.. «Απόβαση» στη Θεσ/νίκη ετοιμάζει το Υπουργείο Υποδομών την ερχόμενη εβδομάδα. Ο υπουργός Δ. Ρέππας θα επιθεωρήσει, μεταξύ άλλων, το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Προς τα τέλη της εβδομάδας, ίσως παρουσιαστεί το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ. Ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρέθηκαν στο επίκεντρο της επίσκεψης του Γάλλου υπουργού Μεταφορών στην Ελλάδα, χωρίς ωστόσο να προκύψει κάτι το χειροπιαστό…
Isotimia.gr
..Έχει, συνεπώς, ελπίδες να πετύχει αυτή η προσπάθεια; Αν η κυβέρνηση περάσει τον κάβο της ψήφισης του εργασιακού και του ασφαλιστικού, ο επόμενος δύσκολος κάβος θα έλθει το φθινόπωρο. Τότε είναι εξαιρετικά πιθανό, ο κ. Παπακωνσταντίνου και η τρόικα να ανακαλύψουν πως οι δαπάνες δεν μπορούν να μειωθούν άλλο παρά μόνο αν αρχίσουν οι απολύσεις και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Ο ΟΣΕ, οι δήμοι, οι «αναπτυξιακές εταιρείες» τους κ.ά. δεν θα μπορούν να δανειστούν, ούτε να πάρουν εγγυήσεις του Δημοσίου. Ο ιδιωτικός τομέας θα βρίσκεται στο πιο κρίσιμο σημείο όπου οι επιχειρηματίες θα αποφασίσουν αν κάτι έχει αλλάξει στο κλίμα ή αν πρέπει να αρχίσουν τις δραστικές απολύσεις και τις περικοπές..
Καθημερινή
..Στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι ο κ. Ρέππας καθυστερεί να λάβει καθοριστικές αποφάσεις για το μέλλον του ΟΣΕ και των άλλων συγκοινωνιακών εταιρειών του Δημοσίου. Δεν είναι δυνατόν, λένε πηγές του υπουργείου Οικονομικών, να μην έχει μια ανώνυμη εταιρεία τη δυνατότητα να παρέχει τη μισθοδοσία των υπαλλήλων της. Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών, θεωρούν ότι αν οι συνεργάτες του κ. Παπακωνσταντίνου έρχονταν σε άμεση επαφή με το πρόβλημα των ΔΕΚΟ, θα άλλαζαν αμέσως ρητορική…
Καθημερινή
..η πιστωτική ασφυξία πολλών ΔΕΚΟ- από τον ΟΣΕ ως τον ΟΑΣΑ- καθώς οι τράπεζες αρνούνται να τις δανείσουν εξελίσσεται σε κεντρικό πρόβλημα της κυβέρνησης. Παρά τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών περί αδυναμίας του κράτους να εγγυηθεί τα χρέη των ΔΕΚΟ, συζητείται η ρύθμιση μέρους των χρεών, έπειτα από συνεννόηση με την τρόικα, η οποία όμως θα έλθει με αντάλλαγμα την οδυνηρή αναδιάρθρωση των εν λόγω εταιρειών. «Έχει έρθει η ώρα της αλήθειας για πολλές ΔΕΚΟ» λένε με νόημα στην πλατεία Συντάγματος προδιαγράφοντας εξελίξεις μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες…
ΤΟ ΒΗΜΑ
..Έρχεται τώρα ο υπ. Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου και ζητά από τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ να δουλέψουν σαν πραγματικές εταιρείες. Δηλαδή να κάνουν κάτι που απέφευγαν μέχρι σήμερα, καθώς υπήρχε πάντα η κάλυψη των πολιτικών πατρώνων. Κατά τα επίσημα στοιχεία του Υπ. Οικονομικών οι ΔΕΚΟ το 2010 πρέπει να δανειστούν από την αγορά 1,57 δισ. ευρώ. Αποτελεί σχήμα οξύμωρο ότι καμία από τις εν λόγω ελλειμματικές ΔΕΚΟ δεν μπορεί να δανειστεί από την αγορά, παρά μόνο με κρατική εγγύηση… Για παράδειγμα στην ΕΘΕΛ το 2010 προβλέπεται άνοιγμα στην οικονομική εκμετάλλευση της τάξης των 322 εκατ. ευρώ. Η επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό είναι μόνο 77 εκατ. Τα υπόλοιπα 277 εκατ. πρέπει να βρεθούν από τις αγορές. Ανάλογο σοβαρό πρόβλημα έχει και ο ΟΣΕ, ο οποίος πρέπει να δανειστεί 855 εκατ. ευρώ. Για τους Σιδηροδρόμους ο τακτικός προϋπολογισμός του 2010 δεν προβλέπει επιχορήγηση. Μεγάλα ποσά πρέπει να δανειστούν επίσης η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) 56 εκατ., τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα 134,75 εκατ., ο Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΕΔΙΣΥ) 166,74 εκατ., ο ΗΛΠΑΠ 64,02 εκατ., ο ΗΣΑΠ 64,83 εκατ., ο ΟΑΣΑ 56,80 εκατ. κ.λπ. ..
Isotimia.gr
…Στην εξεταστική που διερευνά το σκάνδαλο της Siemens, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στη δεύτερη έκθεση αξιολόγησης συναλλαγών και διαδρομών του μαύρου χρήματος που αναμένεται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Η πρώτη που παραδόθηκε την περασμένη εβδομάδα, αποκαλύπτει τη μεταφορά εκατομμυρίων ευρώ, γερμανικών μάρκων και δολαρίων σε λογαριασμούς στελεχών του ΟΤΕ, της Siemens, αλλά και παρένθετων προσώπων. Αυτή τη φορά, μέλη της εξεταστικής ελπίζουν ότι θα αποκαλυφθούν και πολιτικά πρόσωπα, κυρίως σε σχέση με τον ΟΣΕ..
