Τρίτη, 25 Ιουλίου 2017

Άρθρο Μπουτάρη για τον ΟΑΣΘ.

Αποτέλεσμα εικόνας για Γιαννης ΜπουταρηςΈνας κρατικός ΟΑΣΘ δεν είναι λύση υποστηρίζει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης και θέτει πέντε θέσεις και πέντε ερωτήματα

Επιχειρώντας το υπουργείο Μεταφορών να επιλύσει το πρόβλημα της δυσλειτουργίας του ιδιωτικού «μονοπωλίου» του ΟΑΣΘ, δημιουργεί ένα μεγαλύτερο. Τον μετατρέπει σε κρατικό οργανισμό, δηλαδή ένα κρατικό «μονοπώλιο». Σε μία εποχή, που η πόλη της Θεσσαλονίκης θα αναζητούσε τους καλύτερους παρόχους συγκοινωνιακού έργου στην Ευρώπη, με ανταγωνιστικό εισιτήριο και υψηλές προδιαγραφές ποιότητας εξυπηρέτησης, θα εισέλθει σε φάση «παγετώνα» με ένα αδύναμο κράτος να επιχειρεί να ανταποκριθεί στον δυναμισμό ενός απαιτητικού έργου, όπως είναι οι συγκοινωνίες.

Οι θέσεις μας, ως δήμος Θεσσαλονίκης, είχαν κατατεθεί έγκαιρα, σε ανύποπτο χρόνο, αλλά απ’ ό,τι φαίνεται το υπουργείο προτίμησε όχι μόνο να μην τις λάβει υπόψιν, αλλά να μας κρατήσει και εκτός διαβούλευσης, μην προσκαλώντας μας στην τελική συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Στην πραγματικότητα ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν έγινε ποτέ κοινωνός του τελικού σχεδίου, αφού όλες οι προηγούμενες διαβουλεύσεις έγιναν πάνω σε διαφορετικές εκδοχές του νομοσχεδίου.

Οι θέσεις

1. Βασική μας θέση υπήρξε πάντα ο εκσυγχρονισμός λειτουργίας του ΟΑΣΘ στα επόμενα μεταβατικά δύο χρόνια, και η διενέργεια ανοιχτού ευρωπαϊκού διαγωνισμού το 2019, όπως προβλέπει ο κανονισμός ΕΚ 1370/2007. Ώστε, μετά το 2019 οι συγκοινωνίες να διαθέτουν εκσυγχρονισμένη εικόνα, πρότυπα υψηλής λειτουργίας, προσαρμοσμένα στις ανάγκες του συγκοινωνιακού χάρτη, όπως θα διαμορφωθεί με τη λειτουργία του μετρό, του τραμ και της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας.

2. Στον εποπτικό συγκοινωνιακό φορέα, διάδοχο του σημερινού ΣΑΣΘ, είχαμε ισχυρές αντιρρήσεις για την ισχνή εκπροσώπηση της τοπικής αυτοδιοίκησης και ειδικά του δήμου Θεσσαλονίκης, που αντιπροσωπεύει μόνος του το 50% της περιοχής εξυπηρέτησης.

3. Διαφωνήσαμε κάθετα στο χειρισμό του θέματος όλη την προηγούμενη περίοδο, καθώς κατέστησε την πόλη σε ομηρία επανειλημμένα, διαλύοντας την οικονομία της αγοράς και ταλαιπωρώντας επί μέρες τους πολίτες. Ο επιδιωκόμενος εκσυγχρονισμός του ΟΑΣΘ βαραίνει και τις προηγούμενες κυβερνήσεις βέβαια, αλλά και η σημερινή έχει διαγράψει ήδη θητεία δύο ετών, κατά τη διάρκεια των οποίων δεν υπήρξε καμία σχεδόν προσπάθεια. Αντιθέτως, αδικαιολόγητες αντεγκλήσεις.

