Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2010

«Στέγη» για 7.000 εργαζομένους από ΔΕΚΟ, ΟΤΕ, ΟΑ αναζητά η κυβέρνηση


Περίπου 7.000 εργαζόμενοι στις ΔΕΚΟ του υπουργείου Υποδομών, τον ΟΤΕ και την πρώην Ο.Α. προκαλούν «πονοκέφαλο» στην κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου που αναζητούν τρόπους για τη μετάταξή τους σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.
Της Μαρίας Μόσχου
Tο πιο δύσκολο εγχείρημα είναι αυτό του ΟΤΕ, όπου το ιδιοκτησιακό καθεστώς του δεν επιτρέπει μετατάξεις αλλά ούτε απολύσεις και πλέον η διοίκηση «στρέφεται» σε άλλες λύσεις, όπως σύσταση εταιρείας transfer που θα μεταφερθεί το υπεράριθμο προσωπικό. Το πλάνο του υπουργείου για μείωση προσωπικού στις προβληματικές ΔΕΚΟ περιέχει -προς το παρόν τουλάχιστον- συνταξιοδοτήσεις όσων έχουν ήδη ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Σύμφωνα με τα προγράμματα εξυγίανσης 1.350 άτομα στον ΟΣΕ και περίπου 500 στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών αναζητούν νέα εργασιακή «στέγη», προκειμένου να μειωθούν σημαντικά οι δαπάνες προσωπικού. Αν και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών φαίνεται να βγήκε, προς το παρόν τουλάχιστον, κερδισμένη και να πέτυχε να μη γίνουν απολύσεις στον ΟΣΕ, παρά τις επιταγές της τρόικας, ωστόσο, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα για τους περίπου 2.400 απολυμένους από την πρώην ΟΑ που έμειναν χωρίς αντικείμενο. Οι απολυμένοι της πρώην Ολυμπιακής έχουν καταθέσει εδώ και περίπου ένα χρόνο αιτήσεις μετάταξης, προκειμένου να κλείσει οριστικά ο «φάκελος» ΟΑ που επιβάρυνε τους Έλληνες φορολογούμενους με πάνω από 10 δισ. ευρώ. Ωστόσο από τους 2.403 εργαζομένους μόνο 22 έχουν ήδη προσληφθεί στη νέα εργασία τους παρότι η διαδικασία έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και ένδεκα μήνες.

Χρονοδιάγραμμα

Μια τέτοια καθυστέρηση στην περίπτωση του ΟΣΕ θα μπορούσε να προκαλέσει την ανατροπή του χρονοδιαγράμματος για την εξυγίανση του Οργανισμού προκαλώντας την αντίδραση της τρόικα, η οποία έχει ζητήσει θετικές αποδόσεις για τον Οργανισμό από τον Μάρτιο του 2011. Σε διαφορετική περίπτωση, η πιθανότητα του «λουκέτου» θα είναι πιο κοντά από ποτέ για την πιο ζημιογόνα ΔΕΚΟ της Ευρώπης. Για τον λόγο αυτό υπάρχει και πρόβλεψη ότι οι μετατάξεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε περίπου 45 ημέρες, προθεσμία που θεωρείται πολύ ασφυκτική. Αποφάσεις θα πρέπει να πάρει η κυβέρνηση, και συγκεκριμένα το υπουργείο Οικονομίας, ως βασικός μέτοχος, και για τη μείωση προσωπικού στον ΟΤΕ.

