Τρίτη 27 Οκτωβρίου 2015

Ο υπερσιβηρικός, «ατμομηχανή» ανάπτυξης για ξεχασμένες περιοχές της Ρωσίας.


Ένα γιγαντιαίο σχέδιο έδωσε στη δημοσιότητα η κυβέρνηση της Ρωσίας το οποίο προβλέπει τον εκσυγχρονισμό των υποδομών στην... ξεχασμένη ασιατική πλευρά της χώρας και κυρίως στις περιοχές της Άπω Ανατολής.
Εξέχουσα όμως θέση στα φιλόδοξα σχέδια του υπουργείου Μεταφορών είναι η αναβάθμιση του ιστορικού υπερσιβηρικού σιδηροδρόμου, ο οποίος με αφετηρία την πρωτεύουσα Μόσχα, διατρέχει τις αχανείς εκτάσεις της Σιβηρίας για να καταλήξει στις πόλεις του Ειρηνικού.

Με 396 σταθμούς από τη Μόσχα στο Βλαδιβοστόκ (ή 400 σταθμούς μέχρι τη Ναχότκα, πόλη-λιμάνι του Ειρηνικού ωκεανού, 140 χλμ. νοτιοανατολικά του Βλαδιβοστόκ), ο υπερσιβηρικός αποτελεί τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική γραμμή στον πλανήτη καλύπτοντας μια απόσταση 9.288 χλμ και ενώνει τις σημαντικότερες πόλεις τηςΕυρωπαϊκής Ρωσίας και της Σιβηρίας, αφού περνάει από το Καζάν, το Εκατερίνμπουργκ, το Ομσκ, το Νοβοσιμπρίρσκ, το Ιρκούτσκ, το Ουλάν Ουντέ, το Τσιτά και το Χαμπάροφσκ.

Ενδεικτικά, για να ολοκληρώσει κάποιος το ταξίδι από τη Μόσχα προς το Βλαδιβοστόκ, θα πρέπει να περάσει από 12 διαφορετικές περιοχές, από 87 πόλεις και κωμοπόλεις, αλλά και από 10 διαφορετικές ζώνες ώρας, ταξιδεύοντας για σχεδόν οκτώ ημέρες μέχρι να φτάσει στον προορισμό του!
Σχέδιο - μαμούθ

Τα μεγέθη που συνοδεύουν την ιστορική σιδηροδρομική γραμμή– η οποία εγκαινιάστηκε από το 1916- να μπορεί να «ζαλίζουν», ωστόσο, ο προϋπολογισμός για τον εκσυγχρονισμό της προκαλεί... ίλιγγο:

Το ρωσικό κράτος προτίθεται να επενδύσει στο έργο ούτε λίγο, ούτε πολύ 562 δισ. ρούβλια, δηλαδή σχεδόν 19 δισ. δολάρια.

Ο Ρώσος υπουργός Μεταφορών, Μαξίμ Σοκόλοφ, ανέφερε στο Ria Novosti ότι περίπου 10 δισ. δολάρια θα καταβληθούν από το τρέχον επενδυτικό πρόγραμμα «State Railroad», άλλα 3 δισ. θα προέλθουν από κρατικά κεφάλαια, ενώ περίπου 4 δισ. θα καταβληθούν από το Εθνικό Ταμείο Πρόνοιας της χώρας.

Το φιλόδοξο σχέδιο που παρουσίασε στα τέλη του μήνα ο Ρώσος πρόεδρος Βλάντιμιρ Πούτιν προβλέπει την δημιουργία μίας γραμμής υψηλών ταχυτήτων από τη Μόσχα μέχρι τον πρώτο σταθμό του ταξιδιού, την πόλη Καζάν, με απώτερο σκοπό να επεκταθεί αυτή η σύνδεση μέχρι και το Νοβοσιμπρίρσκ – την άτυπη πρωτεύουσα της Σιβηρίας.

