τετραπλάσια και από της κρατικής Ολυμπιακής
Στην πιο «καυτή πατάτα» που καλείται να τη διαχειριστεί χωρίς άλλες καθυστερήσεις εξελίσσεται για την κυβέρνηση ο ΟΣΕ. Στη δυσκολότερη οικονομική συγκυρία για τη χώρα, ο ΟΣΕ μοιάζει με βόμβα έτοιμη να εκραγεί, καθώς τα συσσωρευμένα ελλείμματά του είναι τετραπλάσια από εκείνα της κρατικής Ολυμπιακής! Για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών ο ΟΣΕ αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα- δεδομένου ότι η Ολυμπιακή έχει ιδιωτικοποιηθεί - και πλέον επιλέγει ένα πιο σφιχτό χρονοδιάγραμμα από αυτό του οκταμήνου που αρχικά είχε υιοθετήσει (τον περασμένο Οκτώβριο), για να παρουσιάσει το νέο σχέδιο εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης του Οργανισμού. Στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι τους τρεις επόμενους μήνες να βρεθεί κατ΄ αρχάς και κατά προτεραιότητα λύση για το προσωπικό του ΟΣΕ, καθώς εγκαταλείπεται το σχέδιο της «μισθωτής εφεδρείας» (συγκεκαλυμμένες απολύσεις) που είχε αποφασίσει να εφαρμόσει η κυβέρνηση της Ν.Δ. Ο υπουργός Μεταφορών Δημ. Ρέππας έχει δεσμευθεί απέναντι στους εργαζόμενους ότι «το υπουργείο δεν θα διαχειριστεί απλώς τον ΟΣΕ, αλλά αυτή την τετραετία θα βάλει τις βάσεις για τον σιδηρόδρομο των επόμενων δεκαετιών». Τα συσσωρευμένα ελλείμματα που έχουν εκτιναχθεί άνω των 9,4 δισ. ευρώ, έναντι 3,5 δισ. ευρώ το 2003, και το γεγονός ότι ο ΟΣΕ έχει καθημερινά ζημιές 2,2 εκατ. ευρώ, πιέζουν τη νέα ηγεσία του υπουργείου να συντάξει άμεσα το νέο σχέδιο (αφού γίνουν αλλαγές στο τιμόνι του Οργανισμού) και να αρχίσει την υλοποίησή του. Ήδη, η σχέση εσόδων- εξόδων στον ΟΣΕ είναι 1 προς 8, καθώς ετησίως ο Οργανισμός εισπράττει περίπου 100 εκατ. ευρώ, ενώ πληρώνει 360 εκατ. ευρώ μόνο για τόκους και 400 εκατ. ευρώ για δαπάνες μισθοδοσίας! Πλήρης διάλυση Το όλο εγχείρημα θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο, καθώς τα «έργα και οι ημέρες» της προηγούμενης κυβέρνησης στον ΟΣΕ έχουν προκαλέσει διοικητική και επιχειρησιακή διάλυση. Οι ενέργειες και οι παραλείψεις των τελευταίων διοικήσεων του ΟΣΕ, υπό την ανοχή ή την καθοδήγηση της πολιτικής ηγεσίας, δρομολόγησαν μια πρωτοφανή αρνητική πορεία του Οργανισμού, η οποία χαρακτηρίζεται κυρίως από υπέρογκα ελλείμματα, σκάνδαλα σε διαγωνισμούς και προμήθειες, απαξίωση του τρένου ως του πλέον ασφαλούς μέσου μεταφοράς και απουσία σχεδιασμού για το μέλλον του ΟΣΕ στην αγορά των σιδηροδρόμων, η οποία σταδιακά απελευθερώ- νεται. ΠΑΙΡΝΕΙ 100 ΔΙΝΕΙ 800 Κάθε χρόνο εισπράττει 100 εκατ. ευρώ, ενώ πληρώνει 360 για τόκους και 400 για δαπάνες
Περικοπές στα δρομολόγια και αυξήσεις στα εισιτήρια
ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ τους περίπου 7.000 εργαζόμενους στον ΟΣΕ η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών προσανατολίζεται σε ένα μεικτό σχέδιο, που θα περιλαμβάνει κυρίως μετατάξεις προσωπικού, μίνι εθελουσία έξοδο, αλλά και προσλήψεις που θα καλύψουν τις θέσεις προηγμένης τεχνολογίας. Το πρόγραμμα εκτιμάται ότι μπορεί να εφαρμοστεί το δίμηνο Απρίλιος- Μάιος 2010. Σημειώνεται ότι στο πρόγραμμα «μισθωτής εφεδρείας» που είχε εξαγγείλει η προηγούμενη κυβέρνηση θα συμμετείχαν περίπου 3.000 εργαζόμενοι. Οι εργαζόμενοι αυτοί θα περιληφθούν στο νέο πρόγραμμα που θα συντάξει το υπουργείο Μεταφορών και θα κληθούν να συνταξιοδοτηθούν ή να μεταταχθούν.
Απελευθέρωση το 2011
Στόχος της κυβέρνησης είναι να μη γίνει νέα «Ολυμπιακή» η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ασχολείται με το μεταφορικό έργο, εφόσον λόγω της απελευθέρωσης της αγοράς των μεταφορών το 2011 θα ελέγχεται από την Ε.Ε. Ακόμα, με το νέο σχέδιο του ΟΣΕ:
●Θα εξεταστεί το ενδεχόμενο εντός του 2010 να ισχύσουν οι αυξήσεις που είχε αποφασίσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Ειδικότερα, οι αυξήσεις αυτές αναμένεται να επιβληθούν στις γραμμές με αυξημένη επιβατική κίνηση (π.χ. στον άξονα Αθήνα -Θεσσαλονίκη). Σύμφωνα με το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης, η δεύτερη δόση αυξήσεων είχε προγραμματιστεί να εφαρμοστεί την 1η Απριλίου 2010 και η τρίτη οκτώ μήνες μετά, δηλαδή την 1η Δεκεμβρίου 2010 αποφέροντας στον ΟΣΕ έσοδα περίπου 39 εκατ. ευρώ. ●Θα επανεξεταστούν οι περικοπές δρομολογίων που έχουν αποφασιστεί ήδη, κυρίως στο δίκτυο της Πελοποννήσου και σε πολλές περιπτώσεις φτάνουν και το 60% των δρομολογίων. ●Θα γίνει αναθεώρηση του εταιρικού μετασχηματισμού του ΟΣΕ, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ωστόσο να παραμένει ανεξάρτητη εταιρεία.
Πέντε αποφάσεις που οδήγησαν στο χείλος του γκρεμού
1ΑΛΛΑΓΕΣ: Από το 2005 και έως σήμερα, έγιναν συνεχείς αλλαγές στη διάρθρωση, τον αριθμό και την ιδιοκτησία των θυγατρικών του ΟΣΕ, αντιμετωπίζοντας το οικονομικό πρόβλημα του Οργανισμού αποκλειστικά ως οργανωτικό. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιχείρησε εταιρικό τεμαχισμό του ΟΣΕ, με «θεωρίες της στιγμής» και «εφαρμογές στο πόδι», χωρίς στόχους και μελέτες. Έτσι, κατάφερε να σωρεύει η νέα εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάθε χρόνο 500 εκατ. ευρώ έλλειμμα!
2ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ: Από το 2001 έως και το 2007, για να υλοποιηθεί μόνο το επενδυτικό πρόγραμμα, ο ΟΣΕ υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε τραπεζικό δανεισμό περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα ο ΟΣΕ, λόγω προβλημάτων στην εκπόνηση των μελετών και την ολοκλήρωση των έργων, έχασε από τα κοινοτικά ταμεία πόρους άνω των 700 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα σήμερα να μεταφέρονται ως «γέφυρες» στο ΕΣΠΑ, έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ. Επιπλέον, κάθε χρόνο για τη συντήρηση συρμών και του σιδηροδρομικού δικτύου απαιτούνται δαπάνες περίπου 90-100 εκατ. ευρώ, οι οποίες επίσης εξασφαλίζονται με τραπεζικό δανεισμό.
3ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ: Το περασμένο καλοκαίρι διακόπηκαν 57 δρομολόγια τρένων ημερησίως, ακόμη και στη βασική γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη, στην οποία η ζήτηση κατά κανόνα ξεπερνά την προσφορά.
4ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ: Συστηματικά και σχεδόν καθ΄ όλη την προηγούμενη δεκαετία ο ΟΣΕ διατηρεί εξαιρετικά χαμηλά τα κόμιστρα, κάτω και από το λειτουργικό κόστος, για λόγους κοινωνικής πολιτικής. Αυτό είχε τελικά ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση του Οργανισμού με πρόσθετα τραπεζικά δάνεια για κάλυψη του ελλείμματος από τη λειτουργία του.
5ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ: Επίσης συστηματικά όλα τα προηγούμενα χρόνια, δημιουργήθηκε έλλειμμα προσωπικού, κυρίως όσον αφορά την επιχειρησιακή ετοιμότητα και τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, με προφανή ζημία του Οργανισμού. Χαρακτηριστικό είναι ότι έναντι 339 προβλεπόμενων θέσεων μηχανικών στα νευραλγικά τμήματα του ομίλου (μηχανικοί γραμμής, έλξης και εκμετάλλευσης), ο ΟΣΕ διαθέτει μόνο 124.
« ΤΑ ΝΕΑ»