ΟΣΕ

Περίπου 1.350 μετατάξεις, με προτεραιότητα στις εθελοντικές, σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών για τον ΟΣΕ, προκειμένου να μειώσει το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας που φτάνει τα 387 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι η μείωση του κόστους σε ποσοστό 20%, η οποία θα επιτευχθεί τόσο από τη συρρίκνωση του προσωπικού όσο και από τις περικοπές επιδομάτων και υπερωριακών αμοιβών.
Στο σχέδιο αναδιάρθρωσης του Οργανισμού ξεκαθαρίζεται ότι οι μετατάξεις έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα και αν οι εργαζόμενοι που μετατάσσονται δεν παρουσιαστούν εντός 15 ημερών για ανάληψη υπηρεσίας στον φορέα υποδοχής, ουσιαστικά θα απολύονται χωρίς αποζημίωση, καθώς θα θεωρείται ότι κατήγγειλαν οι ίδιοι τη σύμβασή τους. Αναλυτικά, το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μειωθεί κατά 45% και του ΟΣΕ/ΕΔΙΣΥ κατά 37%. Το πλεονάζον προσωπικό κάθε εταιρείας θα μεταφερθεί σε φορέα υποδοχής, προκειμένου να εξευρεθούν οι κατάλληλες θέσεις για τους μετατασσόμενους υπαλλήλους. Στην περίπτωση που αρκετοί ενδιαφερόμενοι διεκδικούν την ίδια θέση, προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους το δηλώσουν εθελοντικά, στα άτομα με ειδικές ανάγκες και στη συνέχεια σε όσους πληρούν κοινωνικά κριτήρια (άγαμοι, χήροι, διαζευγμένοι, πολύτεκνοι, μεγαλύτεροι σε ηλικία, όσοι έχουν μεγαλύτερη προϋπηρεσία ή μεγαλύτερο τίτλο σπουδών). Από την εταιρεία λειτουργίας, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα αποχωρήσουν 751 εργαζόμενοι (120 από τον τομέα έλξης, 380 από τη σιδηροδρομική κίνηση, 30 από τις οδικές μεταφορές, 140 διοικητικοί και 81 ζυγιστές και φορτωτές), ενώ από τον ΟΣΕ θα φύγουν 1.600 (520 από τη σχεδίαση και διαχείριση δικτύου και εγκαταστάσεων, 380 από τη συντήρηση τροχαίου υλικού, 330 από τον τομέα διαχείρισης κυκλοφορίας και 370 διοικητικοί).

ΟΑΣΑ

Αρνητική στο ενδεχόμενο απολύσεων είναι η ηγεσία του υπουργείου και στην περίπτωση του ΟΑΣΑ όπου όμως ειλημμένη θεωρείται η απόφαση της μη ανανέωσης συμβάσεων στις συγκοινωνιακές εταιρείες σε περιπτώσεις που αυτές έχουν κριθεί παράνομες, όπως συνέβη στο μετρό. Στον ΟΑΣΑ ζήτημα πλεονάζοντος προσωπικού υπάρχει μόνο με ορισμένους διοικητικούς υπαλλήλους, οι οποίοι θα μεταταχθούν. Ωστόσο ο σχεδιασμός προβλέπει την «ευκολία» μετακίνησης εργαζομένων από τη μία εταιρεία στην άλλη ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν. Αυτό το εγχείρημα θα στηριχθεί στη συγχώνευση όλων των εταιρειών σε δύο «υπερ-εταιρείες» μία για τα οδικά μέσα (λεωφορεία-τρόλεϊ) και μία για τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός και προαστιακός σιδηρόδρομος).  Με νομοθετική ρύθμιση, την οποία επεξεργάζονται ήδη στο υπουργείο, η διοίκηση των εταιρειών θα μπορεί να μετακινεί από εταιρεία σε εταιρεία το προσωπικό ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν κατά περιόδους. Μάλιστα πολλοί από τους εργαζομένους στον ΟΣΕ αναμένεται να «βρουν στέγη» στον ΟΑΣΑ, σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών Σ. Βούγια.

Απορρόφηση απολυμένων της Ο.Α.

