Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2017

Το 2020 θα λειτουργήσει το μετρό στη Θεσσαλονίκη.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει το 2020. Αυτό υποστηρίζει η Αττικό Μετρό, εκτιμώντας ότι το έργο βρίσκεται πλέον σε μια σταθερή τροχιά. Αντίθετα, η επέκταση του μετρό της Αθήνας προς Πειραιά παραμένει «εκτροχιασμένη» χρονικά, με την εταιρεία να αναζητεί λύσεις ώστε να μη φθάσει στο σημείο να κινδυνεύσει η χρηματοδότηση του έργου.


Στη Θεσσαλονίκη, λοιπόν, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη στη χώρα μας δείχνει να ξεπερνά τα προβλήματα του παρελθόντος. «Το έργο πλέον προχωρά με σταθερούς ρυθμούς», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Θεόδωρος Παπαδόπουλος. «Η διάνοιξη του υπολοίπου των σηράγγων θα ολοκληρωθεί σε λίγες ημέρες, μέχρι τον Μάρτιο θα έχουν τελειώσει τα έργα πολιτικού μηχανικού που χρηματοδοτούνταν από το προηγούμενο ΕΣΠΑ». Μοναδική πιθανή πηγή ανάσχεσης είναι οι αρχαιολογικές εργασίες στον σταθμό Αγίας Σοφίας, οι οποίες όμως και αυτές σταδιακά ολοκληρώνονται.

Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου η Αττικό Μετρό θα κλείσει κι ένα σημαντικό μέτωπο: θα εκδοθούν οι τελευταίες αποφάσεις του διαιτητικού δικαστηρίου που αφορούν (κυρίως) τις οικονομικές διαφορές Δημοσίου και κοινοπραξίας. Το σύνολο των διαφορών άγγιζε το 1,18 δισ. ευρώ (ένα πλασματικό ποσό βέβαια, καθώς η κοινοπραξία παρέπεμπε εκ νέου σε διαιτησία ζητήματα που είχαν ήδη κριθεί). Μέχρι στιγμής το διαιτητικό δικαστήριο έχει επιδικάσει 128 εκατ. ευρώ στον ιδιώτη και μένει να αποφανθεί για αιτήματα αποζημιώσεων ύψους 255 εκατ. ευρώ. Μέσα στις εκκρεμούσες υποθέσεις και αυτή που αφορά την αίτηση διάλυσης της σύμβασης, την οποία είχε υποβάλει προ ετών η κοινοπραξία. «Ελπίζουμε ότι τελικώς δεν θα χρειαστεί να συζητηθεί, εφόσον θα έχουν επιλυθεί όλα τα άλλα ζητήματα», λέει ο κ. Παπαδόπουλος. «Αυτό που προέχει είναι να καταθέσουμε από κοινού ένα χρονοδιάγραμμα για το πώς θα ολοκληρωθεί το έργο το 2020».

Πάντως, για την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά, η Αττικό Μετρό πρέπει να πραγματοποιήσει νέο διαγωνισμό, καθώς η υπάρχουσα σύμβαση δεν καλύπτει τη σηματοδότηση και το σύστημα ελέγχου των συρμών. Παράλληλα, η εταιρεία έχει ζητήσει να αποκτήσει περισσότερους συρμούς, κάτι που βέβαια δεν επείγει. «Οι συρμοί της βασικής γραμμής επαρκούν σε πρώτη φάση για να λειτουργήσει και η επέκταση προς Καλαμαριά».
Πειραιάς

Δυστυχώς, η επέκταση του μετρό προς Πειραιά, προς το παρόν δεν έχει σαφή ορίζοντα ολοκλήρωσης. «Το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ορίζει ότι το έργο θα τελειώσει το 2017. Με κάποιες ενδιάμεσες παρατάσεις που έχουν δοθεί, το έργο έχει εμμέσως μετατεθεί για το 2019.

Επομένως, πιστεύω ότι είναι ρεαλιστικό να τοποθετούμε τη λειτουργία του το 2020», εκτιμά ο κ. Παπαδόπουλος. Το κύριο πρόβλημα δεν είναι άλλο από τον σταθμό Πειραιά, που δεν έχει ακόμα ξεκινήσει να κατασκευάζεται. «Η ευθύνη για τον σταθμό του Πειραιά δεν έχει ακόμα αποδοθεί συμβατικά. Τα αιτήματα παράτασης, από τα οποία προκύπτει ο βαθμός ευθύνης του εργολάβου και της Αττικό Μετρό δεν έχουν κριθεί. Πάντως, καμία καθυστέρηση έγκρισης μελέτης δεν οφείλεται στην Αττικό Μετρό. Οφείλεται στις ελλιπείς μελέτες που της παραδόθηκαν», υποστηρίζει ο κ. Παπαδόπουλος. Με δεδομένο ότι η κατασκευή του σταθμού του Πειραιά έχει ήδη καθυστερήσει, η Αττικό Μετρό επεξεργάζεται διάφορες εναλλακτικές λύσεις για την ολοκλήρωση και λειτουργία του έργου. Πρόσφατα αποφάσισε να κατασκευαστεί ολόκληρη η σήραγγα χωρίς να έχει προηγηθεί η κατασκευή του κελύφους του σταθμού. «Τον επόμενο μήνα περιμένουμε να φθάσει ο μετροπόντικας στα Μανιάτικα. Κατόπιν θα συνεχίσει για Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο. Ο μετροπόντικας μπορεί να διέλθει από τον Πειραιά, καθώς θα έχει εν τω μεταξύ ολοκληρωθεί η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων που θα διασφαλίσουν τη διέλευση της σήραγγας (σ.σ. ο σταθμός είναι ουσιαστικά υποθαλάσσιος). Οταν ο σταθμός Πειραιά προχωρήσει, η σήραγγα σε εκείνο το σημείο θα κατεδαφιστεί». Οσο για το επιπλέον κόστος, αυτό θα εξαρτηθεί από το αποτέλεσμα της διαιτησίας. «Θα το καλύψει όποιος φέρει την ευθύνη που δεν ήταν έτοιμος στην ώρα του ο σταθμός», λέει ο κ. Παπαδόπουλος.

Εν τω μεταξύ, η Αττικό Μετρό δεν αποκλείει ένα μέρος της επέκτασης να λειτουργήσει νωρίτερα. «Σήμερα, η έξοδος των υλικών εκσκαφής από τον μετροπόντικα γίνεται στην Αγία Βαρβάρα. Εχουμε λοιπόν αποφασίσει η έξοδος να μετακινηθεί στον σταθμό Κορυδαλλού και έτσι να απελευθερωθεί η κατασκευή και ολοκλήρωση των δύο σταθμών», λέει ο κ. Παπαδόπουλος. «Αυτό που θα εξετάσουμε είναι το κατά πόσον θα δοθούν σε λειτουργία το 2019 οι τρεις πρώτοι σταθμοί: Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια, εφόσον αυτό δεν δημιουργεί προβλήματα στη συνολική κατασκευή του έργου. Θα πρέπει βέβαια να σταθμίσουμε το κόστος της επιλογής αυτής, σε σχέση με το όφελος για τη λειτουργία του δικτύου του μετρό», λέει ο κ. Παπαδόπουλος. «Η απόφαση θα ληφθεί μέσα στο επόμενο δίμηνο».

Πηγή: kathimerini.gr