Τρίτη, 29 Δεκεμβρίου 2015

Μοντέλο Θριασίου και στη Θεσσαλονίκη.

Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης αναμένεται να ολοκληρωθεί με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών και την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή την άνοιξη του 2016.
Σε δεύτερη πύλη του εμπορίου Ασίας-Ευρώπης αλλά και ολόκληρης της νοτιοανατολικής Μεσογείου, μετά τον Πειραιά ενδέχεται να αναδειχθεί η Θεσσαλονίκη λίαν συντόμως, εφόσον καρποφορήσουν τα δύο μεγάλα projects υποδομών που δρομολογούνται. Το πρώτο είναι η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης και οι επενδύσεις που αυτή θα φέρει. Το δεύτερο είναι η δρομολογούμενη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη ανάλογου με αυτού στο Θριάσιο της Αττικής. Το εν λόγω εμπορευματικό κέντρο θα γίνει στην έκταση 672 στρεμμάτων που διαθέτει η ΓΑΙΑΟΣΕ στο στρατόπεδο Γκώνου στην περιοχή των Διαβατών πλησίον του εμπορικού λιμένα Θεσσαλονίκης και οι σχετικές επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται εντός των ημερών.

Πρόκειται για μοντέλο ανάπτυξης των διαμεταφορών ανάλογο με αυτό που έχει υιοθετηθεί και προσελκύσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον στην Αττική με άξονες το λιμάνι του Πειραιά και το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο. Οι δύο αυτοί διαγωνισμοί αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2016 και αμέσως μετά να προχωρήσουν οι αντίστοιχοι διαγωνισμοί για τον ΟΛΘ και το στρατόπεδο Γκώνου. Αυτό εξηγεί στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ Αθανάσιος Σχίζας, προσθέτοντας πως ήδη η έκταση του πρώην στρατοπέδου καθαρίζεται από κάθε στρατιωτικό υλικό. Πρόκειται, πάντως, για μια διαδικασία που αποδεικνύεται εξαιρετικά χρονοβόρα και δαπανηρή λόγω των χιλιάδων ευρημάτων στο υπέδαφος που περιλαμβάνουν βλήματα και πυρομαχικά ακόμα και από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και σε βάθη έως και 1,5 μ.

Η παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκώνου με διεθνή διαγωνισμό εντάσσεται στους σχεδιασμούς τόσο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και της ΓΑΙΑΟΣΕ όσο και σε αυτούς του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς οι δύο διαγωνισμοί, για τον ΟΛΘ και το εμπορευματικό κέντρο, εκτιμάται ότι αυξάνουν την αξία και των δύο αυτών περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ, μελέτες που έχουν εκπονηθεί για λογαριασμό της καταδεικνύουν πως για να μπορέσει η Θεσσαλονίκη να εκμεταλλευτεί το δυναμικό της ως κέντρου συνδυασμένων μεταφορών χρειάζεται το λιμάνι να αποκτήσει ένα μεγάλο κέντρο logistics.

Με τον νόμο 3534/2007 διατέθηκε κατά χρήση στη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. η έκταση των 672 στρεμμάτων στην ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στον δήμο Εχεδώρου, η οποία αποτελεί τμήμα του τέως στρατοπέδου Γκώνου. Το ακίνητο διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση με τον εμπορικό σταθμό του ΟΣΕ και τον ΟΛΘ, η οποία όμως έχει εγκαταλειφθεί και απαιτείται η αναβάθμισή της. «Η θέση του ακινήτου, η μεγάλη του έκτασή και η σιδηροδρομική σύνδεση το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών υπερτοπικής σημασίας» σημειώνει η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης αναμένεται να ολοκληρωθεί με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών και την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή την άνοιξη του 2016. Για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ έχουν εκφράσει ενδιαφέρον οκτώ επενδυτικά σχήματα και ειδικότερα οι APM Terminals, Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O, η κοινοπραξία της RZD με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και η Yilport Holding Inc.

Οπως εξηγεί στην «Κ» ο Αθ. Σχίζας «ο στρατηγικός σχεδιασμός της ΓΑΙΑΟΣΕ προβλέπει να διερευνηθεί και να επιδιωχθεί η δυνατότητα συνεργασίας με τον ΟΛΘ ώστε κατά την αποκρατικοποίησή του να υπάρχει η προοπτική για τον όποιο επενδυτή αναδειχθεί προτιμητέος υπό προϋποθέσεις είτε να συλλειτουργήσει με τον επενδυτή που θα αναλάβει την ανάπτυξη και διαχείριση του εμπορικού κέντρου είτε να αναλάβει ο ίδιος τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή και λειτουργία του».

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr