Σάββατο, 28 Μαΐου 2016

Χρήμα από το «πακέτο Γιούνκερ» για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης.

Η αναβάθμιση του λιμανιού και η σιδηροδρομική σύνδεση με τα λιμάνια του Ευξείνου Πόντου θεωρείται ελκυστική εναλλακτική λύση στα Στενά του Βοσπόρου. 
Ενταξη στο πακέτο Γιούνκερ επιδιώκει η κυβέρνηση. 
Ενδιαφέρον και από τη Ρωσία.
Η «ωρίμανση», δηλαδή η προώθηση των σχετικών μελετών και η προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης, του «πακέτου έργων» που συνδέονται με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης περιλαμβάνεται στην απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη με την οποία ανατίθεται στη Διεύθυνση Προγραμματισμού Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης η προετοιμασία τεσσάρων επενδύσεων ώστε να διεκδικήσουν κεφάλαια από το «πακέτο Γιούνκερ».

Η επιμονή του υπουργείου, κατά πολλούς, συνδέεται με το ενδιαφέρον της ρωσικής πλευράς η οποία αναζητεί εναλλακτική διέξοδο για τη μεταφορά των προϊόντων της με παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου.

Το «πακέτο» που θέλει να δημοπρατήσει η κυβέρνηση με σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνει τη «μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση & εκμετάλλευση του έργου του λιμένα Αλεξανδρούπολης μετά των οδικών συνδέσεων με την Εγνατία Οδό και τη βιομηχανική περιοχή Αλεξανδρούπολης και τηναναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο».

Για το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, μήκους 195 χιλιομέτρων, ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ Θάνος Βούρδας είχε δηλώσει πρόσφατα στο Euro2day.gr πως προωθείται μελέτη σε συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο. Κατά τον κ. Βούρδα με την ολοκλήρωση του έργου δεν θα αναβαθμιστεί μόνο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αλλά και το Πύθιο και το Ορμένιο ως πύλες εισόδου φορτίων από την Τουρκία και για την εξαγωγή προϊόντων προς τη Μαύρη Θάλασσα. Ο ίδιος είχε υποστηρίξει πως προβλέπεται η λειτουργία ωςπροαστιακού κατά μήκος του Έβρου ποταμού, καθώς και η σύνδεση με τον τουρκικό σιδηρόδρομο στο Πύθιο και με τον βουλγαρικό στο Ορμένιο, η μεταφορά εμπορευμάτων προς την ανατολική Ευρώπη και η σύνδεση με τα λιμάνια του Ευξείνου Πόντου.

Στόχος είναι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει την Αλεξανδρούπολη με ταβουλγαρικά λιμάνια ως οικονομικότερη και ταχύτερη λύση στη διακίνηση εμπορευμάτων σε σύγκριση με τα στενά του Βοσπόρου που χρησιμοποιούνται σήμερα. Μέσω της σύνδεσης με Βάρνα τα εμπορεύματα μπορούν να φτάνουν στον Εύξεινο Πόντο σε έξι ώρες ενώ σήμερα χρειάζονται 2,5 ημέρες για να διασχίσουν το Βόσπορο.

Παράλληλα με την ωρίμανση του – εξαιρετικά φιλόδοξου – «πακέτου έργων» η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ προσπαθεί να σχεδιάσει και την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου, επιφάνειας 200.000 τετραγωνικών μέτρων, στην Αλεξανδρούπολη, σε έκταση 500 στρεμμάτων που κατέχει ο δήμος.

Για να προχωρήσουν τα δύο έργα πρέπει πάντως να βελτιωθεί η συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης. Ο συγκεκριμένος οργανισμός, μαζί με τα υπόλοιπα εννέα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια, μεταφέρεται από το ΤΑΙΠΕΔ στο νέο υπερταμείο κρατικών εγγυήσεων.

Στους πελάτες του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης περιλαμβάνονται, πάντως, ισχυροί όμιλοι από τον τομέα των διαμεταφορών όπως η κινεζική Cosco (απέκτησε τον έλεγχο του ΟΛΠ) και η γερμανική Kuehne + Nagel οι οποίες έχουν μισθώνουν αποθηκευτικές εγκαταστάσεις.

Τα άλλα τρία έργα που οδεύουν προς ωρίμανση σύμφωνα με την απόφαση Χρ. Σπίρτζη είναι:

*Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση & εκμετάλλευση του έργου της Yποθαλάσσιας Oδικής Zεύξης Νήσου Σαλαμίνας.

*Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση & εκμετάλλευση του έργου της νότιας επέκτασης της Περιμετρικής Υμηττού μέσω αστικής σήραγγας και την αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της Λεωφόρου Βουλιαγμένης νότια της σύνδεσης με τη σήραγγα

*Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση & εκμετάλλευση του έργου του λιμένα Λαυρίουμετά των συνδέσεων με τον προαστιακό σιδηρόδρομο και την Αττική Οδό.

Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr