίνητο στη Λεύκα Αττικής. Ενα μήνα παράταση για το διαγωνισμό κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσο

Της Μαρίας Μόσχου

Σε ολικό... λίφτινγκ πέντε σιδηροδρομικών σταθμών σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Βόλο, το κόστος ανακατασκευής των οποίων ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, αλλά και στην αξιοποίηση του μεγάλου ακινήτου στη Λεύκα Αττικής (περιοχή Ρέντη) προχωρεί η ΓΑΙΑΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ για την ακίνητη περιουσία. Η κατασκευή των σύγχρονων σταθμών θα γίνει με συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες, ενώ ο χρόνος εκμετάλλευσης θα προκύψει από σχετική αποτίμηση του κάθε έργου. Η αποπληρωμή του έργου στους ιδιώτες θα γίνει με την ενοικίαση των χώρων εστίασης και πάρκινγκ, αλλά και των καταστημάτων που θα κατασκευαστούν.Οι φάκελοι και των πέντε σταθμών έχουν παραδοθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στην Ελληνική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων όπου έχει ήδη επιλεγεί χρηματοοικονομικός σύμβουλος ο οποίος και θα αποτιμήσει τα έργα. Μετά την ολοκλήρωση της αποτίμησης θα αναζητηθούν επενδυτικά σχήματα τα οποία και θα κληθούν να κατασκευάσουν τους νέους σταθμούς.Σημειώνεται ότι οι δύο σταθμοί στον Πειραιά και την Αθήνα δεν θα έχουν να ζηλέψουν τίποτα από ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο με καταστήματα, εστιατόρια, χώρους στάθμευσης ακόμα και κινηματογράφους και θα κατασκευαστούν με σύμβαση παραχώρησης. Στο σταθμό της Θεσσαλονίκης που είναι ανακαινισμένος καταλήγει το μετρό της πόλης και μπορεί να αξιοποιηθεί περαιτέρω αφού υπάρχει επιπλέον έκταση για νέα κτήρια.

Το οικόπεδο στη Λεύκα

Την αποδέσμευση των 20 πρώτων στρεμμάτων μεγάλου οικοπέδου στη Λεύκα, το οποίο εκτείνεται σε 120 στρέμματα, προωθεί η ΓΑΙΑΟΣΕ. Πρόκειται για την αποθήκη του ΟΣΕ η οποία θα μεταφερθεί στο Θριάσιο Πεδίο ενώ ήδη έχει γίνει πρόταση για την άμεση εκκαθάριση και αξιοποίηση του χώρου.Σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ, Ν. Ιωαννίδη, θα γίνει νέα κίνηση για να υπαχθεί στο σχέδιο πόλης, αν και ήδη προ 10ετίας έχει γίνει μία σχετική προσπάθεια.Ωστόσο για 100 στρέμματα στα οποία εκτείνεται το εργοστάσιο συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ δεν έχει ληφθεί ακόμα απόφαση μιας και η μετεγκατάσταση στο Θριάσιο θα κοστίσει περίπου 200 εκατ. ευρώ. Μία τέτοια κίνηση, τη στιγμή που στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να μπει ιδιώτης επενδυτής, θα ήταν ρίσκο αφού και δεν υπάρχει διαβεβαίωση ότι το εργοστάσιο θα συνεχίσει να συντηρεί τα τρένα είτε του ΟΣΕ είτε ιδιωτών.