4. Παροτρύναμε το υπουργείο Μεταφορών, να αποτελέσει τον θεματοφύλακα της ηρεμίας και της ποιότητας ζωής στην πόλη. Με ορόσημο το 2019 και με την προετοιμασία ποιοτικών προδιαγραφών εξυπηρέτησης να εξασφαλίσει την ομαλή μετάβαση του συγκοινωνιακού έργου με ανοιχτές διαγωνιστικές διαδικασίες

5. Επιμείναμε να μην αιχμαλωτιστεί η πόλη και οι άνθρωποί της σε πεισματικούς πειραματισμούς, ιδεολογικών αντιπερισπασμών. Ζητήσαμε να επικρατήσει ρεαλισμός σε μία οικονομική συγκυρία, που η ίδια αυτή κυβέρνηση ιδιωτικοποιεί όλα τα συγκοινωνιακά μέσα, τα αεροδρόμια, τον σιδηρόδρομο, τα λιμάνια και εντάσσει τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας στο Υπερταμείο προς ιδιωτικοποίηση.

Το υπουργείο Μεταφορών, απ’ ό,τι φαίνεται, δεν αποδέχθηκε καμία εισήγησή μας, αλλά ακόμη φρόντισε να μην προσκληθούμε στην τελική διαβούλευση. Αντιπαρέρχομαι αυτής της θεσμικής προσβολής, παρότι θίγει τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, και καταλήγω σε κάποια ερωτήματα, για τα οποία πλέον αποκλειστικά υπεύθυνο και υπόλογο θα είναι το υπουργείο Μεταφορών

Τα ερωτήματα:

1. Είναι σε θέση να εξασφαλιστεί η ηρεμία της πόλης, και οι πιθανές εκτροπές στο αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς όπως ανακοίνωσε ο ΟΑΣΘ θα προσφύγει στα δικαστήρια στηριζόμενος σε γνωμάτευση του Νομικού Συμβουλίου, που συμπεραίνει πως το 2019 είναι η λήξη της σύμβασης πολιτείας και ΟΑΣΘ, και η οποία ζητήθηκε από το ίδιο το υπουργείο;

2. Μπορεί κανείς να εξασφαλίσει πως ο σχεδιασμός θα τύχει της έγκρισης των θεσμών, πολλώ δε μάλλον στο βαθμό που εκλείπει κάθε προσέγγιση οικονομικού κόστους λειτουργίας του νέου φορέα;

3. Αλλά πώς να προκύψει με ασφάλεια μια τέτοια εγγύηση, όταν οι αστικές συγκοινωνίες των Αθηνών έχουν ήδη ενταχθεί στο Υπερταμείο, προφανώς για την εξυγίανση και την ιδιωτικοποίηση, κατά το πρότυπο και των υπολοίπων συγκοινωνιακών φορέων;

4. Θεωρεί το υπουργείο θεμιτό, σύγχρονο και αποτελεσματικό οι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης να έχουν σχεδόν διακοσμητικό ρόλο και να τελούν στη διακριτική ευχέρεια της τελικής επιλογής από τον υπουργό;

5. Είναι ευχαριστημένο το υπουργείο από ένα νομοσχέδιο, που αντί να στηριχθεί σε επιστημονικές μελέτες για την εξυπηρέτηση, για την ποιότητα, για τα δρομολόγια, για το ύψος του εισιτηρίου τα αφήνει όλα κάπως θολά και αφηρημένα, στο απώτερο μέλλον;
Κλείνοντας δηλώνω απερίφραστα, πως δε θα ανεχθούμε από εδώ και πέρα καμιά αποδιοργάνωση της πόλης, την αναστάτωση της ζωής, τη διάλυση της τοπικής οικονομίας. Ο καθένας παίρνει τις ευθύνες του. Δυστυχώς, είμαστε πλέον ιδιαιτέρως επιφυλακτικοί.

Δημοσιεύτηκε στη «Mακεδονία της Κυριακής» στις 23 Ιουλίου 2017

Πηγή: makthes.gr