Ελευθεροτυπία
..Οι αλλαγές στον ευρύτερο δημόσιο τομέα θα είναι, μετά την ψήφιση του ασφαλιστικού και του εργασιακού, το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης τους επόμενους μήνες. Το Γενικό Λογιστήριο του κράτους θα δημοσιεύσει στοιχεία για τα έσοδα, τις δαπάνες και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Από το μέγαρο Μαξίμου έχει δοθεί προθεσμία στους υπουργούς να επιταχύνουν τις διαδικασίες για την εξυγίανση των ΔΕΚΟ, αφού, παρά το συμμάζεμα στις δαπάνες της κεντρικής κυβέρνησης, στους δημόσιους οργανισμούς όλα κινούνται στους παλιούς ρυθμούς, με αποτέλεσμα τα ελλείμματα να συνεχίσουν να σωρεύονται. Από τους αρμόδιους υπουργούς έχει ζητηθεί έως τον Σεπτέμβριο να υποβάλουν σχέδια εξυγίανσης. Και όπως σημειώνει στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, αυτή τη φορά δεν υπάρχει περιθώριο υπεκφυγών, αφού κλείνει η στρόφιγγα των δανείων με κρατικές εγγυήσεις. Το υπουργείο Οικονομικών δεν πρόκειται να εγγυηθεί, δίχως συγκεκριμένο πρόγραμμα αναδιαρθρώσεων, ενώ οι τράπεζες στη συγκεκριμένη συγκυρία είναι πολύ δύσκολο να δώσουν λεφτά σε καταχρεωμένες δημόσιες επιχειρήσεις. Με αυτά τα δεδομένα, φαινόμενα όπως αυτά της ΕΘΕΛ με απλήρωτους εργαζόμενους είναι πολύ πιθανόν να δούμε και σε άλλους οργανισμούς, αφού πολλές διοικήσεις έχουν ήδη εξαντλήσει μεγάλο μέρος των πιστώσεων που έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό. Τι θα γίνει; «Αυτό ας το σκεφτούν οι υπουργοί και οι διοικήσεις. Δεν υπάρχουν λεφτά για να δώσουμε, ούτε μπορούμε να συσσωρεύουμε νέα χρέη. Δεν γίνεται να μαζεύουμε με το ένα χέρι και να σκορπάμε με το άλλο», σημειώνει ο συνομιλητής μας. . Υπουργοί και διοικήσεις πρέπει, εκτός των παραπάνω: * Να καταθέσουν business plan. **Να καταγράφουν στο σχέδιο που θα στείλουν στο Μαξίμου τα περιουσιακά στοιχεία της κάθε εταιρείας. Οι αλλαγές που ζητούνται κινούνται στις εξής κατευθύνσεις: **Αύξηση των εσόδων. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να περιμένουμε άνοδο στις τιμές δημόσιων υπηρεσιών (π.χ. εισιτήρια ΕΘΕΛ). * Δραστική μείωση λειτουργικών δαπανών, αφού σε πολλούς οργανισμούς η σπατάλη συνεχίζεται. * Αναδιάρθρωση υπηρεσιών, κόψιμο γραμμών σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ξεκινώντας από τον ΟΣΕ και κλείσιμο οργανισμών. * Μείωση του αριθμού των εργαζομένων με μη ανανέωση συμβάσεων εκεί όπου υπάρχει πλεονάζον προσωπικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο μνημόνιο με το ΔΝΤ και την Ε.Ε. προβλέπεται για το 2012 «μείωση των επιδοτήσεων σε δημόσιες επιχειρήσεις κατά τουλάχιστον 800 εκατ. ευρώ ως αποτέλεσμα της αναδιάρθρωσής τους». Για να μπορέσει να υλοποιηθεί ο στόχος, δίχως επιπτώσεις στις υπηρεσίες που πρέπει να παρέχονται στους πολίτες, η κυβέρνηση σκοπεύει να ξεκινήσει την αναδιάρθρωση τους επόμενους μήνες..
«Ελευθεροτυπία»
«Κτύπησε» και πάλι ο κ. Μάνος.
Τι έγινε με την Ολυμπιακή και τον ΟΣΕ; Γιατί δεν αφέθηκαν να χρεοκοπήσουν; Ο ΟΣΕ με χρέη που αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ μπορεί και πληρώνει μισθούς τριπλάσιους ή και τετραπλάσιους από τους μισθούς της αγοράς και απασχολεί δύο και τρεις φορές περισσότερους από όσους χρειάζεται. Γιατί όχι; Τάδε… γράψας ο κ. Στέφανος Μάνος σε αρθρογραφία του στην "Καθημερινή".
Τι έγινε με την Ολυμπιακή και τον ΟΣΕ; Γιατί δεν αφέθηκαν να χρεοκοπήσουν; Ο ΟΣΕ με χρέη που αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ μπορεί και πληρώνει μισθούς τριπλάσιους ή και τετραπλάσιους από τους μισθούς της αγοράς και απασχολεί δύο και τρεις φορές περισσότερους από όσους χρειάζεται. Γιατί όχι; Τάδε… γράψας ο κ. Στέφανος Μάνος σε αρθρογραφία του στην "Καθημερινή".