Στο απώτερο μέλλον, οι επιβάτες θα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν αυτή τη διαδρομή σε 12 ώρες, τη στιγμή που για την ολοκλήρωση του δρομολογίου στις μέρες μας απαιτούνται σχεδόν δύο ημέρες, ενώ στόχος είναι τα πρώτα δρομολόγια στην αναβαθμισμένη γραμμή να ξεκινήσουν το 2018, στα πλαίσια του Μουντιάλ της Ρωσίας.
Η «ατμομηχανή» της ανάπτυξης στις ξεχασμένες ρωσικές περιοχές

Πέρα από τη μαγευτική διαδρομή, η οποία προσελκύει πολλούς χιλιάδες τουρίστες κάθε χρόνο, αλλά και τους Ρώσους επιβάτες που επιλέγουν το τρένο για ταξίδια τους, ο υπερσιβηρικός και οι υπόλοιπες γραμμές που διατρέχουν το ασιατικό κομμάτι τηςΡωσίας έχουν και άλλες πολύ πιο σημαντικές χρήσεις, όπως η μεταφορά εμπορευμάτων.

Η συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή αποτελεί ένα εξαιρετικά πολυσύχναστο δρομολόγιο για τα εμπορικά τρένα, και στις ράγες της μεταφέρονται περισσότεροι από 52 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων το χρόνο.

Η χωρητικότητά της όμως έχει ξεπεραστεί προ πολλού, με αποτέλεσμα οι ρωσικές βιομηχανίες των ανατολικών περιοχών να στρέφονται σε άλλες διαδρομές ώστε να μεταφέρουν τα προϊόντα τους.

Αυτό το γεγονός επισημαίνουν και οι Ρώσοι ειδικοί, που τονίζουν ότι λόγω της παλαιότητας των υποδομών ο μέσος όρος ταχύτητας που αναπτύσσει μία αμαξοστοιχία στην γραμμή του δρομολογίου Μόσχα – Βλαδιβοστόκ ανέρχεται στα 40 χιλιόμετρα την ώρα, τη στιγμή που σε αντίστοιχες γραμμές στην Κίνα, ανεβαίνει στα 100 χιλιόμετρα.

Με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης, ακόμη 55 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων θα μπορούν να μεταφέρονται στις ράγες των σιδηροδρομικών γραμμών που διατρέχουν τη Σιβηρία, γεγονός που αναμένεται να δώσει νέα ώθηση και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στις ξεχασμένες ήδη από την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης ασιατικές περιοχές της χώρας.

Τόσο από τα έργα αναβάθμισης των γραμμών, όσο και από τις υποστηρικτικές υποδομές που θα ανεγερθούν, όπως η δημιουργία νέων τούνελ, και άλλων έργων υποδομής αναμένεται να δημιουργήσουν περισσότερες από 200.000 νέες θέσεις εργασίας, ένας αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί, αφού με τον εκσυγχρονισμό του υπερσιβηρικού οι ρωσικές αρχές περιμένουν οικονομική ανάπτυξη και σε άλλους τομείς όπως το εμπόριο, οι υπηρεσίες, ο τραπεζικός τομέας κλπ.
Σιβηρία, η διαδρομή του μέλλοντος

Η στροφή της ρωσικής κυβέρνησης προς τη Σιβηρία και την Άπω Ανατολή φαίνεται πως είναι η έναρξη των προσπαθειών για την στροφή της υπερδύναμης προς την... Ασία.

Ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο ο πρωθυπουργός Ντμίτρι Μεντβέντεφ έκανε λόγο για τις βλέψεις της χώρας ώστε να γίνει ένας εμπορικός δίαυλος μεταξύ της Ευρώπης και της Ασίας. Και αυτό, ειδικά από τη στιγμή που η περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού Ωκεανού έρχεται σιγά – σιγά στο επίκεντρο της παγκόσμιας οικονομίας, αφού εκεί παράγεται του 55% περίπου του ΑΕΠ του πλανήτη, όντας παράλληλα αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο κέντρο εμπορίου.

Με την αναβάθμιση των υποδομών στο ασιατικό κομμάτι της χώρας, η ρωσική κυβέρνηση προσπαθεί και αυτή με τη σειρά της να αποσπάσει ένα μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των κερδών που σημειώνονται σε αυτή την περιοχή, ειδικά εάν αναλογιστεί κανείς ότι οι ρωσικές πρώτες ύλες που έχουν μεγάλη ζήτηση στην ασιατική αγορά θα μπορούν να μεταφέρονται ευκολότερα και γρηγορότερα.

Συντάκτης:  Παναγιώτης Βελισσάρης - Λυμπερίδης
Πηγή: newpost.gr