Σάββατο, 10 Απριλίου 2010

Σχέδιο 5 «σταθμών» για τον ΟΣΕ

Μείωση προσωπικού και αποδοχών, επενδυτής στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας, περικοπές ζημιογόνων δρομολογίων και αυξήσεις στα κόμιστρα των εμπορευματικών μεταφορών και στα εισιτήρια Τα βασικά σημεία του κυβερνητικού σχεδίου για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, με τον οποίο ανοίγει και ο χορός των αποκρατικοποιήσεων που θα συζητηθεί και στο υπουργικό συμβούλιο εντός των προσεχών ημερών και παρουσιάζει σήμερα το «Εθνος», περιλαμβάνουν: Μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ ακόμα και στο μισό και περικοπές στις αποδοχές τους. Είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος θα αναλάβει ποσοστό από 45%-49% και το μάνατζμεντ με «προίκα» και τη δυνατότητα αξιοποίησης μέρους της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού. Ολοκλήρωση των έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Περικοπές ζημιογόνων δρομολογίων και ένταξη άλλων σε επιδοτούμενο καθεστώς άγονων γραμμών, όπως συμβαίνει σε πλοία και αεροπλάνα.Μ Αυξήσεις στα κόμιστρα των εμπορευματικών μεταφορών αλλά και στα εισιτήρια των επιβατικών αμαξοστοιχιών. Συγκεκριμένα, ως προς τους εργαζομένους ο αριθμός των οποίων φτάνει τα 7.500 άτομα, το κυβερνητικό επιτελείο τραβά δύο κόκκινες γραμμές απορρίπτοντας αφενός την εθελουσία έξοδο, ενώ προχωρά και σε γενναίες περικοπές επιδομάτων. Στόχος είναι η μείωση του προσωπικού ακόμα και κατά 50%, κάτι το οποίο θα επιτευχθεί με την κανονική συνταξιοδότηση περίπου 1.500 εργαζομένων εντός του έτους, οι οποίοι έχουν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, αλλά παραμένουν στον Οργανισμό λόγω των υψηλών αμοιβών, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο θα βγαίνουν στη σύνταξη άλλα 300-500 άτομα. Την ίδια στιγμή εκτιμάται ότι πάνω από 1.000 εργαζόμενοι θα μεταταγούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται το κομμάτι της λειτουργίας και έχει ήδη συσσωρεύσει πάνω από 600 εκατομμύρια ευρώ χρέος, η κυβέρνηση σχεδιάζει την είσοδο στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος θα πάρει ποσοστό ως και 49% του μετοχικού κεφαλαίου και το μάνατζμεντ της εταιρείας. Στόχος, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Μεταφορών Χάρη Τσιόκα, είναι «η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να καταστεί βιώσιμη στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον που θα δημιουργήσει η απελευθέρωση και των επιβατικών μεταφορών σε δύο χρόνια». Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας
Εμπορικό κέντρο στον σταθμό Λάρισας
Ενα μεγάλο εμπορικό κέντρο, στα πρότυπα των «villages», με εμπορικά καταστήματα αλλά και χώρους ψυχαγωγίας στα πρότυπα αντίστοιχων κέντρων που λειτουργούν στα περίχωρα των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, θα δημιουργηθεί στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας. Το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει να αξιοποιήσει με τη μορφή της σύμβασης παραχώρησης και με ιδιωτικά κεφάλαια τον σταθμό της Λάρισας πιλοτικά και στη συνέχεια και αυτόν της Θεσσαλονίκης. Υπό μελέτη βρίσκεται και η αξιοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, ώστε να «φιλοξενηθεί» στις ράγες τους η υποδομή για ευρυζωνικά δίκτυα, κίνηση η οποία θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά τον Οργανισμό. Το σχέδιο εντάσσεται στην ανάγκη της άμεσης αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, η οποία, βάσει της τελευταίας αποτίμησης, φτάνει τα 85.000 στρέμματα, με την αξία της να ανέρχεται σε 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ και την αξία της πάγιας σιδηροδρομικής υποδομής σε περίπου 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, τα μισθωμένα ακίνητα του Οργανισμού φτάνουν μόλις τα 820, ενώ τα έσοδα του ΟΣΕ από αυτά δεν ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια ευρώ. Στόχος η κατασκευή στο Θριάσιο
Το εμπορευματικό κέντρο
Προτεραιότητα στην κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου του Θριασίου Πεδίου δίνει το υπουργείο Υποδομών, το οποίο αναμένεται σύντομα να ξεκινήσει διαβούλευση ώστε έως τα τέλη Μαΐου να έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Το Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου, το οποίο θα αποτελέσει τη σύνδεση με το βασικό σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο καθώς και με το λιμάνι του Ν. Ικονίου, αποτελεί για στελέχη του υπουργείου «μεγάλο στοίχημα». Τα ίδια πρόσωπα σημειώνουν ότι αμέσως μετά τη συγκεκριμένη προκήρυξη αντίστοιχες κινήσεις θα γίνουν και στους εμπορευματικούς σταθμούς της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, προκειμένου η Ελλάδα «να αποτελέσει σιδηροδρομική διέξοδο προς τη μεγάλη αγορά των Βαλκανίων». Παράλληλα προωθείται η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη/Προμαχώνας καθώς και όλων των έργων που υποστηρίζουν τη λειτουργία του.
Δίκτυο. Επιδοτούμενα δρομολόγια όπως στην Ιταλία
Περικοπές δρομολογίων αλλά και ένταξη αρκετών σε επιδοτούμενο καθεστώς ως αγόνων (ΥΔΥ) σχεδιάζει η κυβέρνηση για τα πλέον ζημιογόνα τμήματα του δικτύου, δηλαδή αυτά της Πελοποννήσου, της Δυτικής Μακεδονίας και της Θράκης, στο πρότυπο που έχει ακολουθήσει η Ιταλία. Την ίδια στιγμή έως το τέλος του έτους θα έχουν επιβληθεί και αυξήσεις σε κόμιστρα και εισιτήρια, προκειμένου αυτά να φτάσουν σε ποσοστό 75%-80% των αντιτίμων ανταγωνιστικών μέσων, όπως τα ΚΤΕΛ για τις ίδιες διαδρομές. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα εκτός του βασικού κορμού Αθήνας - Θεσσαλονίκης, ο οποίος θεωρείται «φιλέτο» λόγω της κερδοφορίας του και είναι αυτός, στις ράγες του οποίου θα τρέξουν και οι αμαξοστοιχίες των ιδιωτών, το υπόλοιπο δίκτυο είναι ζημιογόνο.
Περικοπές
Ετσι, αμέσως μετά τον ακριβή προσδιορισμό των μη κερδοφόρων τμημάτων, θα ακολουθήσουν περικοπές σε ποσοστό που ενδέχεται να φτάσει και το 50% σε ορισμένα κομμάτια, ενώ άλλα τμήματα μετά την απελευθέρωση θα ανακηρυχθούν «άγονα» και θα προκηρύσσονται διαγωνισμοί για την κάλυψή τους. Ωθηση θα δοθεί στις εμπορευματικές μεταφορές, τμήμα στο οποίο υστερεί σημαντικά ο ΟΣΕ με ποσοστό εμπορικού έργου μόλις 1%, την ώρα που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 30%. Κι αυτό ώστε να εκλείψουν φαινόμενα μεταφοράς φορτίων με κόμιστρα που την τελευταία πενταετία δεν ξεπερνούσαν τα... 5-6 ευρώ ανά τόνο φορτίου.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ. «Εθνος»