Κυριακή, 16 Μαΐου 2010

Γαλλοκινεζική «μάχη» επικράτησης για τον ΟΣΕ

PAΓΔAIEΣ εξελίξεις στον όμιλο του ΟΣΕ προμηνύουν οι επικείμενες επισκέψεις του Γάλλου υπουργού Μεταφορών Ντομινίκ Μπισερό στην Ελλάδα καθώς και του επικεφαλής της κινεζικής COSCO Wei Jiafu. Στο Yυπουργείο Μεταφορών εργάζονται πυρετωδώς καθώς και οι δύο επενδυτές αναμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το τελικό επιχειρηματικό σχέδιο της κυβέρνησης για την εξυγίανση του ομίλου, που θα σηματοδοτήσει και την είσοδο των ιδιωτικών κεφαλαίων. Oπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στο Yυπουργείο Μεταφορών, στη λίστα των ενδιαφερομένων για την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του ΟΣΕ, πέρα από τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας, Γάλλοι και Κινέζοι έχουν προβάδισμα έναντι άλλων ξένων επενδυτών. Πρόσφατα ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Μεταφορών Χ. Τσιόκας άνοιξε τον κύκλων επαφών με συναντήσεις που είχε με Γάλλους και Κινέζους αξιωματούχους, επαφές που λειτούργησαν ως προπομπός για συζητήσεις που θα ακολουθήσουν εντός των ημερών με τα ανώτερα στελέχη. Σε πρώτη φάση, το ενδιαφέρον της γαλλικής εταιρίας σιδηροδρόμων (SNCF) για τους Eλληνικούς Σιδηροδρόμους επικεντρώνεται στις εμπορευματικές μεταφορές του ΟΣΕ αλλά και στον προαστιακό. Οι κρατικές επιδοτήσεις που δικαιούται όντας τμήμα των αστικών συγκοινωνιών αποτελεί σημαντικό δέλεαρ για τους Γάλλους.  Αντίστοιχα, η κινεζική COSCO φέρεται να ενδιαφέρεται κυρίως για την εκμετάλλευση της νέας γραμμής Ικόνιο-Ασπρόπυργος, που ενώνει το λιμάνι του Πειραιά με το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.  Εν τω μεταξύ, σύντομα αναμένονται οι τελικές ανακοινώσεις του σχεδίου αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ, το οποίο, όπως αναφέρουν πληροφορίες, θα είναι χωρισμένο σε κατηγορίες. Ειδικότερα, όσον αφορά τη νέα δομή του Οργανισμού, θα γίνει μετά τη συγχώνευση των πέντε εταιριών σε τρεις (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ). Στο πεδίο αυτό συμπεριλαμβάνεται και η αναζήτηση στρατηγικής συμμαχίας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με στόχο η εταιρία, η οποία έχει συσσωρεύσει ζημίες ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ, να καταστεί βιώσιμη. Η είσοδος του στρατηγικού εταίρου θα γίνει με διαγωνιστική διαδικασία, η οποία θα ανακοινωθεί εντός του καλοκαιριού. Εξίσου σημαντικός τομέας είναι η αναδιάρθρωση της τιμολογιακής πολιτικής, στην οποία προβλέπονται αυξήσεις στα κόμιστρα και τα εισιτήρια του ΟΣΕ, ώστε αυτά σταδιακά να αγγίξουν το 75% - 80% του αντιτίμου των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ. Την ίδια στιγμή θα καταργηθούν όλες οι ζημιογόνες γραμμές, με εξαίρεση όσες καλύπτουν κοινωνικές ανάγκες, οι οποίες και θα προκηρυχθούν ως άγονες, επιδοτούμενες μετά από διαγωνισμό, σύμφωνα με τις διαδικασίες που διέπουν τα αεροπορικά και ναυτιλιακά δρομολόγια. Παράλληλα, θα γίνει αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής για τις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές, καθώς αυτή τη στιγμή παρατηρούνται μεταφορές φορτίων με κόμιστρα που δεν ξεπερνούν τα 5 έως 6 ευρώ ανά τόνο φορτίου.
Υψηλά στην ατζέντα των αλλαγών είναι και οι εργασιακές σχέσεις, με την κυβέρνηση να δρομολογεί την αναθεώρηση των οργανογραμμάτων τα οποία θεωρούνται παρωχημένα, την υποχρεωτική αποχώρηση 2.000 εργαζομένων, που έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης, τη μετάταξη σημαντικού αριθμού πλεονάζοντος προσωπικού σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου που έχουν ανάγκη, αλλά και τη διαφοροποίηση στις αποδοχές των νεοπροσλαμβανομένων.
Ακόμα ένας σημαντικός τομέας του σχεδίου είναι ο προγραμματισμός του οικονομικό επιτελείου για την αξιοποίηση των ακινήτων και των σταθμών του ΟΣΕ. Πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση να εξετάζει σε πρώτη φάση την είσοδο ιδιωτών στους σιδηροδρομικούς σταθμούς Λαρίσης και Θεσσαλονίκης, με τη μορφή της σύμβασης παραχώρησης. Παράλληλα, η ηγεσία του Yυπουργείου Μεταφορών επιδιώκει να μετατρέψει τον ΟΣΕ σε ισχυρό «παίκτη» όχι μόνο των μεταφορών αλλά και της κτηματαγοράς καθώς θέτει σε πρώτη προτεραιότητα την επαναξιολόγηση της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού. Σε αυτό το πλαίσιο φαίνεται ότι εξετάζεται το μοντέλο των ΣΔΙΤ που θα προωθηθεί για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, η αξία της οποίας αγγίζει τα 4,6 δισ. ευρώ, ωστόσο τα ακίνητα που έχουν προοπτική εισροής εσόδων αποτιμώνται περίπου στο 1,13 δισ. ευρώ, ενώ η αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής υπολογίζεται σε περίπου 7,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι προωθείται η θέσπιση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης που θα απλουστεύει τις διαδικασίες χρήσεων γης και όρων δόμησης στις εκτάσεις ιδιοκτησίας του Oργανισμού καθώς και τις διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών. Oσον αφορά τον τομέα του εκσυγχρονισμού του δικτύου, τη μερίδα του λέοντος φαίνεται να καταλαμβάνει ο προαστιακός, οι ενδεχόμενες επεκτάσεις του οποίου θα γίνουν είτε με συγχρηματοδότηση είτε μέσω κοινοπρακτικών σχημάτων είτε με ίδιους πόρους ανάλογα με την πορεία της εταιρίας.
Δανάη Αλεξάκη
Express.gr