Σάββατο, 13 Μαρτίου 2010

Οριάν Εξπρές. Η ώρα της σιωπής.


Είδηση για τον οριστικό τερματισμό του θρυλικού τρένου Οριάν Εξπρές μετά από 126 χρόνια παρουσίας του ήταν φυσικό να προκαλέσει το ενδιαφέρον την κοινής γνώμης και των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας. Αφήνει πίσω του πλούσια ιστορική παρακαταθήκη αφού ήταν συνδεμένο το ξακουστό τρένο με την ίδια την ιστορία του Ευρωπαϊκού σιδηρόδρομου. Για την ιστορία του θρυλικού τρένου είχαμε αναφερθεί σε ειδικό αφιέρωμα στο περιοδικό «ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ» και που με τίτλο ΟΡΙΑΝ ΕΞΠΡΕΣ: Το τρένο των τρένων γράφαμε: «Το όνομα Οριάν Εξπρές - το τρένο με την μεγαλύτερη ιστορία, από την αρχή της ύπαρξης του σιδηροδρόμου - μόνο και μόνο αυτό, είναι αρκετό να παραπέμψει την μνήμη στο παρελθόν, να την αφυπνίσει και να φέρει στην επιφάνεια ιστορίες που μόνο ένας καλός συγγραφέας μπορεί να αποδώσει και να αποτυπώσει με ακρίβεια τα όσα συνέβησαν και διαδραματίσθηκαν στον ένα αιώνα των ταξιδιών του. Το Οριάν Εξπρές, «ο βασιλιάς των τρένων και το τρένο των βασιλιάδων» όπως το αποκαλούσαν, δεν ήταν ένα τρένο που μετέφερε επιβάτες στα πολυτελή βαγόνια του αλλά και ένα κομμάτι της ιστορίας του Ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου όπου διαδραματίσθηκαν πάσης φύσεως γεγονότα που ορισμένα από αυτά δεν είδαν ποτέ το φως της δημοσιότητας. Ίντριγκες, μυστικές συμφωνίες, ροζ ιστορίες και ιστορίες κατασκόπων ήταν καθημερινά φαινόμενα. Πέρα όμως από αυτά πρόσφερε ένα υπέροχο ρομαντικό ταξίδι στους ταξιδευτές του, ξεκινώντας από το Σηκουάνα και φτάνοντας στον Βόσπορο. Στα πολυτελή βαγόνια του κάθισαν, βασιλιάδες, πρίγκιπες, πρωθυπουργοί , διάσημη καλλιτέχνες και συγγραφείς όπως η Μάτα Χάρι και η Αγκάθα Κρίστι. Η πολυτέλεια και η χλιδή ήταν παντού εμφανείς. Η κατασκευή των βαγονιών και ο διάκοσμος τους ήταν έτσι σχεδιασμένα ώστε « έδεναν» μεταξύ τους τέλεια. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες ήταν ότι το καλύτερο. Οι σερβιτόροι πρόσφεραν τα καλύτερα φαγητά και τα καλύτερα κρασιά, ενώ τα μαχαιροπήρουνα και σερβίτσια που ήταν από ασήμι ξεχώριζαν για την διακόσμηση τους. Ελληνικά βαγόνια που ήταν τμήμα του Οριάν Εξπρές και βρίσκονται ακόμα και σήμερα σε διάφορους σταθμούς του ΟΣΕ, ορισμένα από τα οποία με την βοήθεια των φίλων του σιδηροδρόμου και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, ανακατασκευάσθηκαν και χρησιμοποιούνται κατά περιόδους για την ξενάγηση τουριστών. Είναι εξίσου εντυπωσιακά τόσο από την άποψη κατασκευής των βαγονιών όσο και από τον διάκοσμο τους. Ένα από τα βαγόνια που ήταν εστιατόριο του Οριάν Εξπρές, κατασκευής του 1908 βρίσκεται στον περίβολο του μουσείου των φίλων του σιδηροδρόμου στο Ν. Κορδελιό. Από που έρχονταν και που πήγαινε το θρυλικό Τρένο; Στης 4 Οκτωβρίου του 1883 κάνει το παρθενικό του ταξίδι. Ξεκινά από το Παρίσι και περνώντας από την Βιέννη, την Βουδαπέστη, το Βουκουρέστι την Σόφια και μετά από 80 ώρες ταξίδι έφτανε στην Κωνσταντινούπολη. Αν και υπήρχαν πολλές δυσκολίες λόγω της ιδιομορφίας του εδάφους που υπήρχε από χώρα σε χώρα, εν τούτης το ταξίδι είχε μεγάλο ενδιαφέρων για τους επιβάτες του. Ο Ελληνικός Σιδηρόδρομος, συνδέθηκε με το Οριάν Εξπρές το 1920 και το τελευταίο ταξίδι ήταν το 1977. Σήμερα μόνο ορισμένα δρομολόγια πραγματοποιούνται μεταξύ Παρισιού και Βιέννης, οδεύοντας ολοταχώς στην δύση του, αφού οι εταιρίες που εμπλέκονται δεν είναι διατιθέμενες να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν ένα τρένο που είναι οικονομικά ασύμφορο. Έτσι μαζί του θα σταματήσει και μια ιστορία ενός και πλέον αιώνα . Θα υπάρχει μόνο ως ανάμνηση σε όσους γνώρισαν το διάσημο τρένο και θα εξάπτει την φαντασία των παιδιών διαβάζοντας την ιστορία του. Στα φωτογραφικά στιγμιότυπα ένα από τα βαγόνια του Οριάν Εξπρές που χρησιμοποιήθηκε ως εστιατόριο βρίσκεται στον περίβολο του σιδηροδρομικού Μουσείου στο Νέο Κορδελιό».
Για την ιστορία σημειώνουμε ότι το Οριάν Εξπρές πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στις 12 Δεκεμβρίου του 2009.