Σάββατο 20 Νοεμβρίου 2010

Μειώσεις μισθών μέχρι 40% σε αστικές συγκοινωνίες και ΟΣΕ


Εκτιμάται ότι θα διασωθούν τα επιδόματα βαρέων και ανθυγιεινών ή ειδικών συνθηκών

Εως και το 40% των συνολικών τους αποδοχών θα χάσουν οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες και στον ΟΣΕ μέσα στην επόμενη χρονιά από το επιπλέον «ψαλίδισμα» επιδομάτων και δευτερευουσών απολαβών, ενώ την ίδια στιγμή η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην εφαρμογή ενιαίων μισθολογίων.Οι νέες αποδοχές των περίπου 12.000 εργαζομένων στις μεταφορικές ΔΕΚΟ θα περιλαμβάνουν μόνο τα τέσσερα βασικά επιδόματα που προβλέπονται από τη νομοθεσία και ακολουθώντας το «μοντέλο» ΟΣΕ θα διαμορφωθούν ως εξής:

Βασικός μισθός

Χρονοεπίδομα. Επίδομα θέσης (για όποιον δικαιούται). - Οικογενειακό επίδομα. Επίδομα επιστημονικότητας (όπου προβλέπεται). Στο σύνολο αυτών των αποδοχών οποιαδήποτε πρόσθετη απολαβή από επιδόματα ή υπερεργασία δεν θα ξεπερνά το 8%-10%.Υψηλός βαθμός επικινδυνότητας χαρακτηρίζει σειρά άλλων επιδομάτων, τα οποία λαμβάνουν οι εργαζόμενοι ανάλογα με την εταιρεία στην οποία δουλεύουν και την ειδικότητά τους. Στα επιδόματα αυτά συγκαταλέγονται το επίδομα παράδοσης-παραλαβής λεωφορείων στον δρόμο (στο σημείο όπου τελειώνει η βάρδια του προηγούμενου), το επίδομα κεραίας των οδηγών τρόλεϊ που κατεβαίνουν από το τιμόνι για να επαναφέρουν τις ηλεκτρικές κεραίες που «έφυγαν» από τα ηλεκτροφόρα σύρματα, το επίδομα διαχειριστικών λαθών για όσους διαχειρίζονται χρήματα, το χιλιομετρικό επίδομα, επίδομα έγκαιρης προσέλευσης στην ΕΘΕΛ κ.λπ. Επίσης αναμένεται να απαλειφθούν επιδόματα, όπως αυτό που ισχύει στους ΗΣΑΠ για το «ψωμοτύρι», το οποίο ωστόσο, σύμφωνα με τους εργαζομένους, κανείς δεν λαμβάνει, δεδομένου ότι είναι 0,15 λεπτά για κάθε νυχτερινή βάρδια.Την ίδια στιγμή εκτιμάται ότι θα διασωθούν τα επιδόματα βαρέων και ανθυγιεινών ή ειδικών συνθηκών, τα οποία λαμβάνουν κυρίως οι τεχνικοί και κυμαίνονται από 5%-10% ανάλογα με την εταιρεία.Σήμερα υπολογίζεται ότι οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες λαμβάνουν επιδόματα από 100 έως και 450 ευρώ, ανάλογα με την ειδικότητα και τον φορέα που δουλεύουν.

Υπερωρίες - ρεπό

Ωστόσο οι μεγαλύτερες απώλειες στις αποδοχές των εργαζομένων στις συγκοινωνίες θα προέλθουν από την ελαχιστοποίηση των υπερωριών και των δεδουλευμένων ρεπό, καθώς σήμερα, σε ορισμένες ειδικότητες, όπως οι οδηγοί και τεχνικοί των ΗΣΑΠ ή της ΕΘΕΛ, οι δευτερεύουσες απολαβές αγγίζουν το 50% των κύριων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των λεωφορείων, όπου στόχος της διοίκησης είναι η κατάργηση των 400 ρεπό που συνυπολογίζονται στις περίπου 3.350 καθημερινές εκτελούμενες βάρδιες και κοστίζουν πάνω από 22 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Υπολογίζεται ότι από τις νέες καταργήσεις και συγχωνεύσεις γραμμών ο αριθμός των ρεπό από την 1η Ιανουαρίου θα έχει μειωθεί στα 300, ενώ με την ολοκλήρωση των έργων των ΗΣΑΠ και του σταθμού του μετρό στο Ελληνικό δεν θα ξεπερνούν τα 250.Σε ό,τι αφορά τους νεοπροσλαμβανόμενους, θα ισχύσει νέο εργασιακό και μισθολογικό καθεστώς, στα πρότυπα της ΑΜΕΛ (μετρό). Οι πρόσθετες μισθολογικές μειώσεις (έχει ήδη εφαρμοστεί μείωση 20%) προκαλούν αναστάτωση στους εργαζομένους, οι οποίοι μιλούν για ανισότητες.
Μ. ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ «Εθνος»