Παρασκευή 22 Ιουλίου 2016

Νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση των αρχών του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Χώρου.

Ψηφίζεται ως κατεπείγον σήμερα Παρασκευή

Τη θέσπιση κανόνων σε συμμόρφωση προς την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του συμβουλίου της 21ης Νοεμβρίου 2012 για τη δημιουργία Ενιαίου Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Χώρου ορίζει το ν/σ που κατέθεσε χθες στη Βουλή, με τη μορφή του κατεπείγοντος, το υπουργείο Μεταφορών. 
Στο κείμενο του σχεδίου νόμου, το οποίο, σημειωτέον, είχε τεθεί πριν δυόμισι μήνες σε δημόσια διαβούλευση, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την ανεξάρτητη άσκηση των βασικών καθηκόντων του διαχειριστή υποδομής. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι ο ΟΣΕ διαχειρίζεται την εθνική σιδηροδρομική υποδομή και δεν παρέχει υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών. Επίσης, προβλέπεται η κατάρτιση στρατηγικού σταδίου σχεδίου ανάπτυξης της σιδηροδρομικής υποδομής, με στόχο την ικανοποίηση των μελλοντικών αναγκών κινητικότητας, ενώ παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης, με ΚΥΑ, στον ΟΣΕ χρηματοδότησης για την κάλυψη νέων επενδύσεων. 
Επιπλέον, οι διατάξεις του ν/σ εξειδικεύουν τις παραμέτρους σχετικά με τη δυνατότητα επιβολής εισφοράς στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις μεταφοράς επιβατών. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται η δυνατότητα έκδοσης Κοινής Απόφασης των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, κατόπιν εισήγησης της Ρυθμιστικής Αρχής Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ), για την επιβολή εισφοράς σε σιδηροδρομικές επιχειρήσεις μεταφορών επιβατών, για την εκμετάλλευση συνδέσεων οι οποίες πραγματοποιούνται μεταξύ δύο σταθμών της ελληνικής επικράτειας, με σκοπό την αντιστάθμιση των υποχρεώσεων, για την παροχή δημόσιων υπηρεσιών βάσει συμβάσεων που έχουν συναφθεί σύμφωνα με το Ενωσιακό και Εθνικό Δίκαιο. 
Στο ίδιο πλαίσιο, το ν/σ καθορίζει τους όρους αδειοδότησης σιδηροδρομικών επιχειρήσεων από την αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Μεταξύ των όρων, περιλαμβάνονται προϋποθέσεις χρηματοοικονομικής επιφάνειας, όπως το ότι η αιτούσα επιχείρηση πρέπει να μπορεί να αποδείξει ότι είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις τρέχουσες και μελλοντικές υποχρεώσεις της για περίοδο 12 μηνών. 
Τέλος, προσδιορίζονται οι αρχές των τελών χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής, με βάση τις οποίες, μεταξύ άλλων, προβλέπεται και η δυνατότητα επιβολής αυξημένων τελών όσον αφορά τη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς τρίτες χώρες σε δίκτυο του οποίου το εύρος τροχιάς είναι διαφορετικό από το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο εντός της Ένωσης. 
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, προβλέπεται δαπάνη από τη χορήγηση κρατικής χρηματοδότησης προς τον ΟΣΕ ως διαχειριστή της υποδομής που ανέρχεται στα 45 εκατ. ευρώ. Επίσης, καταγράφεται απώλεια εσόδων από τη διαγραφή των χρεών, το ύψος των οποίων δεν σημειώνεται, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ (διαγραφή που προκύπτει από τη σχετική διάταξη, που ισχύει από το 2010 και επαναλαμβάνεται για πολλοστή φορά σε νομοσχέδιο σχετικά με τη διαγραφή των περίφημων «παράνομων κρατικών ενισχύσεων», που τελεί υπό την έγκριση της Ε.Ε.). 

Πηγή: avgi.gr