Θριάσιο Πεδίο

Νέα αναβολή, την τέταρτη κατά σειρά, πήρε χθες η προθεσμία για την υποβολή προσφορών στον διαγωνισμό για την κατασκευή του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.Η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ αν και αναμένει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις δεσμευτικές προσφορές προκειμένου να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, αναγκάστηκε να δώσει ένα μήνα παράταση και από τη Δευτέρα 28 Φεβρουάριου που έληγε ο διαγωνισμός να μεταφερθεί.Το έργο έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά με τον κίνδυνο απώλειας κονδυλίων να πλησιάζει μέρα με τη μέρα. Αν και η τελική ημερομηνία -ύστερα από τρεις παρατάσεις- έληγε τη Δευτέρα οι εταιρείες που ενδιαφέρονται ζήτησαν παράταση, καθώς δεν έχουν καταφέρει να βρουν τράπεζες που θα τους δώσουν τις επιστολές δανειακής υποστήριξης για το έργο.Σημειώνεται ότι το έργο έχει γίνει πόλος έλξης μεγάλων εταιρειών από την εγχώρια αλλά και τη διεθνή αγορά, ωστόσο οι συνθήκες της ελληνικής αγοράς αλλά και το μεγάλο κόστος του έργου προκαλούν προβλήματα.Πάντως η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών σε μία προσπάθεια να παραμείνει ζοφερό το ενδιαφέρον των επενδυτών και το έργο, το οποίο έχει ξεκινήσει από το 1999, να ολοκληρωθεί προχώρησε το καλοκαίρι σε διαβούλευση και οι ενδιαφερόμενοι κλήθηκαν να καταθέσουν τις παρατηρήσεις τους. Στόχος, σύμφωνα με στελέχη της ΓΑΙΑΟΣΕ, ήταν το έργο να είναι ελκυστικό για τους επενδυτές ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα μίας ακόμα αποτυχίας κατασκευής του. Η Εθνική Τράπεζα επελέγη για τη θέση του χρηματοοικονομικού συμβούλου του ΟΣΕ για το εμπορευματικό κέντρο καθώς οι περισσότερες παρατηρήσεις αφορούσαν τη δυνατότητα δανειοδότησης και τις αυξημένες εγγυήσεις που ζητούσαν οι τράπεζες λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης της χώρας.Σύμφωνα με την προκήρυξη, το έργο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης. Το εμπορευματικό κέντρο θα αναπτυχθεί σε ακίνητο ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, έκτασης 588 στρεμμάτων, στο Θριάσιο Πεδίο του δήμου Ασπροπύργου Αττικής και ο προϋπολογισμός του θα φτάσει τα 150 εκατ. ευρώ. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου, χωρίς τη συμμετοχή της Ε.Ε. ή κονδυλίων του Δημοσίου.

Λάρισα - Βόλος

Φιλόδοξο πρόγραμμα ακινήτων σε Λάρισα και Βόλο μέσα από το πρόγραμμα JESSICA. Εδώ και ένα μήνα ξεκίνησε σε συνεργασία με τη διεύθυνση Θεσσαλίας. Προβλέπει την ανάπτυξη προαστιακού ηλεκτροκίνητου στην πόλη του Βόλου αλλά και τραμ καθώς και ανάπτυξη ακινήτων. Η σχετική πρωτοβουλία αναμένεται να ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ και ήδη αναζητείται επενδυτικό ενδιαφέρον.
Ειδικότερα, θα προχωρήσουν οι προετοιμασίες προκειμένου να ξεκινήσουν επενδυτικά σχέδια για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση ανάπτυξης του αστικού διπόλου Βόλου-Λάρισας, μέσα από τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου μεταξύ των δύο πόλεων, με την εφαρμογή ηλεκτροκίνησης η οποία θα βελτιώσει την αποδοτικότητα της γραμμής και την ταχύτητα των συρμών. Επίσης, σχεδιάζεται η αναβάθμιση-αξιοποίηση των δύο σταθμών, του περιβάλλοντος χώρου, του Παλαιού Αμαξοστασίου στη Ν. Ιωνία Βόλου και των εγκαταστάσεων στο λιμάνι του Βόλου, καθώς και η σύνδεση με ΒΙΠΕ. Στο πρόγραμμα, το οποίο ενισχύεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναμένεται να συμμετάσχουν φορείς του ελληνικού δημοσίου, της τοπικής αυτοδιοίκησης και επενδυτές. Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα λειτουργήσει ως leader σε αυτό το πρόγραμμα καθώς διαθέτει 500 στρέμματα στη Λάρισα και αρκετά ακίνητα στο Βόλο.Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο συζητήθηκε στα μέσα Φεβρουάριου σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Υποδομών καθώς μέχρι τον Ιούνιο θα πρέπει να έχει προχωρήσει η έγκριση για την χρηματοδότηση των πρώτων 22 εκατ. ευρώ για την έναρξη υλοποίησης του έργου.

Συνομιλίες με δήμους

Σε συζητήσεις με την Τοπική Αυτοδιοίκηση βρίσκεται η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ μετά από αιτήματα προς την εταιρεία για την αξιοποίηση ακινήτων τα οποία δεν είναι σιδηροδρομικά αλλά βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΟΣΕ. Τα περισσότερα αιτήματα τόσο σε Αττική όσο και στην υπόλοιπη χώρα περιλαμβάνουν αξιοποιήσεις από τους κατά τόπους δήμους είτε για βρεφονηπιακούς σταθμούς είτε για δημαρχεία ή δημοτικά κτήρια.Η ΓΑΙΑΟΣΕ εξετάζει τα σχετικά αιτήματα και ήδη έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τις κατά τόπους δημοτικές αρχές προκειμένου να αξιοποιήσει τα ακίνητα τα οποία αυτή τη στιγμή δε χρησιμοποιούνται από τον ΟΣΕ και παράλληλα απαιτούν μεγάλες δαπάνες για τη συντήρησή τους. Από τα κτήρια αυτά ο ΟΣΕ αναμένει σημαντικά έσοδα.