Ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Σπύρος Βούγιας, σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του «Αθήνα 9.84», στην εκπομπή «Άνω Κάτω» στους δημοσιογράφους Άρη Τόλιο και Νένα Καραγιάννη, δήλωσε μεταξύ άλλων, για τον ΟΣΕ:
«Πιστεύω ότι θα βρεθούν τρόποι ώστε αν κάποιοι ολοκληρώνουν την εργασιακή τους πορεία, δηλαδή έχουν 30 χρόνια πίσω τους, να μπορέσουν να συνταξιοδοτηθούν. Οι μετατάξεις θα είναι καταρχήν εθελούσιες. Θα πάμε και σε υποχρεωτικές μετατάξεις αλλά πάντα με κοινωνικά κριτήρια ώστε να μην έρθουν αυτοί οι άνθρωποι σε μία δουλειά εντελώς διαφορετική από αυτήν που κάνουν τόσα χρόνια. Έχουμε πολλές ανάγκες στο δημόσιο και θα αναζητήσουμε για τις μετατάξεις τρόπους συναινετικούς. Υπάρχουν, για παράδειγμα, ανάγκες παράλληλες σε μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα. Μπορεί κάποιος να πάει σε μία αντίστοιχη θέση λοιπόν που σέβεται και την εντοπιότητα αλλά και την ειδικότητά του, όσο γίνεται καλύτερα. Μισθολογικά, θα υπάρξουν μειώσεις στις δευτερεύουσες απολαβές. Θα διαφυλάξουμε τον βασικό μισθό και τα πρωτεύοντα επιδόματα όπως το χρονοεπίδομα, το οικογενειακό κ.ά. Και αυτά δεν οφείλονται στο μνημόνιο, είναι πράγματα που θα έπρεπε να κάνουμε μόνοι μας εδώ και χρόνια. Ο μέσος όρος της μισθοδοσίας στον ΟΣΕ είναι 60.000 ως 65.000 το χρόνο και μιλάω για το συνολικό ποσό που παίρνει κάποιος μαζί με τα δευτερεύοντα επιδόματα κλπ. Φυσικά κάποιοι παίρνουν το μισό από αυτό το ποσό, κάποιοι όμως παίρνουν πολύ περισσότερα αφού μιλάμε για μέσο όρο. Να σας πω όμως ότι τα τελευταία χρόνια ενώ μειώθηκε ο αριθμός των εργαζομένων από 8.500 στους 6.300 που είναι σήμερα, αυξήθηκε ο μέσος όρος της μισθοδοσίας κατά 17%. Άρα δόθηκαν πολύ μεγάλες αυξήσεις σε μισθούς και επιδόματα. Φυσικά και θα υπάρξουν και πάλι συλλογικές συμβάσεις με τα σωματεία των επιμέρους εταιριών και όχι με τον καθένα χωριστά που θα σέβονται τον βασικό μισθό και τα πρωτεύοντα επιδόματα. Θέλουμε όλοι σύγχρονα και λειτουργικά τρένα που να μας φέρνουν πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο ποιότητας. Πρέπει να το βλέπουμε και αυτό και δεν καταλαβαίνω γιατί στην Ελλάδα πρέπει να μένουμε πίσω. Και αν εγώ που πηγαινοέρχομαι στη Θεσσαλονίκη εξακολουθώ να χρησιμοποιώ το αεροπλάνο και πληρώνοντας πολύ περισσότερο, προφανώς θα προτιμούσα να πληρώνω λιγότερο για να πήγαινα από την καρδιά μιας πόλης στην καρδιά της άλλης σε 3μιση ώρες - πράγμα πολύ εφικτό- απολαμβάνοντας μια θαυμάσια διαδρομή. Σε σχέση με τις αυξήσεις στα εισιτήρια, αυτές θα είναι κάτω από το κόστος των ανταγωνιστικών ΚΤΕΛ που υπάρχουν σήμερα και σίγουρα πολύ κάτω από το κόστος του αεροπλάνου. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει κανείς να προσφέρει μια υπηρεσία υψηλού επιπέδου με τιμές πολύ χαμηλές. Πάμε να διορθώσουμε κακοδιαχείριση ετών που έδινε για παράδειγμα σε προνομιούχους πελάτες εξευτελιστικές τιμές για την εμπορευματική πολιτική. Υπάρχουν καταγγελίες που έχουν πάει στον εισαγγελέα και λένε ότι για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου που κόστιζε 200 ή 300 ευρώ εισπράττονταν 50 γιατί υπήρχαν ενδεχομένως συναλλαγές κάτω από το τραπέζι. Υπάρχει επίσης μια πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία την οποία ουσιαστικά δεν αξιοποιεί ο ΟΣΕ και πρέπει να την αξιοποιήσει. Μιλάμε για στοιχειώδεις κανόνες υγιούς οικονομίας και όλα αυτά περνούν στο κράτος και θα υπάρχει 100% δημόσια διαχείριση και στρατηγική. Τις γραμμές που υπάρχουν μπορούμε να τις εκμεταλλευτούμε καλύτερα και δεν βλέπω γιατί να μην τις νοικιάζει ο ΟΣΕ σε ιδιωτικές εταιρίες οι οποίες θα υπακούουν σε ανεξάρτητους κανόνες, κάτω από μια ρυθμιστική αρχή που ιδρύεται όπως συμβαίνει και στα αεροπορικά δρομολόγια. Δεν σκεφτόμαστε κατάργηση γραμμών, ίσως μόνο αραίωση δρομολογίων. Δεν είναι ανάγκη να γίνονται πυκνά δρομολόγια που να μεταφέρουν μέσα πέντε ανθρώπους που έχουν πληρώσει ελάχιστα ευρώ όταν αυτά κοστίζουν 200 ευρώ ανά επιβάτη. Γιατί το πληρώνει πάλι ο πολίτης το έλλειμμα αυτό. Νομίζω ότι είναι μία λογική εξυγίανσης και νοικοκυρέματος.
Η χρηματοδότηση των λεγόμενων άγονων γραμμών που φυσικά και πρέπει να υπάρχουν και να εξυπηρετούν τους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών, θα γίνεται πάντα από την ρυθμιστική αρχή, με έναν ανοιχτό και δημόσιο διαγωνισμό όπως γίνεται και στα δρομολόγια άγονων γραμμών στα πλοία ή στα αεροπλάνα.
Είναι σημαντικό ότι το έλλειμμα αυτό (που αποτελεί το 4% περίπου του συνολικού μας ελλείμματος) τα 10,7 δισ. ευρώ δηλαδή, θα υπολογίζονται από του χρόνου και στο βασικό οικονομικό έλλειμμα. Άρα δεν χρειαστούν άλλες περικοπές μισθών αν περιορίσουμε το έλλειμμα του ΟΣΕ. Μέχρι τώρα το κρύβαμε στις λεγόμενες «ζημιογόνες ΔΕΚΟ». Αν οι ΔΕΚΟ αυτές έχουν καλές υπηρεσίες, το συνολικό έλλειμμα μπορεί κάποια στιγμή να μηδενιστεί».
«Σ.Ν». ο κ. Βούγιας ευελπιστούν οι σιδηροδρομικοί ότι θα σταθεί στο πλευρό τους και θα συμβάλει θετικά στην λύση των προβλημάτων τους.