Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015

Η "σιγή ιχθύος" της κυβέρνησης, αποπρογραμματίζει το σιδηρόδρομο.

  Δεν έχουν ξεκαθαρίσει ακόμη τα κυβερνητικά σχέδια για τον μέλλον του σιδηρόδρομου στη χώρα, την ώρα που οι εκκρεμότητες είναι πολλές και απαιτούν άμεσες λύσεις. Η έλλειψη προσωπικού και τα προβλήματα του δικτύου.

Σοβαρό προβληματισμό και ανησυχία έχει προκαλέσει στους εργαζόμενους των εταιρειών μεταφορών που ανήκουν στο Δημόσιο η πλήρης απουσία κάθε αναφοράς από την νέα κυβέρνηση στον συγκεκριμένο κλάδο.
 Ο σιδηρόδρομος και οι αστικές συγκοινωνίες απουσίαζαν εντελώς από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, ενώ ούτε στην συνέχεια υπήρξε οποιαδήποτε κυβερνητική πρωτοβουλία με τους τομείς αυτούς.
 Πλέον το γεγονός ότι ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Σπίρτζης δεν έχει ορκιστεί δημιουργεί ανησυχία μεταξύ των εργαζομένων, οι οποίοι θεωρούν ότι ένα μήνα μετά την ανάδειξη της νέας κυβέρνησης θα ήταν λογικό να έχουν γίνει, έστω και σε αδρές γραμμές, γνωστά τα κυβερνητικά σχέδια.

Εμπάργκο στις συνεδριάσεις των Δ.Σ.

  Ο προβληματισμός είναι περισσότερο έντονος στον σιδηρόδρομο, όπου πηγές από την πλευρά των εργαζομένων σημειώνουν πως, αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, χωρίς να λαμβάνονται αποφάσεις, πολύ γρήγορα θα προκύψουν μεγάλες δυσκολίες στην εκτέλεση του έργου.
  Σύμφωνα με πληροφορίες ατύπως από την ηγεσία του υπουργείου έχει δοθεί εντολή στις διοικήσεις των εταιρειών, οι οποίες δεν έχουν αλλάξει με την έλευση της νέας κυβέρνησης, να μην συνεδριάζουν τα διοικητικά τους συμβούλια. Το «εμπάργκο» στις συνεδριάσεις φαίνεται ότι θα κρατήσει έως ότου ληφθούν αποφάσεις από την πλευρά της κυβέρνησης, τόσο σε σχέση με τις πολιτικές που θα ακολουθηθούν στον σιδηρόδρομο όσο και σε σχέση με τα πρόσωπα που θα κληθούν να τις υλοποιήσουν. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι τελευταίες συνεδριάσεις των διοικητικών συμβουλίων έγιναν πριν από τις εκλογές του Ιανουαρίου.
  Βεβαίως θεωρείται λογικό η νέα ηγεσία να θέλει να αποφύγει δεσμευτικές αποφάσεις που κινούνται σε διαφορετική γραμμή από αυτή που ίδια επιθυμεί να ακολουθήσει. Ωστόσο από την πλευρά των εργαζομένων σημειώνεται ότι υπάρχουν κρίσιμες εκκρεμότητες, οι οποίες δεν μπορεί να περιμένουν. Μάλιστα, κατά πληροφορίες, από τη διοίκηση μιας από τις εταιρείες του σιδηροδρόμου έχει σταλεί προς ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων επιστολή με την οποία ζητείται να δοθούν κατευθύνσεις στον χειρισμό των θεμάτων αυτό το διάστημα.
 Τα σοβαρότερα προβλήματα εντοπίζονται στην μεγάλη καθυστέρηση που υπάρχει σε σχέση με την συντήρηση της υποδομής του δικτύου αλλά και στις μεγάλες ελλείψεις προσωπικού στον τομέα της συντήρησης του τροχαίου υλικού, αλλά και στον τομέα της έλξης. Επίσης υπάρχουν ανοικτά θέματα με εντάξεις έργων σε χρηματοδοτικά προγράμματα, με παρατάσεις προθεσμιών σε υπό εκτέλεση έργα, αλλά και με τις παραλαβές έργων που έχουν ολοκληρωθεί.

