Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2015

Μετρό Αθήνας: Ωριμάζει η επέκταση προς Ίλιον αλλά απούσα η χρηματοδότηση.

Πριν από λίγες μόνο μέρες ανατέθηκαν τελικά οι γεωλογικές, γεωφυσικές και γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες στην επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας, τμήμα Ανθούπολη-Ίλιον.
Η σύμβαση ανατέθηκε στις 17.9.15 στην σύμπραξη των γραφείων Λουκάτος και Συνεργάτες ΑΕΜ-Μαυρογεώργης Στυλιανός με 718.750 ευρώ. Η ολοκλήρωση ερευνών και μελετών πρέπει να ολοκληρωθεί σε διάστημα 35 μηνών (σχεδόν 3 χρόνια).

Σε αυτό το διάστημα θα πρέπει να εξασφαλιστεί η κατασκευασιμότητα του έργου καθώς όπως αναφέρεται στην περιγραφή "στο τμήμα της χάραξης που διέρχεται από την περιοχή της Ανθούπολης ενδέχεται να υπάρχουν στοές και φρέατα των παλαιών λιγνιτωρυχείων Περιστερίου και για τον λόγο αυτό απαιτούνται κατ’ αρχήν έρευνες για τον καθορισμό της χάραξης κατά τρόπον ώστε να αποκλειστεί ή ελαχιστοποιηθεί η επιρροή των πιθανών στοών και φρεάτων κατά την κατασκευή και λειτουργία της εν λόγω επέκτασης".

ΤΟ ΕΡΓΟ
Ουσιαστικά πρόκειται για την προτελευταία επέκταση στο δυτικό άκρο της Γραμμής 2. Θα ξεκινά από τον σημερινό τερματικό σταθμο ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ και θα κινείται σχεδόν σε όλο το μήκος της πάνω στην Λεωφόρο Θηβών ενώ θα τερματίζει κοντά στα σύνορα με την περιοχή του Καματερού.

Σύμφωνα με τα δεδομένα της Αττικό Μετρό που είναι και ο φορέας υλοποίησης του έργου οι σταθμοί θα χωροθετηθούν στις παρακάτω ενδεικτικές θέσεις (υπάρχει πιθανότητα να μην είναι η τελική χωροθέτηση):

-ΣΤΑΘΜΟΣ 1: ΣΥΜΒΟΛΗ ΟΔΩΝ ΘΗΒΩΝ ΚΑΙ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑΣ
-ΣΤΑΘΜΟΣ 2: ΣΥΜΒΟΛΗ ΟΔΩΝ ΘΗΒΩΝ ΚΑΙ ΕΛΑΙΩΝ
-ΣΤΑΘΜΟΣ 3: ΣΥΜΒΟΛΗ ΟΔΩΝ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑΣ

Η επέκταση θα είναι περίπου 4χλμ και θα περιλαμβάνει και τον επίσταθμο του τερματικού σταθμού. Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται αρχικά σε 350εκ.ευρώ και μαζί με τη Γραμμή 4 και την υπογειοποίηση του τμήματος Φάληρο-Πειραιάς της γραμμής 1 είναι τα έργα που η Αττικό Μετρό έχει σε προτεραιότητα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑΜ η ημερήσια κίνηση θα είναι περίπου 51.000 επιβάτες ενώ δυνητικά θα εξυπηρετεί 5.466 θέσεις εργασίας. Με τη λειτουργία αυτού του τμήματος θα υπάρχει σημαντική μείωση του χρόνου μετακίνησης των επιβατών αλλά και των οχηματοχιλιομέτρων των λεωφορείων στο οδικό δίκτυο.

Σε μελλοντικό χρόνο θα υπάρχει η δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης προς Καματερό και Ζεφύρι με τερματικό σταθμό σε σύνδεση με τον σταθμό ΖΕΦΥΡΙ του Προαστιακού Σιδηρόδρομου.

ΔΥΣΚΟΛΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Προς το παρόν μπορεί να είναι θετικό το γεγονός της ενεργοποίησης των μελετών αυτού του τμήματος όμως η χρηματοδότηση του έργου παραμένει ένα μεγάλο στοίχημα που πιθανότατα να μην μπορεί να κερδηθεί. Το νέο ΕΣΠΑ είναι ήδη υπερδεσμευμένο (overbooked) και αναζητούνται τρόποι για να "ελαφρυνθεί". Αυτό σημαίνει πως δεν υπάρχει δυνατότητα για να ενταχθεί ένα τόσο μεγάλο έργο.

Από την άλλη το Μετρό της Αθήνας πλέον αναπτύσσεται με πολύ αργούς ρυθμούς ενώ στον αντίποδα η κίνηση στους δρόμους της πρωτεύουσας γεμίζουν με προοδευτικό ρυθμό και οι συγκοινωνιολόγοι κρούουν τον κώδωνα για τον εκ νέου κορεσμό των οδικών αξόνων της Αθήνας. Αυτή η δύσκολη εξίσωση μπορεί να διευκολυνθεί τόσο με την κατασκευή της Γραμμής 4 όσο και με την υπερπολύτιμη κατασκευή της επέκτασης της Γραμμής 2 προς Ίλιον.

Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com