Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017

ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ: Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥΣ ΑΠΟ Τ01869 ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ.

Γράφει ο Αθανάσιος Π. Μόσχος *

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Σίδηρος και ατμός στηρίζουν την τεχνολογική επανάσταση στις μεταφορές κατά το 19ο αιώνα. Σι­δηρόδρομος, και ατμόπλοιο επι­βάλλονται, αναπτύσσονται, διαδί­δονται και συντελούν αποφασι­στικά στην ανασύνταξη του οικο­νομικού, κοινωνικού και πολιτικού χώρου σε εθνικό και διεθνές- επί­πεδο.


Η ωρίμανση της σιδηροδρομι­κής ιδέας στην Ελλάδα, ο σχεδιασμός και η κατασκευή του Ελληνι­κού Δικτύου άφησαν ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην ιστορία του τόπου.
Η κατανόηση, ωστόσο της ση­μαντικής αυτής προσπάθειας και των επιπτώσεών της προϋποθέτει τη γνώση των τάσεων που διαμορ­φώθηκαν στο διεθνή περίγυρο της, χώρας και προσδιόρισαν το εύρος των δυνατοτήτων που είχε στη ^.διάθεσή της η ελληνική κοινωνία -και η οικονομία της εποχής με τη δυναμική της.
Ο Σιδηρόδρομος καθιερώνεται ως ανταγωνιστικό μεταφορικό μέ­σο το πρώτο τέταρτο του 19ου αι­ώνα. Για την επιτυχία του ήταν α­παραίτητες δύο τεχνικές προϋπο­θέσεις: οι σιδηροτροχιές και η ατμομηχανή. 
Οι πρώτες γεννήθηκαν πολύ νω­ρίς στα ανθρακωρυχεία. Ήδη από το 17ο αιώνα ο κάρβουνο μεταφέρεται σε βαγόνια που κυλούν πά­νω σε σταθερές ξυλοτροχιές με σιδερένια επένδυση, οι οποίες βαθμιαία παίρνουν μορφή ανάλο­γη με τη σημερινή.

ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ

Το ανεξάρτητο Ελληνικό Κρά­τος θα αντιμετωπίσει πολύ γρήγο­ρα το πρόβλημα των Σιδηροδρό­μων σε συνδυασμό πάντοτε με την κατάσταση της εσωτερικής συγκοινωνίας και τις τεράστιες α­νάγκες κεφαλαίων για την οργά­νωσή του.
Στην Ελλάδα το όνειρο θα κρα­τήσει κάπου μισό αιώνα, χρειά­στηκαν συζητήσεις 22 χρόνων και άλλα 12 χρόνια για να κατασκευα­στούν, μεταξύ 1857-69 8,5 χιλιό­μετρα σιδηροδρομικής γραμμής, όταν οι Αμερικάνοι σε ανάλογη περίπτωση προχωρούσαν 10-17 χιλιόμετρα την ημέρα. Για την υ­πόλοιπη χώρα η συζήτηση περιο­ρίζεται σε "άσκηση επί χάρτου”.
Στην κρίσιμη όμως δεκαετία 1870-80 νέες τάσεις αποκρυστα­λώνονται στην εσωτερική και διε­θνή σκηνή.
Διαρθρωτικές και συγκυριακές μεταβολές θα επιτρέψουν στη χώ­ρα να αναπνεύσει αισιόδοξα. Από το 1882 η Ελλάδα του Χαρίλαου Τρικούπη θα ξεκινήσει τη δική της σιδηροδρομική προσπάθεια.
Συγκεκριμένα, ο Χαρίλαος Τρικούπης, πρωθυπουργός της Ελλά­δας και θεμελιωτής των Ελληνι­κών Σιδηροδρόμων κατά την ομι­λία του στη Βουλή την 20-5-1882 είπε:
« Εντός 4 έως 5 το πολύ ετών ου μόνον ο απ’ Αθηνών έως Πατρών και έως Ναυπλίου σιδηρόδρομος, αλλά ολόκληρον το σύμπλεγμα των εσωτερικών ημών σιδηροδρό­μων πρέπει να είναι κατασκευα­σμένος
Δεν είναι επιτετραμμένον εις την Ελλάδα να περιμένη πλειότερον. Περιέμεινε μέχρι τινός, διότι τα μέσα αυτής δεν της επέτρεπον να πράξη εξ ιδίων, η δε πίστις της δεν την επέτρεπε να χρησιμοποιήση προς κατασκευήν σιδηροδρό­μων ξένα κεφάλαια. Ηδη όμως τη επιτρέπει τοιαύτης ενέργειαν η πίστις αυτής, και τα μέσα αυτής τη επιτρέπουσι να ανταποκριθεί εις τας υποχρεώσεις, τας οποίας δια της πίστεως θέλει αναλάβει».