«Λύση»για την ολοκλήρωση των μετατάξεων των απολυμένων στην πρώην ΟΑ αναζητά ακόμα και σήμερα η κυβέρνηση. Υπενθυμίζεται ότι περίπου 16 μήνες μετά το κλείσιμο της Ολυμπιακής, από το σύνολο των 2.400 μετατάξεων έχουν γίνει 22. Οι προς μετάταξη απολυμένοι, έχουν τοποθετηθεί από το Φεβρουάριο του 2010, στους δημοσίους φορείς που πρέπει να πάνε, ωστόσο δεν έχουν αρχίσει να εργάζονται γιατί εκκρεμούν οι προσλήψεις τους. Οι μετατάξεις που έχουν ολοκληρωθεί είναι 22 εκ των οποίων οι 6 αφορούν σε δικηγόρους, οι οποίοι έχουν μετακινηθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και οι 16 σε ηλεκτρονικούς και διοικητικούς που μετατέθηκαν στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Η «αδυναμία» της ΥΠΑ να απορροφήσει με τη σημερινή της μορφή όλους όσοι δικαιούνταν, βάσει του νόμου, να απασχοληθούν εκεί, αλλά και οι αλλαγές στους ΟΤΑ όπου έχουν ήδη ζητήσει να εργαστούν κάποιοι από αυτούς, φαίνεται να καθυστερούν ακόμα περισσότερο τη διαδικασία.  Ειδικότερα σε νομοσχέδιο «σκούπα» του υπουργείου Υποδομών και Οικονομικών θα προβλέπεται η δυνατότητα να επιλέγει το Δημόσιο, σε ποιο αριθμό θα απορροφήσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας πιλότους χειριστές και τεχνικούς μηχανικούς από αυτούς που έχουν κάνει αίτηση να μεταταγούν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία 742 εργαζόμενοι της πρώην ΟΑ ενδιαφέρονται να τοποθετηθούν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, από τους οποίους 326 είναι πιλότοι, 161 Μηχανικοί και 255 διοικητικοί.  Όσον αφορά τους διοικητικούς χαρακτηρίζονται αναγκαίοι για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενόψει ανάπτυξης νέων λειτουργιών. Ωστόσο η ΥΠΑ μπορεί να απορροφήσει έως 80 πιλότους και έως 100 μηχανικούς, με τους υπόλοιπους 307 να καλούνται και πάλι να συμπληρώσουν σχετικά έντυπα για να επιλέξουν νέα υπηρεσία.

Σενάρια για εταιρεία transfer στον ΟΤΕ

Τη μείωση του προσωπικού κατά περίπου 2.000 εργαζόμενους επιδιώκει η διοίκηση του ΟΤΕ. Στο τραπέζι του διαλόγου έχει τεθεί ακόμη και η ιδέα για δημιουργία θυγατρικής εταιρείας και μεταφοράς εργαζομένων εκεί, κατά τα γερμανικά πρότυπα της Deutche Telekom, η οποία είχε μεταφέρει εκεί περίπου 50.000 εργαζομένους, τους οποίους επινοικίαζε και σε άλλες εταιρείες έχοντας έσοδα. Το κόστος των υπαλλήλων αυτών δεν θα βαρύνει τη μητρική εταιρεία αλλά τη θυγατρική. Το σενάριο δημιουργίας εταιρείας transfer φαίνεται ότι συζητείται από την πλευρά των εργαζομένων, οι οποίοι κατανοούν την ανάγκη μείωσης του κόστους για τη μητρική εταιρεία, ωστόσο τονίζουν ότι αν αυτό γίνει, θα πρέπει να δοθούν εγγυήσεις ότι οι εργαζόμενοι που θα μεταφερθούν δεν θα χάσουν τα δικαιώματά τους ούτε να βρεθούν σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με τους υπόλοιπους. Η μείωση του κόστους προσωπικού είναι απαραίτητη για τον ΟΤΕ, ο οποίος έχει σήμερα ένα κόστος πολύ υψηλότερο από αντίστοιχους οργανισμούς της Ευρώπης. Να αναφέρουμε στο σημείο αυτό ότι σύμφωνα με μελέτες που έχουν γίνει από την πλευρά της διοίκησης υπολογίζεται ότι το έτος 2013 το πλεονάζον προσωπικό θα φτάνει τα 1.600 άτομα. Στον αριθμό αυτών δεν υπολογίζονται όσοι θα φύγουν λόγω συνταξιοδότησης μέσα στην επόμενη τριετία, ωστόσο εκτιμάται ότι οι αποχωρήσεις λόγω σύνταξης θα είναι λιγότερες από 800 άτομα.