Ζαγάρας Κ. «Αυγή»
Στο κρεβάτι του Προκρούστη βάζει η κυβέρνηση τον ελληνικό σιδηρόδρομο και, με την έγκρισή του πλέον από το Υπουργικό Συμβούλιο -και βεβαίως από την τρόικα-, το σχετικό νομοσχέδιο διάλυσης και εκποίησης του ΟΣΕ είναι έτοιμο να κατατεθεί τις αμέσως προσεχείς ημέρες στη Βουλή. Την ίδια στιγμή, στη γωνιά καραδοκεί η off shore εταιρεία Cosco, καθώς και άλλοι μνηστήρες, για το φιλέτο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ οι Κινέζοι ετοιμάζονται να μετατρέψουν το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο σε "Σινικό τείχος". Οι σιδηροδρομικοί, από την πλευρά τους, είναι σε ετοιμότητα και αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε νέο γύρο κινητοποιήσεων, ακόμα πιο δυναμικό αυτή τη φορά, για να αποτρέψουν τα σχέδια διάλυσης του ΟΣΕ και τον εργασιακό μεσαίωνα που ετοιμάζουν κυβέρνηση - τρόικα. Την τελική μορφή του νομοσχεδίου για τον ΟΣΕ παρουσίασε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας. Έπειτα από 10 ημέρες περίπου δημόσιας διαβούλευσης και μετά το κλείσιμο της υπόθεσης των οδικών μεταφορών, η κυβέρνηση έβγαλε χθες από το συρτάρι της τον φάκελο ΟΣΕ και ετοιμάζεται, υπό την πίεση των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων, να τον κλείσει το συντομότερο δυνατόν. Το σχετικό νομοσχέδιο, που αναμένεται να αποτελέσει "πιλότο" και για τις υπόλοιπες "ελλειμματικές" ΔΕΚΟ, προβλέπει τη σημαντική μείωση του προσωπικού από τους 6.050 εργαζομένους σε περίπου 3.700 (μέσω συνταξιοδότησης 1.000 ατόμων και μετατάξεων άλλων 1.350), περικοπή δρομολογίων, είσοδο ιδιωτών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ποσοστό 49% και παραχώρηση του μάνατζμεντ, απελευθέρωση των κομίστρων και αυξήσεις των εισιτηρίων από τον προσεχή Ιανουάριο. Επίσης ανοίγει την πόρτα των απολύσεων με την κατάργηση του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού (ΓΕΚΑΠ), ενώ το Δημόσιο αναλαμβάνει τις οικονομικές υποχρεώσεις του Οργανισμού, με αντάλλαγμα την ακίνητη περιουσία του. Στο νομοσχέδιο επιπλέον προβλέπεται ότι οι βασικοί μισθοί και οι πρωτεύουσες απολαβές των εργαζομένων θα είναι δεσμευτικές με βάση τις ισχύουσες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, ενώ οι περικοπές θα αφορούν όλες τις έκτακτες απολαβές (επιδόματα κ.λπ.), με στόχο οι δευτερεύουσες να μην ξεπερνούν το 10%-15% των κύριων αποδοχών.
Cosco προ των πυλών
Στο μεταξύ, τα μεγαλεπήβολα σχέδια του Κινέζου πρωθυπουργού για το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου φαίνεται να ανοίγουν την όρεξη της Cosco και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Συγκεκριμένα η Cosco πρόκειται να συμμετάσχει στον διεθνή διαγωνισμό για το Θριάσιο τον Νοέμβριο (θα συμμετάσχουν επίσης ο ΟΛΠ και εταιρείες κατασκευαστικές και logistics), θέλοντας να μετατρέψει το εμπορευματικό κέντρο σε χώρο εγκατάστασης αποθηκευτικών χώρων (logistics), καθώς και σημείο μετασκευής προϊόντων σε προϊόντα έτοιμα για κατανάλωση. Επιθυμώντας να διεισδύσουν στην ευρωπαϊκή αγορά, οι Κινέζοι μαζί με το Θριάσιο στρέφουν τη ματιά τους και στις μεταφορές. Μετά την απελευθέρωση των αδειών των οδικών μεταφορών, οι Κινέζοι δεν αποκλείεται να στραφούν και στην επιλογή των σιδηροδρομικών μεταφορών. Συνεπώς η πρόθεση της κυβέρνησης να εκποιήσει το 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμπίπτει με τα σχέδια της κινέζικης πλευράς (για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ πολλοί είναι οι μνηστήρες, ανάμεσα στους οποίους και ο γαλλικός σιδηρόδρομος).
ΣΥΝ: Έγκλημα σε βάρος του Δημοσίου
"Έγκλημα σε βάρος του Δημοσίου" χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο διάλυσης και εκποίησης του ΟΣΕ ο ΣΥΝ. Σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι, "όπως και στους περισσότερους εναπομείναντες δημόσιους οργανισμούς και ΔΕΚΟ, έτσι και στην περίπτωση του ΟΣΕ, η κυβέρνηση επιλέγει τη γνωστή 'συνταγή' της απαξίωσης, της διάλυσης, της συκοφάντησης των εργαζομένων και στο τέλος της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού". Επίσης σημειώνει πως "τα σχέδια εκποίησης-διάλυσης του Οργανισμού πρέπει να αποτραπούν και σε συνεργασία με τους εργαζόμενους".