Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010

Εκτροχιάστηκαν στα 13 δισ. τα ελλείμματα ΟΣΕ και ΟΑΣΑ

Βάσει του Μνημονίου που έχει υπογράψει η ελληνική κυβέρνηση για τον ΟΣΕ, τον Μάρτιο του 2011 ο Οργανισμός θα πρέπει να έχει ισοσκελίσει τα έξοδά του με τα έσοδα, σε διαφορετική περίπτωση μοναδική λύση θα είναι το «λουκέτο» Σε πάνω από 13 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι συσσωρευμένες ζημίες των πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ της χώρας, του ΟΣΕ και των φορέων αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι καλούνται να «λύσουν» τα προβλήματα λειτουργίας τους με δανεισμό και μάλιστα σε μία εποχή που τα επιτόκια είναι απαγορευτικά και μάλιστα για φορείς ιδιαίτερα ζημιογόνους. Ο ΟΣΕ, με ζημίες πάνω από 10 δισ. ευρώ, έχει ήδη αποφασίσει να προχωρήσει σε δανεισμό που αγγίζει τα 1,4 δισ. ευρώ, ενώ πολύ σύντομα και οι εταιρείας αστικών συγκοινωνιών θα αναγκαστούν να βαδίζουν στο ίδιο... μονοπάτι, λόγω της μείωσης της επιδότησης που έχει αρχίσει να εφαρμόζει το υπουργείο Οικονομικών.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Αν και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ανακοίνωσε ήδη την πρόθεσή του να ιδιωτικοποιήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ -την εταιρεία που έχει αναλάβει το επιβατικό και εμπορευματικό έργο του ΟΣΕ- να κλείσει τις ζημιογόνες γραμμές, να αυξήσει τα εισιτήρια του Οργανισμού και να «εισάγει» ιδιωτικά κεφάλαια με κάθε τρόπο, ο Οργανισμός για να συνεχίσει να λειτουργεί θα πρέπει να καλύπτει βασικές του ανάγκες, όπως η μισθοδοσία των υπαλλήλων του, αλλά και η αποπληρωμή παλαιότερων δανείων που λάμβανε με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο μέσω δανείων συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ, που θα τα συνάψει ο Οργανισμός μέσα στο 2010. Βέβαια, το θέμα είναι πως η σημερινά κατάσταση της ελληνικής οικονομίας δεν αφήνει πολλά περιθώρια για δανεισμό τέτοιου ύψους και μάλιστα για μία ΔΕΚΟ η οποία βρίσκεται ήδη υπό το «άγρυπνο μάτι» της τρόικα. Δεν είναι τυχαίο ότι βάσει του Μνημονίου που έχει υπογράψει η ελληνική κυβέρνηση για τον ΟΣΕ τον Μάρτιο του 2011 ο Οργανισμός θα πρέπει να έχει ισοσκελίσει τα έξοδά του με τα έσοδα, σε διαφορετική περίπτωση μοναδική λύση θα είναι το «λουκέτο»! Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ετήσιες ζημίες του Οργανισμού προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ, ενώ οι δανειακές ανάγκες του ξεπέρασαν πέρυσι τα 1,2 δισ. ευρώ (με το συνολικό δανεισμό του να αγγίζει τα 8 δισ. ευρώ).
Αστικές συγκοινωνίες
Λύση στον δανεισμό θα αναζητήσει σύντομα και ο ΟΑΣΑ, λόγω της μείωσης της επιδότησης που φέτος φτάνει το 15%, ενώ για το 2011 θα αγγίξει το 20%. Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΑΣΑ ετησίως επιδοτείται από το Δημόσιο για τα εισιτήρια με 140 εκατ. ευρώ, το ποσό αυτό καταβάλλεται σε τέσσερις δόσεις των 35 εκατ. ευρώ. Στο τέλος Φεβρουαρίου και ενώ έπρεπε να καταβληθούν στον Οργανισμό 35 εκατ. ευρώ τελικά του καταβλήθηκαν 29,75 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να προκληθεί πρόβλημα στη μισθοδοσία των οδηγών της ΕΘΕΛ. Ως προσωρινή λύση αποφασίστηκε να δοθεί επιπλέον ποσό από τη δεύτερη δόση της επιδότησης, με αποτέλεσμα η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να μιλά πλέον για επιπλέον δανεισμό.
Επιδοτήσεις Ειδικότερα, η μείωση των επιδοτήσεων στις αστικές συγκοινωνίες έχει ήδη δημιουργήσει «μαύρη τρύπα» 18 εκατ. ευρώ, με την απουσία χρημάτων να είναι ιδιαίτερα έντονη στο τέλος του χρόνου, που θα κληθούν να καλύψουν μισθούς και πληρωμές καυσίμων, (στα καύσιμα ήδη εκκρεμούν χρέη πάνω από 140.000 ευρώ, ποσό το οποίο αναμένεται να αυξηθεί έως το τέλος του έτους). Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ο δανεισμός του Οργανισμού αναμένεται αρχικά να αγγίξει τα 40 εκατ. ευρώ, και μόνο όσον αφορά την πληρωμή μισθοδοσίας.Την ίδια στιγμή, το συσσωρευμένο έλλειμμα των φορέων αστικών συγκοινωνιών φαίνεται ότι έχει ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ, ωστόσο η «ανάσα» εσόδων που αναμενόταν στον Οργανισμό από την «στροφή» των Αθηναίων στα ΜΜΜ λόγω της οικονομικής κρίσης και της αύξησης της τιμής της βενζίνης φαίνεται να «ισοσκελίζεται» από τη διακοπή της λειτουργίας του ΗΣΑΠ, λόγω των έργων ανακαίνισης που θα υλοποιούνται μέχρι και τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Σημειώνεται ότι ο ΟΑΣΑ, βάσει των επίσημων στοιχείων, είχε το 2009 συνολικές δαπάνες ύψους 830 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το σύνολο των εσόδων του δεν ξεπέρασε τα 220 εκατομμύρια ευρώ.
ΟΣΕ σε δάνειο 1,4 δισ. ευρώ αναμένεται να προχωρήσει ο Οργανισμός
13 δισ. ευρώ και πλέον οι συσσωρευμένες ζημίες του ΟΣΕ και των φορέων αστικών συγκοινωνιών
10 δισ. ευρώ οι ζημίες του ΟΣΕ
1,4 δισ. ευρώ το ύψος του δανείου που θα συνάψει ο Οργανισμός μέσα στο 2010
18 εκατ. ευρώ είναι η μαύρη τρύπα στις συγκοινωνίες ΟΣΕ, ΟΑΣΑ σε αριθμούς
• 3 δισ. το συσσωρευμένο έλλειμμα των φορέων αστικών συγκοινωνιών
• 830 εκατ. οι συνολικές δαπάνες του ΟΑΣΑ για το 2009
• 220 εκατ. τα συνολικά έσοδα για το 2009
• 140.000 ευρώ είναι οι οφειλές του ΟΑΣΑ για τα καύσιμα το 2010
«Ημερησία»