Τετάρτη 17 Απριλίου 2019

Η ιστορία των “Παιδικών Σιδηροδρόμων” στη Βουδαπέστη και στην πρώην ΕΣΣΔ.


Στα περίχωρα της Βουδαπέστης, ανάμεσα στους γραφικούς λόφους της Βούδα (Βούδα – πέστη = δύο πόλεις σε μια) λειτουργεί μια σύντομης διαδρομής σιδηροδρομική γραμμή με την ονομασία Gyermekvasút, που στην ουγγρική γλώσσα σημαίνει “Ο Σιδηρόδρομος των Παιδιών”!
Όμως το συγκεκριμένο τρένο δεν είναι το τρενάκι της χαράς που βολτάρει σε θεματικά πάρκα. Είναι πραγματική σιδηροδρομική γραμμή, με πραγματικούς σταθμούς, πραγματικά βαγόνια, με ντίζελ μηχανές, όπου τα “Παιδιά” δεν είναι οι επιβάτες, αλλά οι εργαζόμενοι !




A young officer of the Minsk Children’s Railway. Photo credit


Η γραμμή στελεχώνεται και διοικείται από παιδιά προεφηβικής ηλικίας – 10 έως και 14 ετών, βεβαίως υπό την επίβλεψη ενηλίκων. Μόνον η οδήγηση γίνεται από μεγάλους. Όλες οι άλλες δουλειές, από την έκδοση και τον έλεγχο των εισιτηρίων, τα σήματα, τις ανακοινώσεις και τις σχετικές πληροφορίες προς τους επιβάτες πραγματοποιούνται από παιδιά ντυμένα με τις επίσημες στολές τους που φέρουν όλα τα αναγκαία και κατάλληλα για τη δουλειά τους σύνεργα.

Ο “Σιδηρόδρομος των Παιδιών” είναι κατάλοιπο της κομμουνιστικής εποχής. Δημιουργήθηκε την περίοδο που το κίνημα των «Νέων Πιονιέρων της επανάστασης” ήταν στο φόρτε του. Οι Νέοι Πιονιέροι ήταν κίνημα νέων στο κομμουνιστικό κόμμα, προσομοιάζον με τους προσκόπους του δυτικού κόσμου, όπου τα παιδιά διδάσκονταν τρόπους κοινωνικής επιβίωσης και συνεργασίας, ενώ κατά διαστήματα ζούσαν σε δημόσιες καλοκαιρινές κατασκηνώσεις. Αρχικά συμμετείχαν στην επανάσταση των Μπολσεβίκων, αργότερα όμως πολλοί από αυτές τις ομάδες αντιστάθηκαν στους κομμουνιστές και πολέμησαν στις τάξεις του Λευκού Στρατού.

Ο “Σιδηρόδρομος των Παιδιών” – καμιά φορά τον αποκαλούν Σιδηρόδρομο των Πιονιέρων – ήταν έργο των Νέων Πιονιέρων, όπου έφηβοι και παιδιά διδάσκονταν ο,τιδήποτε είχε σχέση με τους σιδηροδρόμους. Λειτουργούσαν σε όλη στη Σοβιετική Ένωση και την Ανατολική Ευρώπη. Ο πρώτος αυτής της μορφής λειτούργησε στο πάρκο Γκόρκι, στη Μόσχα το 1932. Στη Βουδαπέστη ο Gyermekvasút άνοιξε το 1948. Λίγο πριν τη διάλυση της ΕΣΣΔ, λειτουργούσαν πάνω από 50 τέτοιες γραμμές σε πολλές πόλεις του ανατολικού μπλοκ, όπως στο Μινσκ, στη Δρέσδη, στο Βερολίνο, στη Λευκορωσία, στην Τιφλίδα και αλλού.


Η σιδηροδρομική γραμμή της Βουδαπέστης έχει μήκος 11 χιλιομέτρων και κινείται ανάμεσα σε δημοφιλείς περιοχές. Για να εργαστεί ένα παιδί εκεί θα πρέπει να εκπαιδευτεί επί τετράμηνο, να δώσει εξετάσεις σε σχετικά γνωστικά αντικείμενα και στη στη συνέχεια να πάρει δίπλωμα ενός χρόνου. Τα παιδιά εργάζονται μερικές φορές την εβδομάδα ή το μήνα, προκειμένου να μπορούν να χωρέσουν στο πρόγραμμά τους και τα μαθήματα του σχολείου ή άλλες ενασχολήσεις και υποχρεώσεις. Το να εργάζεται ένα παιδί στο Gyermekvasút θεωρείται εξαιρετικά τιμητικό, κάτι σαν προνόμιο και λέγεται ότι πολλοί νέοι Ούγγροι επιδιώκουν να πιάσουν εκεί δουλειά.


Young railway employees of Children’s Railway, Minsk. Photo credit


The Children’s Railway in Budapest. Photo credit

childrens-railway-6
Signalman at the Children’s Railway. Photo credit
childrens-railway-1
The Children’s Railway in Minsk. Photo credit
childrens-railway-2
The Children’s Railway in Minsk. Photo credit
childrens-railway-3
The Children’s Railway in Minsk. Photo credit
childrens-railway-8
The Children’s Railway in Minsk. Photo credit
gyermekvasut-budapest-1
A signalman at the Children’s Railway in Budapest. Photo credit
gyermekvasut-budapest-4
A young worker at the Children’s Railway in Budapest. Photo credit
gyermekvasut-budapest-11
A young worker at the Children’s Railway in Budapest. Photo credit
globalview.gr