Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

Συνεχίζεται η "κόντρα", COSCO-MAERSK για το λιμάνι του Πειραιά!

COSCO εναντίον MAERSK για το λιμάνι του Πειραιά; Κάθε άλλο παρά τελειωμένη υπόθεση υπέρ της Cosco φαίνεται πως μπορεί να είναι ο επικείμενος διαγωνισμός για την αξιοποίηση της ΟΛΠ ΑΕ αφού στο παιχνίδι ήταν, είναι και θα παραμείνει με αξιώσεις η Maersk. Σύμφωνα με πληροφορίες στην Αθήνα βρίσκονται αυτές τις μέρες κορυφαία στελέχη της ολλανδικής διαχειρίστριας λιμένων APM Terminals, θυγατρικής της δανέζικης Maersk που συμμετέχει στον σχετικό διαγωνισμό του Ταμείου Αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου, με σκοπό να πραγματοποιήσουν συναντήσεις για το θέμα μεταξύ των οποίων και με τον υπουργό οικονομίας, υποδομών, ναυτιλίας & τουρισμού, Γιώργο Σταθάκη.
  Την δυναμική διεκδίκηση της ΟΛΠ ΑΕ από τους Δανούς επιβεβαιώνουν τόσο πηγές της αγοράς όσο και στελέχη της APM Terminals που δηλώνουν ότι «σε όποιον διαγωνισμό παγκοσμίως κατεβήκαμε κερδίσαμε». Εκφράζουν όμως παράλληλα επιφυλάξεις για την διακρατική προσέγγιση που υφίσταται μεταξύ Αθήνας και Πεκίνου.
  Αυτές τις επιφυλάξεις επιχειρεί να διασκεδάσει και η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ η οποία την Τρίτη εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία καθίσταται σαφές πως αφενός μεν ο διαγωνισμός προχωρά αφετέρου δεν υπάρχει καμία προνομιακή μεταχείριση των κινέζων. Το μήνυμα είναι σαφές και διαβάζεται μεταξύ των γραμμών της πρώτης ουσιαστικής ανακοίνωσης για τον ΟΛΠ που εξέδωσε το Ταμείο κατά το 2015.
  Όπως υπογραμμίζεται το ΤΑΙΠΕΔ «δεν διαπραγματεύεται με κανέναν την αλλαγή όρων του διαγωνισμού για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.» και «τηρεί απαρέγκλιτα τους όρους διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης των επενδυτών και ενημερώνει ότι επεξεργάζεται μικρής έκτασης τροποποίηση των όρων, τους οποίους και θα επικοινωνήσει άμεσα σε όλους τους επενδυτές που βρίσκονται στη Β’ φάση του διαγωνισμού».
  Τόσο η Cosco όσο και η θυγατρική της Maersk, APM Terminals έχουν δηλώσει πως θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές ακόμα και μετά τις τροποποιήσεις των όρων της προκήρυξης αλλά άγνωστο παραμένει αν θα πράξουν το ίδιο και οι άλλοι 3 προκριθέντες, δηλαδή οι ICTS, Utilico και Ports America.
  Όπως επανειλημμένα έχει τονίσει το capital.gr και παρά τις περί του αντιθέτου εντυπώσεις περί των μεγεθών της COSCO, η δανέζικων συμφερόντων θυγατρική της Maersk, APM Terminals, είναι ο «ελέφαντας στο δωμάτιο» της τελικής φάσης της αποκρατικοποίησης των ελληνικών λιμανιών.
  Βρίσκεται πριν την Cosco στην παγκόσμια κατάταξη με τους μεγαλύτερους διαχειριστές λιμένων του πλανήτη όσον αφορά τον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίστηκε κατά την τελευταία χρήση και μάλιστα με περισσότερα από 11 εκατομμύρια teu παραπάνω. Η Cosco βρίσκεται στην 4η θέση, η APM στην 3η ενώ τις πρώτες δυο θέσεις καταλαμβάνουν οι Hutchison Port Holdings και China Merchants Holdings Int αντίστοιχα.
  Σε γεωπολιτικό επίπεδο η απόκτηση του προγεφυρώματος του Πειραιά για το ασιατικό εμπόριο που κατευθύνεται στην Ευρώπη αποτελεί τρόπαιο πραγματικής και συμβολικής σημασίας. Η κινεζική υποψηφιότητα είναι σαφές σε διπλωματικούς κύκλους πως τυγχάνει της σιωπηρής πλην όμως σαφούς υποστήριξης της Ουάσινγκτον. Το μυστικό εδώ κρύβεται στο γεγονός πως είναι αμερικανικές πολυεθνικές που παράγουν τα προϊόντα τους στην Κίνα και την Ασία που επιθυμούν να κερδίσουν χρόνο και χρήμα με την ταχύτερη όδευση προς τις ευρωπαϊκές αγορές την οποία διασφαλίζει το διαμεταφορικό μοντέλο που έχει συσταθεί στην Ελλάδα συνδυάζοντας τον Πειραιά με τους σιδηροδρόμους.
  Όμως οι Ευρωπαίοι και ειδικότερα οι βόρειες χώρες όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Γερμανία στις ακτές των οποίων βρίσκονται τα μεγαλύτερα λιμάνια του εισαγωγικού εμπορίου της Γηραιάς σήμερα, επιθυμούν να έχουν επιρροή στη νέα πραγματικότητα που έχει ανατείλει. Καθίσταται λοιπόν σαφές πως η Maersk δεν κατεβαίνει στον διαγωνισμό απλά για να κατέβει. Εκτιμάται ότι θα τον διεκδικήσει αν και η δυνατότητα του Πεκίνου να προσθέσει στην προσφορά του επενδύσεις και αντισταθμιστικά ( σημεία που αποτελούν κριτήρια αξιολόγησης περάν του τιμήματος σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού) ενδέχεται να παράσχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Cosco. Για αυτό το λόγο άλλωστε η APM Terminals κατεβαίνει και στον ανάλογο διαγωνισμό για την αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Διαγωνισμός που είναι στα πλάνα του Ταμείου να τον προχωρήσει όταν κρίνει ότι μπορεί να πετύχει τη βέλτιστη δυνατή συμφωνία.

Συντάκτης: Ηλία Γ. Μπέλλου
Πηγή: capital.gr