Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2017

Σπάνιες φωτογραφίες από μία Αθήνα που δεν υπάρχει πια.

Μόνιππα αμάξια, αυτοκίνητα και πεζοί με ομπρέλες περπατούν μια βροχερή μέρα στην Αθήνα του 1927, στην οδό Πανεπιστημίου από την πλατεία Ομονοίας 

Σπάνιες φωτογραφίες από την Αθήνα που δεν έχουμε ζήσει. Δείτε την ιστορία της Αθήνας μέσα από σπάνιο φωτογραφικό υλικό. 

Φωτογραφίες από το κέντρο της Αθήνας, από στιγμές της καθημερινότητας, φωτογραφίες από μία πόλη που δεν ζήσαμε. Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος της Αθήνας έπαιξε έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της πόλης. Το φωτογραφικό αρχείο του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου ζωντανεύει μπροστά μας την Αθήνα που δεν ζήσαμε.

Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος


Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος εγκαινιάστηκε το 1869 και αρχικά ένωνε τον Πειραιά με το Θησείο, ενώ το 1885 δημιουργήθηκε μια ξεχωριστή γραμμή που ένωνε την Αθήνα με το Στροφύλι. Από το 1957 μέχρι σήμερα, η Γραμμή 1 συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με την Κηφισιά και αντιστρόφως, εκτελώντας μία διαδρομή συνολικού μήκους 25,7 χιλιομέτρων.

Στις 27 Φεβρουαρίου 1869, γίνονται τα επίσημα εγκαίνια της σιδηροδρομικής γραμμής Θησείον – Πειραιάς, με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες, άλλους επισήμους και δημοσιογράφους. Η πρώτη ατμομηχανή με 6 βαγόνια καλύπτει τη διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά σε 19 περίπου λεπτά.



Η λειτουργία του πρώτου ατμοκίνητου σιδηρόδρομου στην Ελλάδα ήταν γεγονός. Καθώς η κυκλοφορία της γραμμής αυξανόταν οι απλές στάσεις άρχισαν να γίνονται σταθμοί με αποβάθρες.


Το 1882 εγκαινιάστηκαν οι σταθμοί του Φαλήρου, του Μοσχάτου. Αρχικά η γραμμή ήταν μονή, αλλά μέχρι το 1904, είχε μετατραπεί σε διπλή. Πλέον, ο ατμοκίνητος σιδηρόδρομος διερχόταν μεταξύ Πειραιά και Θησείου σε ξεχωριστή γραμμή για καθεμία από τις δύο κατευθύνσεις, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.


Τα έργα της πρώτης επέκτασης του Σιδηροδρόμου για πάνω από τριάντα χρόνια, ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 1928. Στις 21 Ιουλίου 1930 εγκαινιάστηκε από τον Πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο ο υπόγειος σταθμός της Ομόνοιας.



Ο σταθμός της Ομόνοιας κατά τα εγκαίνιά του στις 17/5/1895.

Άποψη της Ομόνοιας στις 7/1/1928, πριν την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του σταθμού του Ηλεκτρικού.

Η είσοδος του σταθμού ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στην Ομόνοια στη δεκαετία του ‘30. Στο βάθος διακρίνεται η οδός Πανεπιστημίου και τα ξενοδοχεία «Excelsior» και «Plaza» στις δύο πλευρές του δρόμου (φωτογραφία κάτω).

Η Αθήνα του 1917 στο Μουσείο Μπενάκη

Σε μία εξαιρετική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζεται η «άγνωστη» Αθήνα του 1917, μέσα από ένα σπάνιο οπτικό υλικό. Η έκθεση είναι αφιερωμένη στην Αθήνα του 1917 με σπάνιο οπτικό υλικό που προέρχεται από την φωτογραφική υπηρεσία του συμμαχικού εκστρατευτικού σώματος, το οποίο έδρασε στα Βαλκάνια στην διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και είναι γνωστό ως «Στρατιά της Ανατολής».


Ακριβώς εκατό χρόνια πριν από σήμερα, στην διάρκεια του 1917, Γάλλοι φωτογράφοι και κινηματογραφιστές της «Στρατιάς της Ανατολής» πραγματοποίησαν εκατοντάδες λήψεις της Αθήνας. Πρόκειται για σπάνιες πτυχές και εικόνες της πόλης, οι οποίες έχουν με την πάροδο του χρόνου λησμονηθεί ή χαθεί.
Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται αυτό το εξαιρετικά πλούσιο οπτικό αρχείο για την καθημερινή ζωή της πόλης, τα μνημεία, τους δρόμους και τις γωνιές της Αθήνας.

Η έκθεση βλέπει την Αθήνα του 1917 μέσα από την ματιά και τις αναζητήσεις αυτών των ξένων στρατιωτών και προσπαθεί να εντοπίσει και να αναδείξει τα σημεία εκείνα που τους κέντρισαν το ενδιαφέρον και αποτέλεσαν βασική πηγή έμπνευσης.


Το υλικό που παρουσιάζεται στην έκθεση φυλάσσεται σήμερα στο Παρίσι (Établissement de Communication et de Production Audiovisuelle de la Défense, Médiathèque de l’Architecture et du Patrimoine), καιη έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Νοεμβρίου 2017.

Δείτε ένα εκπληκτικό τρισδιάστατο βίντεο.

H Αθήνα το 1921

Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι και το βίντεο του British Pathe, με εικόνες της Αθήνας του 1921. Αξίζει τον κόπο να το δείτε.

Πηγή: newsit.gr