Τετάρτη, 26 Αυγούστου 2015

Επέκταση Μετρό προς Πειραιά: Το ΦΠΑ καθηλώνει το έργο, άγνωστη πλέον η ολοκλήρωση.

Από την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ξεκινήσουν και πάλι οι εργασίες για την κατασκευή της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας από την Αγία Μαρίνα έως το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά.
Το έργο που μέχρι τις αρχές του χρόνου τα πήγαινε θαυμάσια, είχε ολιγόμηνη καθυστέρηση και όλα έδειχνα ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει στις αρχές του 2017 πλέον τρεκλίζει.

Το απίθανο είναι πως αυτή η εξέλιξη δεν οφείλεται τόσο σε κατασκευαστικούς λόγους, καθώς πέρα από μία χρονική υστέρηση στην εξέλιξη του εργοταξίου στο σταθμό ΠΕΙΡΑΙΑΣ δεν υπήρχαν μεγάλα ζητήματα.

Η καθυστέρηση πλέον οφείλεται στην οφειλή περίπου 10εκ.ευρώ της Αττικό Μετρό προς την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου J&P-GHELLA-ALSTOM. To ποσό αυτό προέκυψε από τον Νόμο 4281/14 (που τόσα προβλήματα έχει προκαλέσει στα έργα) καθώς προέβλεπε την μη απόδοση ΦΠΑ στα προς πληρωμή τιμολόγια!

Αυτό αποφασίστηκε με τη δικαιολογία πως θα γινόταν συμψηφισμός του ποσού με τα τιμολόγια εξόδων. Επί της ουσίας όμως σε ένα κατασκευαστικό έργο, ιδιαίτερα στο πρώτο του μισό, αυτό μεταφράζεται σε επιβάρυνση του κατασκευαστή εργολάβου καθώς όντας περισσότερα τα έξοδα από τα έσοδα του καλείται να πληρώσει ΦΠΑ στα τιμολόγια των πολυάριθμών προμηθευτών του, όχι όμως και να πληρωθεί ΦΠΑ από τον μοναδικό του πελάτη που είναι το Κράτος.

Αυτό στα μικρά έργα μεταφράζεται σε ζημία δεκάδων χιλιάδων ευρώ και στα μεγάλα έργα σε ζημία εκατομμυρίων ευρώ. Εκτός από το έργο Μετρό το ίδιο πρόβλημα εμφανίζεται πλέον σε όλα τα έργα ανά την επικράτεια. Αυτός ήταν και ο παράγοντας που έφτασε το λογαριασμό στα 10 εκ.ευρώ.

Η επόμενη κίνηση έγινε σύμφωνα με την πηγή της ΑΜ στο ypodomes, με επιστολή της Κοινοπραξίας στην Αττικό Μετρό όπου ζητά να της δοθούν τα οφειλούμενα χρήματα αλλά και εγείρει ζήτημα αποζημιώσεων καθώς όπως αναφέρει η επιστολή επιφυλάσσεται για όποια ζημιά έχει προκαλέσει η συγκεκριμένη κατάσταση.

Βλέποντας αυτό το πρόβλημα το Υπουργείο Υποδομών μαζί με τον Νόμο για τα media είχε προβλέψει και την είσοδο μιας τροπολογίας που θα εξαιρούσε σε πρώτη φάση τα μεγάλα έργα από την μέγγενη της μή απόδοσης ΦΠΑ αλλά δεν πρόλαβε να κατατεθεί καθώς αποφασίστηκε η διεξαγωγή εκλογών.

ΜΙΚΡΗ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ

Από την ερχόμενη εβδομάδα σύμφωνα με πηγή της Αττικό Μετρό στο ypodomes.com θα ξεκινήσουν εργασίες στα εργοτάξια σε ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ και ΠΕΙΡΑΙΑΣ όπου θα δουλεύουν συνεργεία της κοινοπραξίας επαναφέροντας σε εργασία όλους όσους είχαν βγει σε αργία από τον περασμένο Ιούλιο. Όπου υπήρχαν συνεργεία προμηθευτών μέχρι να λυθεί το ζήτημα του ΦΠΑ θα παραμείνουν ανενεργα.

Η κοινοπραξία έχει συμφωνήσει με την ΑΜ σε ανανεωμένη μελέτη για το σταθμό ΠΕΙΡΑΙΑΣ και θα ξεκινήσει η κατασκευή διαφραγματικών τοίχων για την αντιστήριξη του σταθμού.

Με αργούς ρυθμούς θα προχωρήσει και η συνέχιση των εργασιών εκσκαφής του σταθμού ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ που είναι και ο επόμενος σταθμός του Μετροπόντικα ο οποίος βρίσκεται καθηλωμένος στο σταθμό ΝΙΚΑΙΑ από τον περασμένο Απρίλιο.

Αυτό σημαίνει πως το βαρύ μηχάνημα θα παραμείνει εκεί για άγνωστο χρονικό διάστημα καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εκσκαφή στα ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ για να υποδεχθεί τον Μετροπόντικα "Ιππόδαμο".

Σε κάθε περίπτωση πάντως το χρονοδιάγραμμα εκτροχιάζεται και κανείς δε γνωρίζει πλέον που θα φτάσει με το πιθανότερο σενάριο και εφόσον λυθεί το χρηματικό πρόβλημα να φτάσουμε στα τέλη του 2018 ή το πιθανότερο το 2019.

Πηγή: ypodomes.com