Σάββατο 27 Μαρτίου 2010

Γαλλικό άρωμα» στον ΟΣΕ - Συστήνεται Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων

Οι Γάλλοι φλερτάρουν με τον ΟΣΕ. Το ενδιαφέρον εισόδου των γαλλικών σιδηροδρόμων στον ΟΣΕ συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, στην πρόσφατη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου με το Γάλλο πρόεδρο Ν. Σαρκοζί. Τέθηκε μάλιστα το ενδεχόμενο εισόδου των γαλλικών σιδηροδρόμων (SNCF), τόσο στις επιβατικές μεταφορές, όσο και στις εμπορευματικές. Επίσημη αναφορά δεν έχει γίνει ακόμη στο Υπουργείο Υποδομών, το οποίο θα καταθέσει σχέδιο νόμου για τη σύσταση και λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Η είσοδος ιδιωτών στις εμπορευματικές μεταφορές του ΟΣΕ θα εξαρτηθεί, σε μέγιστο βαθμό, από την κατάληξη του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου. Ήδη, ο ΟΛΠ εκδήλωσε ενδιαφέρον, συστήνοντας τη θυγατρική εταιρεία «Συνδυασμένων Μεταφορών και Εμπορευμάτων». Στο κοινοπρακτικό σχήμα του ΟΛΠ, πέρα από κατασκευαστικές εταιρείες (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, κ.ά.) ενδέχεται να μετάσχει η Cosco, αλλά και ελληνικές μεταφορικές εταιρείες, με τις οποίες η τελευταία έχει επαφές. Το Υπουργείο Υποδομών και γενικότερα η κυβέρνηση επιθυμεί τη συμμετοχή και αραβικών κεφαλαίων, όπως συνέβη στις περιπτώσεις των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και του λιμένα Αστακού (έχουν γίνει ήδη διερευνητικές επαφές από το Υπουργείο Ανταγωνιστικότητας).
Οι μνηστήρες
Το ενδιαφέρον κινεζικών (Cosco) και αραβικών κεφαλαίων (Abu Dhabi Mar) έχει προκαλέσει το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο. Ο ΟΣΕ και ειδικότερα η ΓΑΙΑΟΣΕ ετοιμάζονται να επαναπροκηρύξουν, εντός του Απριλίου, το σπουδαιότερο διαγωνισμό για τα logistics και τις μεταφορές της χώρας μας. Ήδη, στον εν λόγω διαγωνισμό, ενδιαφέρον εκδήλωσε ο ΟΛΠ, ο οποίος σύστησε τη θυγατρική εταιρεία «Συνδυασμένων Μεταφορών και Εμπορευμάτων (Logistics)». Στο κοινοπρακτικό σχήμα του ΟΛΠ, πέρα από κατασκευαστικές εταιρείες (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, κ.ά.) ενδέχεται να μετάσχει η Cosco, αλλά και ελληνικές μεταφορικές εταιρείες, οι οποίες συμμετείχαν στον προηγούμενο διαγωνισμό. Ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο (συνολική επιφάνεια γης 590 στρέμματα, συνολική δομήσιμη επιφάνεια 240.000 τ.μ.), αρχικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ (κατασκευαστικό κόστος), αναφέρεται στην παραχώρηση, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα (30+10 χρόνια), έκτασης 600 στρεμμάτων. Όλα τα έξοδα κατασκευής και λειτουργίας του εμπορευματικού κέντρου θα τα αναλάβει ο ιδιώτης, ενώ ο ΟΣΕ ενδέχεται να διατηρήσει μικρή συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο (15%), καθώς στο εν λόγω ζήτημα εκδηλώθηκε διχογνωμία. Ακόμη, άγνωστο παραμένει το ύψος του ετήσιου εγγυημένου ανταλλάγματος της κοινοπραξίας προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ, το οποίο, στον προηγούμενο διαγωνισμό, ορίστηκε στα 2,73 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός θα προκηρυχτεί τον Απρίλιο και θα διεξαχθεί σε χρόνο-εξπρές, καθώς θα αποτελείται από μια μόνο φάση, η οποία θα συμπεριλαμβάνει όλα τα επιμέρους στάδια (δικαιολογητικά, οικονομικές - τεχνικές προσφορές).Πάντως, αρκετές «σκιές» επιβαρύνουν τον τελευταίο διαγωνισμό, ο οποίος ακυρώθηκε, αν και είχε ήδη επιλεγεί ανάδοχος (κοινοπραξία της Ελλάκτωρ). Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι «ο διαγωνισμός ακυρώθηκε για να εισέλθει η Cosco στα εμπορεύματα του ΟΣΕ και στη γραμμή Ικόνιο - Θριάσιο». Δίπλα στο εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών, εμπορευματικό σταθμό θα κατασκευάσει ο ΟΣΕ, με προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ, ο οποίος θα χρησιμοποιείται κυρίως για μεταφορτώσεις και συντήρηση βαγονιών.
Στον τομέα εμπορευμάτων του ΟΣΕ ενδέχεται να εισέλθουν οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι, οι οποίοι έχουν παλαιότερη εμπειρία στην Ελλάδα από την ενασχόλησή τους με τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Το διάστημα 2003 - 2006 οι Γάλλοι της RATR (εταιρεία διαχείρισης του παρισινού μετρό) παρείχαν συμβουλευτικές υπηρεσίες στον προαστιακό Αθηνών. Μάλιστα, το 2003 η RATR είχε πλειοδοτήσει, σε διεθνή διαγωνισμό, της γαλλικής RER, η οποία διαχειρίζεται τον προαστιακό του Παρισιού.
Συστήνεται Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων
ΜΕ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ αρκετών ετών και μετά από σειρά κοινοτικών προειδοποιήσεων, το Υπουργείο Υποδομών σύστησε τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, προωθώντας σχέδιο νόμου. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων θα αντικαταστήσει το Εθνικό Συμβούλιο Σιδηροδρόμων, το οποίο δημιουργήθηκε πρόπερσι ως η ρυθμιστική αρχή που θα χορηγούσε την απαιτούμενη άδεια σε κάθε σιδηροδρομική επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, όταν η ευρωπαϊκή σιδηροδρομική αγορά έχει απελευθερωθεί εδώ και 3 χρόνια, στον τομέα των εμπορευμάτων. Το Εθνικό Συμβούλιο Σιδηροδρόμων δεν λειτούργησε ποτέ και αντικαθίσταται από τη ΡΑΣ, η οποία αποτελεί πλέον τη νέα ανεξάρτητη αρχή της «αρτισύστατης» αγοράς σιδηροδρόμων. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων της ΡΑΣ συγκαταλέγονται οι έλεγχοι στον ΟΣΕ και την ΕΔΙΣΥ (την εταιρεία υποδομής του δικτύου), σχετικά με τα τέλη χρήσεως που επιβάλλει στις άλλες εταιρείες, αλλά και το καθεστώς των υποχρεώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Isotimia.gr