Παρασκευή, 31 Μαΐου 2019

Μετρό Αθήνας: Προχωράει η Γραμμή 4.


Η ανάγκη επέκτασης του Μετρό της Αθήνας είναι μια υπόθεση που συζητείται εδώ και πολλά χρόνια. Ο σχεδιασμός έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές, τα πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματά του σε σχέση με την επέκταση του τραμ, την επέλαση του αυτοκινήτου κλπ. έχουν αναλυθεί από όλες τις πλευρές και επί μακρόν.

Συγκοινωνιολόγοι, αρχαιολόγοι, περιβαλλοντικές οργανώσεις, δημοτικές αρχές και έμπειροι καθηγητές Πολυτεχνείου έχουν καταθέσει τις απόψεις τους και έχουν συμφωνήσει ότι …διαφωνούν.

Ωστόσο τώρα, φαίνεται ότι έφτασε το πλήρωμα του χρόνου και το έργο ξεπερνά σιγά-σιγά όλους τους σκοπέλους.

Παρόλο που το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 από το Άλσος Βεΐκου μέχρι το Γουδή, έχει ήδη δημοπρατηθεί και, εκτός απροόπτου, το καλοκαίρι του 2019 θα γίνει η τελική επιλογή του αναδόχου και η υπογραφή της σύμβασης, η Αττικό Μετρό δεν επαναπαύεται. Αντιθέτως προχωρά στην υλοποίηση και των υπόλοιπων τμημάτων της Γραμμής.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ιστοσελίδας www.ypodomes.gr αυτή την περίοδο μελετώνται τα 3 επόμενα στάδια που με την υλοποίησή τους θα δημιουργήσουν την μεγάλη Γραμμή 4 που θα περιλαμβάνει 30 χιλιόμετρα και 33 σταθμούς. Στην πλήρη ανάπτυξή της η Γραμμή 4 θα ξεκινά από τον Περισσό και θα καταλήγει στην Εθνική Οδό, στο ύψος της Λυκόβρυσης, ενώ θα διαθέτει και ένα κλάδο από τον Ευαγγελισμό μέχρι την Άνω Ηλιούπολη.

Το σύνολο του κόστους της γραμμής εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 3,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,4 δισ. ευρώ, αφορά το πρώτο «ώριμο» τμήμα από Άλσος Βεΐκου μέχρι Γουδή. Η χρηματοδότηση για το πρώτο κομμάτι (Βεΐκου-Γουδή) έχει εξασφαλιστεί από την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Άλσος Βεΐκου – Γουδή


Η προετοιμασία για την κατασκευή της Γραμμής 4 ξεκίνησε του Αύγουστο του 2017 με την υποβολή φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τέσσερις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες. Τον Μάιο του 2018 εγκρίθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος η αναθεωρημένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Οι δεσμευτικές προσφορές κατατέθηκαν στις 15 Μαρτίου 2019 και όπως αναφέρθηκε ήδη, το καλοκαίρι του θα γίνει η τελική ανάληψη του έργου από τον ανάδοχο που θα επιλεγεί.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό η Γραμμή 4 θα είναι η πρώτη γραμμή μετρό στην Αθήνα με 18 αυτόματους συρμούς και θύρες στις αποβάθρες. Η επιβατική κίνηση στο κομμάτι Άλσος Βεΐκου – Γουδή, προβλέπεται να κυμανθεί από 310.000 έως 530.000 επιβάτες. Άπαξ και ξεκινήσουν, οι εργασίες θα διαρκέσουν 96 μήνες (8 χρόνια).

Καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών

Η Αττικό Μετρό τονίζει ότι το συγκεκριμένο τμήμα έχει σχεδιασθεί με σκοπό:
Την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης
Την συμπληρωματική εξυπηρέτηση του κέντρου της Αθήνας με 3 νέους σταθμούς
Την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια, μεγάλα δημόσια κτίρια Oργανισμών ή Υπουργείων
Την αύξηση της δικτύωσης των γραμμών του Μετρό με 2 σταθμούς ανταπόκρισης
Την αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού (Σύνταγμα, Ομόνοια, κ.λπ.).

Πάμε γι άλλα

Όπως αναφέρει το ypodomes.gr, θα ακολουθήσουν ακόμα 3 δημοπρατήσεις για να ολοκληρωθεί πλήρως η γραμμή. Η αμέσως επόμενη δημοπράτηση αναμένεται να περιλαμβάνει το βόρειο τμήμα Γουδή-Μαρούσι-Εθνική Οδός με 15 χλμ. και 11 σταθμούς. Το δεύτερο έργο αφορά την ολοκλήρωση του δυτικού τμήματος Άλσος Βεΐκου-Περισσός με 2 χλμ. και 2 σταθμούς (Περισσός ανταπόκριση με Γραμμή 1, Άνω Γαλάτσι). Τέλος έχουμε και τον κλάδο προς τα Νότια Προάστια και περιλαμβάνει το τμήμα Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη με 4 χλμ. και 3 σταθμούς (Καισαριανή, Παγκράτι, Άνω Ηλιούπολη). Τον σταθμό Ευαγγελισμό θα τον μοιράζεται με την κύρια γραμμή. Τέλος, ένας νέος κλάδος της γραμμής που θα ενώνεται με ανισόπεδες σιδηροδρομικές συνδέσεις με τον κύριο κλάδο της Γραμμής 4, θα κατευθυνθεί από τον Ευαγγελισμό προς Παγκράτι, Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη, και θα αποτελεί ουσιαστικά τμήμα μίας μελλοντικής Γραμμής 5 που θα επεκταθεί πιθανότατα περαιτέρω στο μέλλον ως ένα ανεστραμμένο «U», οι δε 3 κεντρικοί σταθμοί Ακαδημία, Κολωνάκι και Ευαγγελισμός θα είναι κοινοί και στις δύο γραμμές.

Επόμενος σταθμός…

Κατεχάκη (ανταπόκριση με Γραμμή 3)
Φάρος
Φιλοθέη
Σίδερα
ΟΑΚΑ
Παράδεισος (ανταπόκριση με προαστιακό)
ΟΤΕ
Μαρούσι (ανταπόκριση με Γραμμή 1)
Πεύκη
Λυκόβρυση
Εθνική Οδός

Περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Σύμφωνα με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχει εκπονήσει η Αττικό Μετρό, από την κατασκευή δεν θα προκληθούν μεγάλα προβλήματα στο περιβάλλον. Η εταιρεία παραθέτει μάλιστα αναλυτικό κατάλογο απαντώντας σε όλα τα ερωτήματα που θα μπορούσαν να τεθούν σχετικά. Ιδού κάποια από τα ζητήματα που παρουσιάζονται – χωρίς περαιτέρω σχολιασμό:

Κατανάλωση νερού: περίπου 911 m3/ημέρα. Δεν εκτιμάται ιδιαίτερα σημαντική και συνεπώς δεν αναμένεται να δημιουργηθεί καμία έμμεση ή άμεση επίπτωση στο υπάρχον δίκτυο ύδρευσης.

Ποσότητα απορριμμάτων: περίπου 565 m3/ημέρα. Δεν θα είναι ιδιαίτερα σημαντική εφόσον υπάρχει η κατάλληλη διαχείριση στη συλλογή και τη διάθεση.

Συνολικός όγκος χωματισμών: από την κατασκευή των σηράγγων, των σταθμών και των φρεάτων, είναι της τάξης των 3.001.793 m3. Η ανωτέρω ποσότητα χωματισμών μπορεί να αποτεθεί σε ανενεργά λατομεία της Περιφέρειας Αττικής.

Ατμόσφαιρα: Όσον αφορά τις εκπομπές αέριων ρύπων από τα οχήματα μεταφοράς εκσκαφών και υλικών αναμένεται να είναι χαμηλές και δεν εκτιμάται ότι θα επηρεάσουν την ποιότητα της ατμόσφαιρας στην ευρύτερη περιοχή.

Κλιματολογικά και βιοκλιματικά χαρακτηριστικά: η κατασκευή δεν σχετίζεται με κανενός είδους ουσιαστική επίδραση στα κλιματολογικά και βιοκλιματικά χαρακτηριστικά της περιοχής μελέτης.

Οικοσυστήματα – Χλωρίδα – Πανίδα: Στην περιοχή ανάπτυξης του έργου τα φυσικά οικοσυστήματα είναι περιορισμένα με την εξαίρεση των αστικών πνευμόνων πρασίνου κατά μήκος διέλευσης της χάραξης. Στην περιοχή των σταθμών και των φρεάτων θα επαναφυτευθούν όσα δέντρα ή τμήμα βλάστησης χρειαστεί να απομακρυνθούν κατά την κατασκευή. Οι επιπτώσεις στα οικοσυστήματα της περιοχής μελέτης κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα είναι περιορισμένης κλίμακας και αξιολογούνται ως μη σημαντικές, παροδικές και μερικώς αναστρέψιμες.

Μορφολογικά και τοπιολογικά χαρακτηριστικά: Το προτεινόμενο έργο αναμένεται να επηρεάσει σχετικά αρνητικά το ανάγλυφο και τα τοπιολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής του έργου, κατά τη φάση της κατασκευής του. Όμως οι μορφολογικές παρεμβάσεις θα αφορούν ένα πολύ μικρό τμήμα της άμεσης περιοχής μελέτης, ενώ μετά την κατασκευή του έργου αίρονται πλήρως με την τελική επίχωση και αποκατάσταση της περιοχής των εργοταξιακών εγκαταστάσεων. Συνεπώς οι επιπτώσεις στα μορφολογικά χαρακτηριστικά της άμεσης περιοχής μελέτης αξιολογούνται ως ελαφρώς σημαντικές, παροδικές και ολικά αναστρέψιμες.

Επιφανειακά και υπόγεια νερά: υπάρχει μικρός κίνδυνος ρύπανσης του υδροφόρου ορίζοντα ή των επιφανειακών υδατικών πόρων λαμβάνοντας υπόψη τη λήψη επανορθωτικών μέτρων τα οποία περιγράφονται αναλυτικά στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Επίσης, τα υλικά κατασκευής που θα χρησιμοποιηθούν, θα υπάρχουν στο χώρο του εργοταξίου σε μικρές ποσότητες και ως εκ τούτου δεν αναμένεται από αυτές να προκύψουν ουσιαστικές ποσότητες ρύπανσης προς το υδατικό περιβάλλον.

ecozen.gr