Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου 2017

Τα χρέη στέλνουν λεωφορεία και τρόλεϊ στην χρεωκοπία.

Η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να μην συμμετάσχει στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΣΥ, ώστε να καλυφθεί το έλλειμμα ύψους 32 εκατ. ευρώ σπρώχνει στον γκρεμό τις δημόσιες οδικές συγκοινωνίες.

Ένα βήμα πριν την χρεωκοπία βρίσκεται η επιχείρηση, με το ηλεκτρονικό εισιτήριο να βρίσκεται στην τελική ευθεία.
Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ, σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν με λογιστικό τρόπο την τρύπα της ΟΣΥ. 

Η έλλειψη ανταλλακτικών που συνεχίζει να κρατά καθηλωμένα τα οχήματα στα αμαξοστάσια, οι πολύωρες ώρες αναμονής στις στάσεις, ο γερασμένος στόλος και οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων απέναντι στην απαξίωση των μέσων μεταφοράς, πλήττουν την εικόνα των ΜΜΜ και ενισχύουν το αίσθημα απαξίωσης. Μόνο 800 λεωφορεία από τα 2.000 που είναι ο στόλος της ΟΣΥ, βγαίνουν καθημερινά στο δρόμο ενώ καθημερινά δημοφιλείς γραμμές με μεγάλο επιβατικό έργο, βρίσκονται αντιμέτωπες με την έλλειψη λεωφορείων.

Η έλλειψη οχημάτων εξηγεί και την πολύωρη αναμονή στις στάσεις που σε κάποια δρομολόγια (π.χ Αθήνα -Πέραμα, Ελευσίνα-Αθήνα κ.α) φτάνει από 1,5 έως 2 ώρες! Αυτό οδηγεί σε απόγνωση τους επιβάτες, με αποτέλεσμα τα κρούσματα διαπληκτισμών και χειροδικιών με τους οδηγούς να καταλήγουν με μεγάλη συχνότητα τους τελευταίους μήνες, στα αστυνομικά τμήματα.

Φέτος, το συνολικό έλλειμμα και για τις δύο εταιρείες του ΟΑΣΑ (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) έχει υπολογιστεί να φτάσει τα 58 εκατ. Ευρώ. Οι εκτιμήσεις μιλούν για συντηρητικές προβλέψεις καθώς θεωρείται ότι θα αναθεωρηθούν επί τα χείρω.

Τα χρέη πνίγουν τον ΟΣΥ

Από τα τέλη Μαίου η οικονομική διευθύντρια της ΟΣΥ έχει επισημάνει με έγγραφό της, την κάλυψη του προϋπολογισμού του 2017 στον τομέα των ανταλλακτικών και αναλώσιμων.

Οι οικονομικές υπηρεσίες δήλωναν πλήρη αδυναμία να καλύψουν τις απαιτήσεις προμηθειών. Το πρόβλημα όμως, δεν είναι μόνο ότι δεν υπάρχουν λεφτά αλλά ότι οι προμηθευτές αδυνατούν να χορηγήσουν ανταλλακτικά, από την στιγμή που η ΟΣΥ δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε παλαιότερες υποχρεώσεις της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτός είναι και ο λόγος που έχει μπλοκάρει πρόσφατη έκτακτη επιχορήγηση, ύψους 2 εκ. ευρώ από τον ΟΑΣΑ, προς την ΟΣΥ σε μια προσπάθεια του Οργανισμού να αμβλύνει τις επιπτώσεις που δημιουργεί η καθήλωση των λεωφορείων στα αμαξοστάσια. Το ποσό έσπασε σε τρεις δόσεις των 700.000 ευρώ, ωστόσο οι νέες προμήθειες δεν έγιναν ποτέ καθώς οι προμηθευτές ζητούν επιτακτικά να μπουν σε διακανονισμό οι παλιές οφειλές.

Σύμφωνα με κ. Απόστολο Ραφτόπουλο, Πρόεδρο των Τεχνικών και Εργαζομένων του ΟΑΣΑ, τα προβλήματα στο επιβατικό έργο δυσχεραίνει και η έλλειψη προσωπικού. «Οι τελευταίες προσλήψεις έγιναν πριν δέκα χρόνια και από τότε έχει φύγει το 50% των εργαζομένων από τους οποίους το 70% είναι οδηγοί. Η κυβέρνηση δεν μας βλέπει γιατί δεν ακούει το αίτημα για προσλήψεις».

Σε ότι αφορά το γερασμένο στόλο, στο υπουργείο Υποδομών και τον ΟΑΣΑ, υποστηρίζουν ότι είναι ένα θέμα που πρόκειται να αντιμετωπιστεί. Ωστόσο μέχρι στιγμής μόνο σενάρια υπάρχουν, παρά το γεγονός ότι η περιφέρεια Αττικής έχει χορηγήσει κονδύλι 30 εκ. ευρώ για την αγορά 92 λεωφορείων. Στο σχεδιασμό, όπως αναφέρουν πληροφορίες, είναι μία ενιαία προμήθεια με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης για 1.900 λεωφορεία.

Ωστόσο λόγω του υψηλού κόστους που υπολογίζεται σε 700 εκατομμύρια ευρώ θεωρείται εκ των πραγμάτων εξαιρετικά δύσκολη στην υλοποίησή της, μολονότι διερευνώνται διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία (πακέτο Γιούνκερ κ.α). Χωρίς αποτελέσματα φαίνεται να κινούνται και οι επαφές που είχαν το προηγούμενο διάστημα στον ΟΑΣΑ και με κατασκευαστικές εταιρείες (MAN κ.α), για την προμήθεια οχημάτων με leasing.

Πηγή: thepressroom.gr