Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 2010

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΕΠΠΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ ΤΟΥ "ΑΘΗΝΑ 9,84": "ΜΗΝ ΠΥΡΟΒΟΛΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ" ΜΕ ΤΟYΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ ΒΑΣΙΛΗ ΠΑΪΚΟ και ΜΑΝΩΛΗ ΚΩΤΤΑΚΗ. ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΣΕ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Όταν με το καλό κλείσει αυτή η εκκρεμότητα, έχετε μπροστά σας δύο μεγάλα κεφάλαια. Το ένα είναι ο ΟΣΕ, είναι γνωστό, αλλά και το άλλο είναι οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας οι οποίες δεν είναι πλεονασματικές πλέον, είναι ελλειμματικές. Το Υπουργείο Οικονομικών πλέον αρνείται να εγγυάται το ελληνικό Δημόσιο τα δάνειά τους ούτως ώστε να καλύπτονται οι λειτουργικές τους δαπάνες, το ίδιο φαντάζομαι ισχύει για τον ΟΣΕ. Ήθελα να σας ρωτήσω λοιπόν κατ' αρχήν για τις συγκοινωνίες της Αθήνας, μια και είμαστε και δημοτικός σταθμός, εάν προβλέπονται αυξήσεις στα εισιτήρια στα μέσα μεταφοράς στο επόμενο διάστημα, ή και κάποιο σχέδιο αναδιάρθρωσης των συγκοινωνιών, εννοώ μπλε λεωφορεία, τρόλεϊ κ.λπ. και μετά να πάμε και στον ΟΣΕ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Θα σας πω ευθέως ότι μέχρι το τέλος του χρόνου δεν προβλέπεται αύξηση των εισιτηρίων. Η τιμή παραμένει, όπως έχουμε πει. Έχουμε ξεκινήσει μελέτη, προκειμένου να καταλήξουμε σε ένα πρόγραμμα για την ανασυγκρότηση των αστικών συγκοινωνιών, με τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού φορέα, υπό την εποπτεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής. Αφού έχουμε καλλικρατική Περιφέρεια, όπου θα είναι η χωρική αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ, και όλοι οι άλλοι επιμέρους συγκοινωνιακοί φορείς θα είναι εκτελεστικοί βραχίονες ενός έργου, το οποίο θα σχεδιάζεται κεντρικά, προκειμένου να υπάρχει μια συνέργεια των μέσων με κεντρικό άξονα τις γραμμές του μετρό. Σήμερα για πολλούς λόγους, λόγω κακού σχεδιασμού ή για πελατειακές σκοπιμότητες, κ.λπ., έχουμε περιοχές που έχουν μια υπερκάλυψη με συγκοινωνιακά μέσα και περιοχές που έχουν ελλείψεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Δεν ξέρω αν αυτά όμως είναι ικανά να μειώσουν το έλλειμμα. Αυτά είναι διαδικαστικά χρηστικά και σοβαρά πράγματα, αλλά είναι άλλο πράγμα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Οι αστικές συγκοινωνίες σε όλες τις πρωτεύουσες επιδοτούνται σε ένα ποσοστό, το οποίο όμως δεν μπορεί να είναι τόσο υψηλό όσο στην Αθήνα, που φτάνει το 70% του κόστους λειτουργίας των συγκοινωνιακών μέσων. Εμείς είμαστε στη φάση εκπόνησης αυτού του σχεδίου, το οποίο θα παρουσιάσουμε μέχρι το τέλος του χρόνου, όπως έχουμε δεσμευτεί. Έκανα απλώς μια αναφορά φέροντας ένα παράδειγμα για το πώς έχουν τα πράγματα σήμερα και έτσι παρουσιάζεται περισσότερο ελλειμματικός από ό,τι πραγματικά είναι ο συγκοινωνιακός φορέας. Ξέρετε ότι μεταφέρονται πολίτες - επιβάτες διαφόρων κατηγοριών, για τη μετακίνηση των οποίων αναλαμβάνει το κόστος μία αρμόδια κρατική Υπηρεσία, για τα άτομα με αναπηρία, το Υπουργείο Πρόνοιας, για τους ένστολους τα αντίστοιχα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη ή για τους μαθητές και φοιτητές το Υπουργείο Παιδείας. Θα πρέπει να επιδοτούν αυτή τη μεταφορά. Αυτά τα ποσά, δεν δίνονται στους συγκοινωνιακούς φορείς, με αποτέλεσμα το έλλειμμα των επιμέρους Υπουργείων, να εμφανίζεται ως έλλειμμα του συγκοινωνιακού φορέα. Τώρα με τη νέα χρονιά θα εκδώσει αυτά τα δελτία, τα γνωστά σε εσάς, πάσο, για τους φοιτητές και μαθητές ο Οργανισμός Συγκοινωνιών; Ή θα περιμένει να καταβληθεί το ανάλογο ποσό από το Υπουργείο Παιδείας για να προχωρήσει στην έκδοση των πάσο;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Θα περιμένει συνάγουμε.. .
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Είδατε λοιπόν; Άρα θα είναι έλλειμμα του κεντρικού προϋπολογισμού στο αντίστοιχο Υπουργείο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Αυτό είναι εξορθολογισμός πάντως, ναι, ουσιαστικός εξορθολογισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Έχετε απόλυτο δίκιο. Είναι καταστροφική η λογική της ίδιας τσέπης που επικράτησε χρόνια στο ελληνικό κράτος, ότι όλοι πληρώνονται από το ίδιο Ταμείο, από τον ίδιο προϋπολογισμό, με συνέπεια τώρα να καλείται, όπως σωστά είπε ο κ. Κωττάκης, ο Υπουργός Οικονομικών κάθε μήνα να επιδοτεί για να καλύπτει τις ζημιές των αστικών συγκοινωνιών. Ενώ, μια αποσαφήνιση των διεταιρικών σχέσεων, των σχέσεων μεταξύ των εταιρειών του Ομίλου των συγκοινωνιών, αλλά και των σχέσεων του Ομίλου συνολικά με το κράτος και τις Υπηρεσίες του, είναι απαραίτητο. Και αυτό θα γίνει με βάση συγκεκριμένα συμβόλαια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Υπάρχει περίπτωση επανεξέτασης των δωρεάν κ. Υπουργέ;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Ασφαλώς όχι, αλλά θα πρέπει το ύψος αυτό το οποίο μπορεί να πει κανείς ότι φτάνει περίπου στο 30% του λειτουργικού κόστους, πρέπει να καλύπτεται από το κράτος. Και βεβαίως επιδοτείται αυτή η μετακίνηση με τις αστικές συγκοινωνίες, για να ενθαρρύνεται ο κόσμος. Κρατούμε χαμηλότερο το εισιτήριο για να χρησιμοποιεί τα μαζικά μέσα μεταφοράς. Κάτι αντίστοιχο πρέπει να γίνει και στον ΟΣΕ. Παρουσιάζει ελλείμματα, αναγκασμένος να κρατάει ανοιχτά δρομολόγια για τα οποία δεν επιδοτείται. Και έρχεται εκ των υστέρων το κράτος και καλύπτει τις ζημιές και τα ελλείμματά του. Και εδώ αποσαφηνίζεται αυτή η σχέση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Στον ΟΣΕ που έχουμε και τις κινητοποιήσεις τώρα, έχετε ξεκαθαρίσει ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις υπαλλήλων, ότι όλοι θα παραμένουν στις θέσεις τους, ότι δεν χάνουν τις θέσεις τους και θα γίνουν οι μετατάξεις. Έτσι δεν είναι;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Έτσι είναι. Πετύχαμε τα εξής: Πρώτα από όλα πετύχαμε να μην κλείσει ο σιδηρόδρομος. Γιατί στην αρχή των συζητήσεων με τον ευρωπαϊκό μηχανισμό τέθηκε και το θέμα αυτό, να κλείσει για μια περίοδο ο σιδηρόδρομος. Θεωρήθηκε ότι ο σιδηρόδρομος λειτουργεί στην Ελλάδα ως μια μηχανή, η οποία παράγει ζημιές χωρίς να προσφέρει αντίστοιχο κοινωνικό έργο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Να κλείσει για μια περίοδο και να ξανανοίξει επί νέας βάσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Που σημαίνει όμως, ότι θα είχαμε και μαζικές απολύσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Προφανώς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Εμείς λοιπόν είπαμε, δεν θα κλείσει ο σιδηρόδρομος. Απλώς θα επανασχεδιαστεί η λειτουργία του και όσον αφορά στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που είναι η εταιρεία λειτουργίας, στα δρομολόγιά της δεν θα δεχθούμε απολύσεις. Ήταν κόκκινη γραμμή στη στάση μας η θέση αυτή. Βεβαίως μπορούμε να αξιοποιήσουμε το πλεονάζον προσωπικό σε άλλες θέσεις και επίσης διασφαλίσαμε -κάτι το οποίο δεν ήταν αυτονόητο και αμέσως δεκτό- να μην έχουμε μείωση των τακτικών αποδοχών, που κινούνται σε ένα αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο. Οι τακτικές αποδοχές στην αρχή είχε ζητηθεί να μειωθούν σε ένα ποσοστό έως 20%.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Προφανώς κόβονται επιδόματα, υπερωρίες και τέτοια..
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Θα κοπούν οι δευτερεύουσες απολαβές, οι οποίες ανεβάζουν τις αποδοχές 2 ή 3 φορές και τις κάνουν να φτάνουν στις 4.000, 5.000, 6.000 ή και 7.000 ευρώ σε κάποιες κατηγορίες εργαζομένων. Αυτό το οποίο έχει αξία είναι ότι υπάρχει ο διαχειριστής υποδομής που είναι ο ΟΣΕ, σε αυτόν παραμένει η κυριότητα του δικτύου της υποδομής, είναι δημόσιος Οργανισμός και δεν αλλάζει τίποτε ως προς το χαρακτήρα του. Υπάρχει και η εταιρεία λειτουργίας, η λεγόμενη ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία οσονούπω θα βρεθεί στον ανταγωνισμό. Ανοίγει και η σιδηροδρομική αγορά, οποιοσδήποτε έχει την οικονομική δυνατότητα και το ανάλογο επενδυτικό ενδιαφέρον θα μπορεί να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ λοιπόν, πρέπει να λειτουργεί ανταγωνιστικά. Δεν μπορεί να είναι υποχρεωμένη να εκτελεί δρομολόγια για τα οποία πληρώνει τεράστιες ζημιές. Αν θέλει το κράτος να κρατήσει ανοιχτά κάποια δρομολόγια για εθνικούς ή κοινωνικούς λόγους, θα πρέπει να τα επιδοτεί. Και αυτό για πρώτη φορά επίσης προβλέπεται, σε αυτό το νομοσχέδιο το οποίο προτείνουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Στο νομοσχέδιο που προτείνετε και νομίζω έχει μπει ήδη στην αρμόδια διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή, προτίθεστε να κάνετε κάποιες αλλαγές, μετατροπές κτλ.; Επειδή είναι και εν κινητοποιήσει ας πούμε οι υπάλληλοι…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Το νομοσχέδιο αυτό συγκροτεί ένα πλήρες σχέδιο για την εξυγίανση των σιδηροδρόμων. Χωρίς την εξυγίανση δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη των σιδηροδρόμων. Δεν είναι ο τελικός στόχος η εξυγίανση. Η εξυγίανση είναι το εργαλείο για να φτάσουμε στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου, στην αξιοποίηση του δικτύου του, το οποίο θα είναι διαθέσιμο βεβαίως για κάθε ενδιαφερόμενη εταιρεία τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να καλύπτεται, αν είναι δυνατό, το σύνολο της Ελλάδος όπου έχει εγκατασταθεί αυτό το δίκτυο, αυτή η υποδομή. Αλλά αυτό πρέπει να γίνει με όρους κοινωνικούς, αλλά και όρους κόστους - οφέλους, με στόχο συγκεκριμένο ώστε να πετύχουμε οικονομικά αποτελέσματα για τα οποία έχουμε δεσμευτεί. Μέσα στο 2011 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν πρέπει να έχει πλέον ζημιές και ελλείμματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Είστε τυχεροί τουλάχιστον που σ' αυτήν την περίοδο δεν είναι κρατική και η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ, γιατί απ' ότι μαθαίνω γίνονται 30 απολύσεις το μήνα στην ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ενόψει της συγχώνευσης με την Aegean που έχει καθυστερήσει
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Θα μου επιτρέψετε να πω ότι δεν έγινε καλός χειρισμός στο θέμα της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ και είδατε πού οδηγήθηκε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ναι, βέβαια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Ουσιαστικώς διαλύθηκε η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ, αλλά δεν είναι του παρόντος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Σας ευχαριστούμε πολύ. Καλό κουράγιο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ : Κι εγώ ευχαριστώ.