Συντήρηση: Στο «περίμενε» πάνω από 1 χρόνο

  Ο διαγωνισμός για την συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου έχει καθυστερήσει για περισσότερο από έναν χρόνο, αφού υπήρξαν διαφορετικές θέσεις με το ποιος θα ήταν το φορέας που θα αναλάμβανε το έργο. Το τελευταίο διάστημα η προηγούμενη κυβέρνηση, χωρίς όμως να έχει προχωρήσει στις σχετικές ανακοινώσεις, φέρεται να είχε επιλέξει την ανάθεση του έργου για πενταετή περίοδο μέσω της διενέργειας μειοδοτικού διαγωνισμού. Η προκήρυξη του διαγωνισμού όμως «κόλλησε», αφού υπήρξαν δυσκολίες ακόμη και για την εξασφάλιση των κονδυλίων, που για μια πενταετία υπολογίζονταν σε περίπου 240 εκατομμύρια ευρώ.
  Η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου εξακολουθεί να γίνεται κατά τμήματα, ενώ την ίδια ώρα εντείνεται η εκμετάλλευσή του με τα εμπορευματικά δρομολόγια να αυξάνονται γεωμετρικά. Επιπλέον μια νέα, ιδιωτική, σιδηροδρομική εταιρεία η Rail Cargo Logistics Austria, συνεργασία της Goldair Group με την κρατική αυστριακή εταιρεία σιδηροδρόμων, ετοιμάζεται να μπει στις ράγες με έμφαση στην εμπορευματική μεταφορά. Όλα αυτά αυξάνουν την ανάγκη για ένα δίκτυο το οποίο θα βρίσκεται μονίμως στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, χωρίς να δημιουργεί βραδυπορίες στην εξυπηρέτηση των χρηστών.
   Σύμφωνα με πηγές από την πλευρά των εργαζομένων σήμερα στο δίκτυο υπάρχουν προβλήματα και αν δεν δοθεί σύντομα λύση, με την ενίσχυση της συγκεκριμένης δραστηριότητας θα υπάρξουν προβλήματα στην εξυπηρέτηση. Χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι αν δεν ληφθεί μέριμνα σύντομα, τότε το δίκτυο κάποια στιγμή θα κλείσει μόνο του εξαιτίας της απαξίωσης στην οποία οδηγείται.

Λείπει από παντού προσωπικό

  Εξαιρετικά σοβαρό και δυσεπίλυτο πρόβλημα είναι οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού που υπάρχουν στην τόσο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κυρίως στην ειδικότητα των μηχανοδηγών, αλλά και στην ΕΕΣΣΤΥ.
 Οι εργαζόμενοι στην Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού με επιστολή τους προς την ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου επισημαίνουν την άμεση ανάγκη για πρόσληψη προσωπικού στην εταιρεία.
  Στην επιστολή τονίζεται ότι σήμερα στην εταιρεία υπηρετούν περίπου 450 εργαζόμενοι, από τους 620 που προβλέπει ο μετασχηματισμός της μετά την απόσχιση της από τον ΟΣΕ το 2013. Ο αριθμός του απαραίτητου προσωπικού είχε προκύψει μετά από μελέτη ιδιωτικής εταιρείας, προκειμένου αυτή να είναι περισσότερο ελκυστική στους ιδιώτες επενδυτές. Ωστόσο πολύ σύντομα οι εργαζόμενοι θα μειωθούν έτι περαιτέρω, αφού υπολογίσιμος αριθμός εργαζόμενων έχει ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και πρόκειται να αποχωρήσουν.
  Αντίστοιχο ζήτημα, ίσως ακόμη πιο έντονο, υπάρχει και στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου οι ελλείψεις προσωπικού στον κλάδο των μηχανοδηγών είναι παραδεκτές από όλους. Ο αριθμός των μηχανοδηγών σήμερα μόλις ξεπερνά τους 300, ενώ η σχετική μελέτη ανέφερε ως ελάχιστο αριθμό τους 450. Επίσης στην συγκεκριμένη ειδικότητα αναμένεται μεγάλος αριθμός αποχωρήσεων λόγω συμπλήρωσης των προβλεπόμενων συντάξιμων ετών.
  Την ίδια στιγμή η εταιρεία σχεδιάζει μεγέθυνση της εμπορικής της δραστηριότητας, κάτι που φαίνεται ότι εκτός από επιθυμητό είναι και εφικτό, αφού ζήτηση για διαμετακόμιση εμπορευμάτων είναι σαφές ότι όχι απλώς υπάρχει, αλλά αυξάνεται συνεχώς, λόγω του υπολογίσιμου οικονομικού πλεονεκτήματος.

Συντάκτης: Μάρω Τσαντήλα
Πηγή: euro2day.gr