Τετάρτη 19 Ιουλίου 2017

ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ «ΜΙΑ ΖΩΝΗ, ΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ».

Εντονο το γερμανικό ενδιαφέρον.
Η Γερμανική Τράπεζα, το λιμάνι του Ντούισμπουργκ και οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι εμπλέκονται ήδη στον νέο «Δρόμο του Μεταξιού»
Από τις πρόσφατες σινογερμανικές συμφωνίες που κλείστηκαν κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου στη Γερμανία στις αρχές Ιούλη
Ετοιμα να επενδύσουν στην τεράστια κινεζική πρωτοβουλία κατασκευής υποδομών «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος»,θέτοντας όμως τους δικούς τους όρους και προϋποθέσεις, είναι γερμανικά επιχειρηματικά «μεγαθήρια». Η σύγχρονη εκδοχή του «Δρόμου του Μεταξιού» από την Κίνα αφορά ένα έργο - μαμούθ με υπέρογκες επενδύσεις σε οικονομικούς και εμπορικούς διαύλους μέσω ξηράς και θάλασσας, ανάμεσα σε Κίνα και Ευρώπη, Αφρική και Εγγύς Ανατολή, νότια, κεντρική και νοτιοανατολική Ασία.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει δείξει η γερμανική εξαγωγική οικονομία. Οπως επισημαίνει στη «Deutsche Welle» ο Ντάνιελ Μίλερ, από τη γερμανική Επιχειρηματική Ενωση Νοτιοανατολικής Ασίας (OAV) με μέλη 500 γερμανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή Ασίας - Ειρηνικού, οι Γερμανοί επιχειρηματίες κάνουν λόγο για «κάτι μεγάλο» που βρίσκεται σε εξέλιξη και στο οποίο «πρέπει να συμμετέχει κανείς οπωσδήποτε».

«Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία ελήφθη κανονικά υπόψη από τις επιχειρήσεις μετά την ίδρυση της Ασιατικής Επενδυτικής Τράπεζας Υποδομών (AIIB) το 2015», εξηγεί ο Ντ. Μίλερ. Η υπό κινεζική καθοδήγηση επενδυτική τράπεζα, στην οποία συμμετέχει και η Γερμανία με 4,5 δισ. δολάρια, αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την επέκταση των ασιατικών υποδομών. Η ίδρυση της AIIB κατέδειξε ότι η Κίνα είναι όντως έτοιμη να δαπανήσει πολλά χρήματα για την υλοποίηση του φιλόδοξου έργου.

«Με διμερείς εμπορικές σχέσεις αξίας 170 δισ. ευρώ το 2016, η Κίνα ήταν ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας», μπροστά από τη Γαλλία και τις ΗΠΑ, είχε σημειώσει η Γερμανίδα καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ, κατά την επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ στο Βερολίνο στις αρχές Ιούνη. Επίσης σε επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου, Σι Ζινπίνγκ, στο Βερολίνο λίγο πριν τη Σύνοδο Κορυφής του G20 στο Αμβούργο (7 - 8 Ιούλη), η Α. Μέρκελ είπε: «Θέλουμε να συμμετέχουμε σε τέτοια σχέδια (σ.σ. "Μια Ζώνη, Ενας Δρόμος") και ελπίζουμε σε έναν διαφανή διαγωνισμό».

Εντονο ενδιαφέρον και «προβληματισμοί»

Μέχρι σήμερα, οι γερμανικές επιχειρήσεις που έχουν κάνει συγκεκριμένα βήματα για να εμπλακούν στον νέο «Δρόμο του Μεταξιού» της Κίνας, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Deutsche Welle», είναι: Η «Deutsche Bank»(Γερμανική Τράπεζα), η οποία συνεισφέρει 3 δισ. δολάρια στην Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, με δεδηλωμένο στόχο την οικονομική συνεργασία Κίνας και Γερμανίας στον «νέο Δρόμο». Το λιμάνι του Ντούισμπουργκ (το μεγαλύτερο εσωτερικό λιμάνι της Ευρώπης, βρίσκεται στον ποταμό Ρήνο), επιχειρεί να αποτελέσει σημαντικό κόμβο στο πλαίσιο της κινεζικής πρωτοβουλίας. Ενδιαφέρον να διευρύνουν τις δραστηριότητές τους στην Κίνα εκφράζουν και οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι («Deutsche Bahn»). Τον Ιούνη του 2016 είχε υπογραφεί συμφωνία εμβάθυνσης της συνεργασίας μεταξύ των Κινεζικών Σιδηροδρόμων και της «Deutsche Bahn» για εκπόνηση έργων υποδομής.

Οι εμπορευματικές αμαξοστοιχίες φέρνουν ολοένα και περισσότερα γερμανικά προϊόντα στην Κίνα, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία των κινεζικών τελωνειακών Αρχών. Από πέρυσι το Μάη, μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης Κίνας - Ευρώπης έχουν εισαχθεί γερμανικά προϊόντα αξίας άνω των 64 εκατ. γιουάν, που αντιστοιχούν περίπου στο 37% της συνολικής αξίας των εισαγόμενων προϊόντων μέσω των σιδηροδρόμων. Το ταξίδι με το τρένο από το Ντούισμπουργκ μέχρι το Γιγού (Κίνα) διαρκεί περίπου 14 μέρες, δηλαδή σχεδόν το μισό χρόνο σε σχέση με τη μεταφορά των εμπορευμάτων διά θαλάσσης.

Παράλληλα οι Γερμανοί επιχειρηματίες εκφράζουν προβληματισμούς για «διαφάνεια», τήρηση διεθνών στάνταρ κ.ά., που καθρεφτίζουν τους ευρύτερους ανταγωνισμούς, αλλά και την «κατεύθυνση του συνολικού εγχειρήματος, εξαιτίας των πολλών και ποικίλων έργων που περιλαμβάνονται». «Η Γερμανία είναι ανοιχτή για μια συνεργασία, θέλουμε να δημιουργήσουμε συνέργειες ανάμεσα σε δράσεις της ΕΕ και της Κίνας. Ομως στις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή μας συγκαταλέγονται η τήρηση διεθνώς αναγνωρισμένων ρυθμίσεων», υπογραμμίζει η Ινα Λεπέλ, διευθύντρια του νεοσύστατου τμήματος Ασίας - Ειρηνικού του γερμανικού ΥΠΕΞ, και προσθέτει: «Η επέκταση των υποδομών δεν είναι από μόνη της εγγύηση για επιτυχημένες αναπτυξιακές δράσεις».

Παράλληλα, στο «γιγάντιο έργο υπάρχουν πολλές αβεβαιότητες και εμπλέκονται πολλές ασταθείς περιοχές και χώρες», εκτιμά ο Ντ. Μίλερ.

Πηγή: rizospastis.gr