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ-ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΚΤΥΟΥ

Το έτος 1882 ο Πρωθυπουργός της χώρας Χαρίλαος Τρικούπης θα υπογράψει οριστικές συμβάσεις για τρία δίκτυά (Θεσσαλίας, Πελοποννήσου και Αττικής) συνολικού μήκους 700 χιλιομέτρων περίπου.
Ταυτόχρονα η συζήτηση στη Βου­λή (Μάιος 1882) θα καλύψει την προοπτική άλλων 700 χιλιομέ­τρων περίπου (Αθήνα - Λάρισα - Σύνορα, Βορειοδυτική Ελλάδα, υ­πόλοιπα Πελοποννήσου).
Η σημαντική αυτή συζήτηση στη Βουλή θα αντιμετωπίσει σφαιρικά το πρόβλημα των Ελληνικών Σιδη­ροδρόμων στα πλαίσια της γενι­κής συγκοινωνιακής - πολιτικής του κράτους και των διαφόρων τά­σεων της πολιτικής εξουσίας, θέ­ματα στρατηγικής (Δίκτυο, τύπος Δικτύου, τόπος κατασκευής και εκμετάλλευσης, κ.λπ.).
Οι συζητήσεις στη Βουλή συνε­χίζονται, αλλά περιορίζονται σε θέμα τακτικής για την πραγματο­ποίηση του αρχικού Σχεδίου (πη­γή χρηματοδότησης, συμμετοχή του κράτους, κ.λπ.
Από 1883 το ώριμο πια όνειρο γίνεται πράξη ως εξής:
Δεκαετία (1883-92) η μέση ετή­σια αύξηση του ενεργού Δικτύου είναι 9 χιλιόμετρα/χρόνο, τη δεύ­τερη (1893-1902)1 15 · χιλιόμετρα/χρόνο, το 1902 λειτουργούν συνολικά 1.065 χιλιόμετρα και έ­χουν υπογράφει οριστικές συμβά­σεις για 520 χιλιόμετρα που θα παραδοθούν σταδιακά ως το 1910 (65 χιλιόμετρα-χρόνο.
Από κει και πέρα οι αυξομειώσεις του Ελληνικού Δικτύου ακο­λουθούν πιστά τις γεωγραφικές μεταβολές της χώρας με εξαίρε­ση λίγα συνδετικά ή διαρθρωτικά τμήματα.
Μέσα σ' ένα χρόνο από τη μεγά­λη συζήτηση στη Βουλή (Μάιος 1882) τέσσερις νέες σιδηροδρομι­κές εταιρείες έχουν προστεθεί στην «Εταιρεία του επ' Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου», οι εται­ρείες «Σιδηρόδρομος Πύργου - Κατακώλου», «Σιδηρόδρομος Πει­ραιώς - Αθηνών - Πελοποννή­σου», «Σιδηρόδρομοι Θεσσαλίας» και «Σιδηρόδρομος Αττικής». Η «Εταιρεία των Σιδηροδρόμων Βορειοδυτικής Ελλάδας» το 1890 και η « Εταιρεία των Ελληνικών Σι­δηροδρόμων» το 1902, ολοκλη­ρώνουν οριστικά το κύκλωμα των διαχειριστών του «Ελληνικού Σιδηροδρομικού Δικτύου.
Συνεχίζεται.


*ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  Π. ΜΟΣΧΟΣ ΤΕΩΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΟΣΕ