Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016

Οι 4 συμπληγάδες που θα κρίνουν αν το Μετρό Θεσσαλονίκης λειτουργήσει το 2020.

Με τους πρώτους πανηγυρισμούς να έχουν σταματήσει έρχεται η ώρα της αντιμετώπισης της πραγματικότητας για το έργο της βασικής γραμμής στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η είσοδος του ΑΚΤΩΡ στη δεδομένη χρονική στιγμή είναι καθοριστική καθώς το μέγεθος, η πείρα και η υπεροχή του σε παρόμοια έργα σε Ελλάδα και εξωτερικό δημιουργεία κλίμα ασφάλειας.

Ωστόσο το έργο θα χρειαστεί να περάσει από πολλές συμπληγάδες μέχρι να φτάσει στην τελική ευθεία και να μην έχουμε νέες περιπέτειες. Σε αυτά τα προβλήματα ακόμα και η παρουσία του μεγάλου κατασκευαστικού ομίλου της χώρας δεν μπορεί να αποτελέσει πανάκεια αν δεν ακολουθηθούν με αυστηρότητα τα χρονοδιαγράμματα.

Το πρώτο μεγάλο θέμα που δημιουργείται άμεσα είναι η χρηματοδότηση και κυρίως η απορρόφηση της χρηματοδότησης. Το έργο για να λειτουργήσει το 2020 θα πρέπει από εδώ και μπρος σταθερά για τα επόμενα 4-4,5 χρόνια να απορροφά περισσότερα από 10-12 εκατομμύρια ευρώ κάθε μήνα.

Το ποσό αυτό είναι μνημειώδες για τους γνώστες της ελληνικής πραγματικότητας. Το νούμερο αυτό από μόνο του δημιουργεί μία δύσκολη συνθήκη στην οποία από τη μία η κοινοπραξία κατασκευής και από την άλλη Υπουργείο καιΑττικό Μετρό θα πρέπει να παρακολουθούν πολύ στενά καθώς από εκεί θα κριθεί αν ισχύσει το 2020 (σε περίπτωση τελείως ανέφελης κατασκευαστικής περιόδου από εδώ και πέρα) ή θα έχουμε νέες χρονικές παρατάσεις για το έργο.

Ένα δεύτερο σημαντικό και ανεπίλυτο προς το παρόν ζήτημα είναι οι ατελείωτες αρχαιολογικές ανασκαφές. Το κονδύλι των 25εκ.ευρώ που θα υπογραφεί τις επόμενες μέρες αλλά και τα επόμενα κονδύλια που θα απαιτηθούν αν δεν καθοριστούν χρονικά απειλούν και πάλι να τινάξουν το χρονοδιάγραμμα στον αέρα. Το είδαμε πολλές φορές στο παρελθόν και είναι ένας από τους εφιάλτες του έργου από την αρχή της κατασκευής του.

Πρόβλημα αποτελεί επίσης ο Σταθμός ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ που οσό περνά ο καιρός και δεν υπάρχει μία συντονισμένη και κοινά αποδεκτή λύση τόσο θα δημιουργείται πρόβλημα που μπορεί να φτάσει να επηρεάσει μέχρι και την περίοδο λειτουργίας της γραμμής με άγνωστες προς το παρόν συνέπειες. Το Υπουργείο Πολιτισμού δείχνει στην παραμονή των αρχαίων, η Αττικό Μετρό δείχνει απόσπαση-τοποθέτηση και στο Υποδομών θέλουν να τελειώνουν με αυτό το πρόβλημα που απειλεί το έργο.

Άγνωστος παράγοντας παραμένει και η διάνοιξη των υπόλοιπων 1.900 μέτρων από τους 2 Μετροπόντικες. Η χρονική πόρτα των 10 μηνών για την ολοκλήρωση της διάνοιξης μοιάζει μικρή αλλά όταν η δουλειά γίνεται στο υπέδαφος οι μήνες που θα απαιτηθούν είναι ο παράγοντας X που όλοι εύχονται να μην δημιουργήσει χρονικές αποκλίσεις που εκτός άλλων θα επηρεάσει και την επέκταση προς Καλαμαριά που σήμερα 3,5 χρόνια μετά την έναρξη των έργων δεν έχει διανοιχθεί ούτε μέτρο.

Πέρα από αυτά τα 4 βασικά θέματα στην επιφάνεια δεν φαίνεται να δημιουργούνται άλλα, όμως η μέχρι τώρα πορεία του έργου επιβεβαιώνει τη ρήση του "όποιος καεί με το χυλό, φυσάει και το γιαούρτι". Οι επόμενοι μήνες και ιδιαίτερα οι πρώτοι μέχρι να κλείσουν οι διαιτησίες, να οριστικοποιηθεί και επίσημα η υποκατάσταση της ΑΕΓΕΚ και να τρέξουν έργα και χρηματοδότηση μέχρι το καλοκαίρι θα δείξουν αν η υπόθεση της κατασκευής μπορεί να κερδηθεί στο χρόνο που ορίστηκε ή αν η περιπέτεια θα έχει και νέα επεισόδια.

Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com