Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ. Ξεκινώ - και αφότου ολοκληρώσω μία γενική παρουσίαση θα πάρουν το λόγο και οι καθ΄ ύλην αρμόδιοι Υπουργοί - με τις μεταφορές και με τον ΟΣΕ, όπου, όπως γνωρίζετε, στο Μνημόνιο που έχουμε υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο υπάρχει υποχρέωση παρουσίασης ενός πλήρους σχεδίου εξυγίανσης του ΟΣΕ μέχρι το τέλος του Ιουνίου, όπου αυτό θα γίνει από το αρμόδιο Υπουργείο. Σήμερα δίνουμε ένα στίγμα, υπενθυμίζοντας ότι το ελληνικό Δημόσιο κατέχει 100% σε όλες τις εταιρίες του ομίλου. Όμως, είναι ένας όμιλος που έχει ετήσιες ζημιές που φτάνουν το 1 δισ. ευρώ και συσσωρευμένα χρέη της τάξης των 10 δισ. ευρώ. Προχωράμε, λοιπόν, και ανακοινώνουμε την άμεση αναδιάρθρωση για την εξάλειψη των ζημιών και τη μείωση του χρέους με:
• Το κλείσιμο ζημιογόνων δρομολογίων
• Τον εξορθολογισμό της στελέχωσης και μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού
• Τον καθορισμό διεταιρικών συμβάσεων με όρους αγοράς προμηθειών και συντήρησης
• Την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή και την εκχώρηση του management
• Την εισφορά σταθμών και εμπορικών ακινήτων σε εταιρεία ειδικού σκοπού και ανάπτυξης μέσω συμβάσεων παραχώρησης
• Και τις συμβάσεις παραχώρησης εμπορευματικών κέντρων Θριασίου Πεδίου και Θεσσαλονίκης
Ο ΟΣΕ έχει μία πολύ σημαντική ακίνητη περιουσία, η οποία σήμερα δεν αξιοποιείται.
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Σας ευχαριστώ πολύ. Κυρίες και κύριοι, ο διακηρυγμένος στόχος της κυβέρνησής μας να περάσουμε από την κρίση στην ανασυγκρότηση της χώρας, δεν μπορεί παρά να στηρίζεται στην άσκηση μιας αναπτυξιακής πολιτικής. Ασφαλώς ο ρόλος του κράτους είναι κρίσιμος. Είναι όμως εξίσου σημαντικός ο ρόλος των ιδιωτών επενδυτών, που και με την εμπλοκή τραπεζικών φορέων μπορούν να διασφαλίσουν αυτήν την αναπτυξιακή πορεία και να την επιταχύνουν. Στόχος μας, είναι να περιφρουρήσουμε τα συμφέροντα του Δημοσίου και να υπηρετήσουμε τις ανάγκες του πολίτη στην καθημερινή ζωή του. Εργαλείο μας, είναι η αξιοποίηση του αποθέματος του εθνικού πλούτου με τον καλύτερο τρόπο. Στη συζήτηση αυτού του θέματος, περιέχονται ταυτοχρόνως, αφ’ ενός ένα πολιτικό μήνυμα, μήνυμα προς τους φορείς της αγοράς, όλους εκείνους οι οποίοι πρέπει να εμπιστευθούν την Ελληνική Οικονομία και τις προοπτικές της. Και αφ’ ετέρου, ένα πολιτικό πλαίσιο το οποίο, με την κατάλληλη τεχνική βοήθεια, θα εξειδικευθεί από κάθε Υπουργείο για να επιτύχουμε, με το ρυθμό και το βαθμό ωρίμανσης κάθε θέματος, τον επιδιωκόμενο στόχο. Οι συμβάσεις παραχώρησης είναι ένα μοντέλο που έχει αποδώσει ικανοποιητικά. Το κράτος διατηρεί την κυριότητα στην περιουσία του. Μπορεί να συμφωνεί ή και να επιβάλλει όρους όσον αφορά πτυχές λειτουργίας αυτών των συμβάσεων, π.χ. την τιμολόγηση των υπηρεσιών. Με τη λήξη δε των συμβάσεων στη σχετική προθεσμία επιστρέφουν πάλι στο Δημόσιο οι εταιρείες, υπηρεσίες, κ.λπ., το οποίο -όπως είπα- διατηρεί πάντα την κυριότητα, με τις υπεραξίες που εν τω μεταξύ έχουν διαμορφωθεί. Η συζήτηση που γίνεται, πιστεύω ότι οριοθετεί μια νέα περίοδο διαρθρωτικών αλλαγών στην Ελλάδα. Είναι το πρώτο βήμα αυτό που κάνουμε σήμερα. Κάθε θέμα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε διαφορετικά. Δεν είναι όλα τα θέματα ίδια. Με την ανάλογη τεχνική μελέτη και υποστήριξη, θα πάρουμε την κρίσιμη στιγμή τις ορθές αποφάσεις, προκειμένου να περιφρουρήσουμε τα συμφέροντα του Δημοσίου. Όσον αφορά στο δικό μας τομέα, έγινε λόγος στην ανάγκη εξυγίανσης του ΟΣΕ. Όλοι αναγνωρίζουν ότι δεν πάει άλλο. Το πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ το οποίο εκπονούμε, θα το παρουσιάσουμε μέσα στον Ιούνιο στην πλήρη μορφή του. Θα έχουμε τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε σε σας και τον ελληνικό λαό ένα πλήρες νομοσχέδιο για την εξυγίανση του πολύπαθου ΟΣΕ. Αναφέρθηκε ο Υπουργός Οικονομικών σε πτυχές αυτού του προγράμματος. Δεν θα τις επαναλάβω. Θα αρκεστώ να αναφέρω μόνον ότι, μεταξύ των άλλων, πράγματι θα προχωρήσουμε στη μετοχοποίηση της εταιρείας λειτουργίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και θα προβλέψουμε την παραχώρηση έως το ποσοστό του 49% σε ιδιώτη του μετοχικού κεφαλαίου, καθώς και του management αυτής της εταιρείας λειτουργίας. Θα έχουμε προβλέψει την ανάλογη ευελιξία, ώστε αν χρειαστεί να διαχωρίσουμε τις εμπορευματικές από τις επιβατικές μεταφορές, επειδή είναι διαφορετικός ο βαθμός ενδιαφέροντος που εκδηλώνεται για τον έναν ή άλλον τομέα. Αυτό θα είναι επιτρεπτό, θα είναι εφικτό. Επίσης, προβλέπεται σε αυτό το πλαίσιο, η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού γενικώς και ιδιαιτέρως των σταθμών, εκ των οποίων ορισμένοι, πιστεύουμε ότι θα προσελκύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Μπορούμε να δημιουργήσουμε μία Εταιρεία Ειδικού Σκοπού παραχωρώντας και στην περίπτωση αυτή ποσοστό έως το 49% μαζί με το management σε ιδιώτες, που ενδιαφέρονται να ασκήσουν αυτό το έργο. Όσον αφορά στις συμβάσεις παραχώρησης: Πέραν των όσων έχουμε ανακοινώσει στους συναδέλφους σας που κάνουν το ρεπορτάζ του δικού μας Υπουργείου, επανέρχομαι θυμίζοντας ότι χθες έγινε η δημοπράτηση για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο. Εκεί, θα δημιουργηθεί ένα από τα μεγαλύτερα Εμπορευματικά Κέντρα της Ευρώπης. Προετοιμάζουμε και για το Εμπορευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης μια ανάλογη πρωτοβουλία, η οποία θα εκδηλωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου. Ταυτοχρόνως, η Εγνατία Οδός η οποία ολοκληρώνεται και στην οποία θα λειτουργήσουν διόδια για λογαριασμό του Δημοσίου τους επόμενους μήνες, με ανάλογη προετοιμασία μπορεί να παραχωρηθεί στο πλαίσιο σύμβασης για ορισμένη χρονική περίοδο σε ιδιώτη επενδυτή.
ΑΡΓ. ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω για το θέμα του ΟΣΕ, το οποίο σύμφωνα με το Μνημόνιο πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο δεκάμηνο. Κατ’ αρχάς, να μας διευκρινίσετε τι σημαίνει «εξορθολογισμός στελέχωσης» που αναφέρεται εδώ και επίσης αν έχετε υπολογίσει το πλεονάζον προσωπικό κι αν θα δώσετε την ευκαιρία σ' αυτούς τους ανθρώπους, που ξέρουν ότι τους επόμενους δέκα μήνες θα αλλάξει η ζωή τους, να συνεισφέρουν παραγωγικά σε κάποιον άλλον τομέα του Δημοσίου ή κατά το κοινώς λεγόμενο, όπως γινόταν στο παρελθόν, θα τους «παρκάρετε» κάπου αλλού.
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Θα μου επιτρέψετε να κάνουμε αναλυτικές ανακοινώσεις την κατάλληλη στιγμή. Θα ικανοποιήσω όμως το ερώτημά σας λέγοντας πως πράγματι στο σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ προβλέπεται, μεταξύ των άλλων, η εκπόνηση οργανογράμματος για τις εταιρείες του Οργανισμού οι οποίες πια θα αναδιαρθρωθούν. Θα αποκτήσει μια άλλη εταιρική δομή ο Οργανισμός αυτός, αλλά θα προβλέπεται μεταξύ των άλλων η εκπόνηση νέων οργανισμών που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σιδηροδρόμου, γιατί σήμερα οι ισχύοντες είναι πιστεύουμε ξεπερασμένοι. Αναλόγως λοιπόν των αναγκών του Οργανισμού, όπως θα προκύπτουν από τα νέα οργανογράμματα, θα καλέσουμε σε αξιολόγηση όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους σήμερα στον ΟΣΕ. Θα αξιολογηθούν οι εργαζόμενοι και θα αξιοποιηθούν αυτοί που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του Οργανισμού. Οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ θα έχουν τη δυνατότητα, εφόσον δεν εντάσσονται σε αυτό το νέο πλάνο, να μεταταγούν σε άλλες θέσεις του Δημοσίου που υπάρχουν σήμερα κενά, σε θέσεις οι οποίες προσιδιάζουν ως τη μέχρι τώρα εμπειρία και τις γνώσεις που έχουν, προκειμένου να είναι και εκεί εξίσου χρήσιμοι και ωφέλιμοι, ή περισσότερο χρήσιμοι και ωφέλιμοι.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σίγουρα ορισμένες από τις παρεμβάσεις που θα ξεκινήσουν άμεσα, όπως, για παράδειγμα, η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ, θα παράξει αποτελέσματα άμεσα. Σίγουρα άλλες παρεμβάσεις θέλουν μεγαλύτερο χρόνο επώασης. Θέλω να τονίσω, όμως, πως δεν υπάρχει από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή άλλου οποιοσδήποτε δεσμευτικός στόχος εσόδων για το 2010 και αυτό για ένα πάρα πολύ απλό λόγο: πουλάς ή αξιοποιείς ανάλογα με τις οικονομικές συνθήκες. Δεν βγαίνεις στην αγορά, όταν πρόκειται να πουλήσεις «κοψοχρονιά». Άρα, εμείς θα κάνουμε τις σωστές επιλογές, για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον και τα συμφέροντα των Ελλήνων πολιτών.