Σάββατο 5 Ιουνίου 2010

ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ, ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ, ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ

Ιδιώτες στα φιλέτα του ΟΣΕ
Με «κράχτες» τη μεγάλη ακίνητη περιουσία, τα προαστιακά σιδηροδρομικά δίκτυα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τους μεγάλους κεντρικούς σταθμούς και τα εμπορευματικά κέντρα, θα επιχειρήσει η κυβέρνηση να λύσει τον γόρδιο δεσμό του ΟΣΕ, παραχωρώντας σε ιδιώτες τα κυριότερα φιλέτα του Οργανισμού. Ωστόσο η πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (επιβατικές-εμπορευματικές μεταφορές) με ταυτόχρονη εκχώρηση του μάνατζμεντ της εταιρείας, που προωθεί η κυβέρνηση, αποτελεί κατά πολλούς- εντός και εκτός ΟΣΕ- ένα μεγάλο στοίχημα κυρίως ως προς την κατάληξη που θα έχει ο συγκεκριμένος διαγωνισμός. Δεδομένου ότι ήδη σήμερα οποιοσδήποτε επενδυτής μπορεί να δρομολογήσει τα δικά του ιδιωτικά εμπορευματικά ή επιβατικά τρένα στις ράγες του ΟΣΕ, αλλά και δεδομένων των μεγάλων ελλειμάτων που παρουσιάζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ξεπερνούν τα 450 εκατ. ευρώ), το κύριο ερώτημα είναι γιατί ο επενδυτής να προτιμήσει την ελλειματική θυγατρική του ΟΣΕ και να μην κινηθεί αυτόνομα εκτός Οργανισμού. «Είναι βέβαιο ότι κανείς δεν θα ενδιαφερθεί να αγοράσει τα χρέη του ΟΣΕ», λένε χαρακτηριστικά υψηλόβαθμα στελέχη του Οργανισμού, τα οποία ωστόσο επισημαίνουν ότι «μια νέα καθαρή εταιρεία, απαλλαγμένη από χρέη και πλεονάζον προσωπικό, πιθανόν να προσείλκυε το ενδιαφέρον κυρίως σιδηροδρομικών εταιρειών από την Ευρώπη» (Γαλλία, Γερμανία). Στόχος της κυβέρνησης είναι ακριβώς να βρεθεί εταίρος με ευρωπαϊκή σιδηροδρομική εταιρεία. Ομως μέχρι στιγμής η κυβέρνηση δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της κυρίως για το εάν στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σκοπεύει να εφαρμόσει την τακτική που ακολούθησε η Ν.Δ. στην πώληση της Ολυμπιακής (το κράτος φορτώθηκε τους εργαζομένους και όλα τα χρέη και ο ίδιώτης πήρε καθαρό μόνο το ενεργητικό της). Το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων αναμένεται τις επόμενες μέρες να παρουσιάσει λεπτομέρειες για τον τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσουν το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ και η είσοδος των ιδιωτών στον Οργανισμό.
Μετασχηματισμός
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εταιρεία που εκτελεί το σιδηροδρομικό έργο, θα θωρακιστεί ενόψει του επικείμενου ανταγωνισμού. Θα μεταφερθεί τροχαίο υλικό από τον ΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για να έχει ενεργητικό στον ισολογισμό της. Επίσης θα μεταφερθούν εργαζόμενοι από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον ΟΣΕ, προκειμένου να περιοριστούν τα έξοδα μισθοδοσίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Θα υπάρξει λογιστικός διαχωρισμός μεταξύ των προαστιακών γραμμών, όπου επιτρέπεται η κρατική επιδότηση, και όλων των υπολοίπων ώστε να υπάρχει ένας νόμιμος και διαφανής τρόπος για την ενίσχυση της εταιρείας που θα εκτελεί το μεταφορικό έργο. Με την κίνηση ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο ιδιωτών στον προαστιακό της Αθήνας, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα, όπου λειτουργούν προαστιακές γραμμές (Θεσσαλονίκη, Λάρισα).
Περικοπές δρομολογίων
Με εξαίρεση τις γραμμές του άξονα Πατρών- Αθηνών- Θεσσαλονίκης- Ευζώνων (ΠΑΘΕ) που παρουσιάζουν ικανοποιητικές πληρότητες επιβατών, όλες οι υπόλοιπες γραμμές τελούν ήδη υπό επανεξέταση. Σε κάθε επιβάτη που ταξιδεύει σήμερα με τον σιδηρόδρομο, υποστηρίζουν οι εμπνευστές του νέου σχεδίου για τον ΟΣΕ, αντιστοιχεί έλλειμμα 75.000 ευρώ! Για τη διατήρηση του σημερινού ελλειματικού δικτύου του ΟΣΕ, προσθέτουν, σημαντικό μερίδιο ευθύνης έχει το κράτος, που δεν τολμά να δώσει λύσεις για να μην επωμιστεί το πολιτικό κόστος που θα προκαλέσει η περικοπή δρομολογίων. Για παράδειγμα, η κυβέρνηση της Ν.Δ. μετά το 2004 δεν τόλμησε να καταργήσει ούτε το δρομολόγιο Καλαμάτα- Ζευγολατιό, που εκτελείται με πέντε επιβάτες κάθε μέρα. Στο κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνονται το κλείσιμο όλων των ζημιογόνων δρομολογίων, εκτός του βασικού άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης και η ένταξη ορισμένων εξ αυτών σε επιδοτούμενο καθεστώς άγονων γραμμών, με παράλληλο καθορισμό διεταιρικών συμβάσεων με όρους αγοράς προμηθειών και συντήρησης. Μείωση προσωπικού Για να εξυγιανθεί ο ΟΣΕ, σύμφωνα με τις εισηγήσεις των αρμοδίων των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομίας, θα πρέπει να απαλλαγεί ο οργανισμός από 3.250 εργαζομένους. Σήμερα ο ΟΣΕ έχει περίπου 6.500 εργαζομένους. Θα προωθηθεί ο εξορθολογισμός στο ζήτημα αυτό ακόμα και με μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα περίπου 1.000 υπαλλήλων. Στόχος είναι η μείωση του προσωπικού ακόμη και κατά 50%, κάτι που θα επιτευχθεί με την κανονική συνταξιοδότηση περίπου 1.500 υπαλλήλων εντός του έτους, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο θα βγαίνουν στη σύνταξη άλλοι 300-500. Το υπουργείο Μεταφορών είναι αποφασισμένο να προχωρήσει σε εκποίηση και συνεκμετάλλευση τμημάτων της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ κυρίως μέσω ΣΔΙΤ, για να αντιμετωπιστούν τα τεράστια χρέη του Οργανισμού. Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φτάνει τα 85.000 στρέμματα, η αξία της ανέρχεται σε 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ και η αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής σε περίπου 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο τα μισθωμένα ακίνητα του Οργανισμού φτάνουν μόλις τα 820 ενώ τα έσοδα του ΟΣΕ από αυτά δεν ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια ευρώ! Το μεγαλύτερο από τα φιλέτα που έχει στο περιουσιολόγιό του ο Οργανισμός είναι τα παραθαλάσσια οικόπεδα που βρίσκονται κατά μήκος της γραμμής του από την Αθήνα έως την Κόρινθο και από εκεί μέχρι την Πάτρα. Ειδικότερα, τα οικόπεδα στο τμήμα Κόρινθος- Πάτρα αναμένεται να είναι περιζήτητα, δεδομένου ότι η νέα γραμμή του ΟΣΕ μετατοπίζεται προς την πλευρά της Εθνικής Οδού.
ΤΑ ΝΕΑ