Τετάρτη 4 Μαρτίου 2015

Στροφή των Κινέζων για τη διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΕΝΤΟΝΟ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΤΗΣ COSCO

Αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον των Κινέζων για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τις επαφές της Cosco με κυβερνητικά στελέχη να πυκνώνουν τις τελευταίες ημέρες.
Η κινεζική πλευρά επιδιώκει πάση θυσία να μπει στο παιχνίδι διεκδίκησης της εταιρείας, καθώς φαίνεται να έχει μετανιώσει για την επιλογή της να μη συμμετάσχει στη διαδικασία, δεδομένου ότι μεγαλώνει διαρκώς η λίστα με τις πολυεθνικές βιομηχανίες που επιλέγουν τον Πειραιά ως πύλη εισόδου και τους ελληνικούς σιδηρόδρομους ως όχημα για τη μεταφορά των προϊόντων τους προς την Κεντρική Ευρώπη. Το ενδιαφέρον των Κινέζων επιβεβαιώθηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στελέχη της Cosco με τον υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη.

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της κινεζικής πρεσβείας, ο Ελληνας υπουργός άκουσε την κινεζική αντιπροσωπεία να εκφράζει με πολύ χαρακτηριστικό τρόπο το ενδιαφέρον για διάφορα επενδυτικά projects στην Ελλάδα, δίνοντας μεταξύ άλλων έμφαση και στους ελληνικούς σιδηρόδρομους. Αυτό μάλιστα που τονίστηκε από την κινεζική πλευρά είναι ότι η επένδυση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλληλοσυμπληρώνει τη δραστηριότητα της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, εξυπηρετώντας κατ΄ ουσίαν τον στρατηγικό σχεδιασμό για τη δημιουργία μιας εφοδιαστικής αλυσίδας που θα ενώνει την Ασία με την Ευρώπη.

Η κυβέρνηση φαίνεται έτοιμη να συνεχίσει την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς, όπως δήλωσε και ο κ. Βαρουφάκης: «Δεν είμαστε δογματικοί. Η είσοδος ιδιωτών στον ΟΣΕ είναι απαραίτητη για να μπορέσει η Ελλάδα να πάει από τον 19ο στον 21ο αιώνα». Aλλωστε, ο ίδιος είχε ισχυριστεί και παλαιότερα πως ο ΟΣΕ είναι ζημιογόνος και για τον λόγο αυτό θα τον πουλούσε και έναντι ενός ευρώ, αν δίνονταν εγγυήσεις για έργα.

Πάντως η είσοδος των Κινέζων στο παιχνίδι, δεδομένου ότι ήδη ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν θεωρείται εύκολη υπόθεση. Οι Κινέζοι επειδή δεν μετείχαν στην πρώτη φάση διεκδίκησής της, έχουν μείνει εκτός της διαδικασίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών, η οποία, όπως όλα δείχνουν, θα μετατεθεί για το τέλος Μαρτίου.

Στην κούρσα διεκδίκησης της εταιρείας παραμένουν οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι, μια ιδιωτική ρουμανική σιδηροδρομική εταιρεία και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον και των τριών διεκδικητών έχει ατονήσει, κάτι που θα μπορούσε να καταστήσει τον διαγωνισμό άγονο στο τέλος. Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσε να προκηρυχθεί νέος ώστε να μετάσχουν και οι Κινέζοι.

Ωστόσο πηγές που γνωρίζουν την υπόθεση επισημαίνουν πως ο ρωσικός παράγοντας είναι απρόβλεπτος και δεν θα πρέπει να αποκλείεται το ενδεχόμενο οι Ρώσοι να καταθέσουν τελικώς δεσμευτική προσφορά. Μπροστά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο οι Κινέζοι είχαν προσεγγίσει τους Γάλλους με σκοπό μια κοινή κάθοδο στον διαγωνισμό. Κάτι που αρνήθηκε τότε η γαλλική πλευρά. Πλέον πιθανότερο σενάριο είναι μια συμφωνία συμμετοχής των Κινέζων στο ρουμανικό σχήμα, καθώς οι όροι του διαγωνισμού το επιτρέπουν έως και κατά 67%.

Αυτό που κράτησε μακριά τους Κινέζους από την πρώτη φάση του διαγωνισμού ήταν η έλλειψη ενδιαφέροντος για το επιβατικό κομμάτι. Αν και ο διαγωνισμός είναι ενιαίος, υποστηρίζεται ότι η ελληνική πλευρά θα μπορούσε να προτείνει στις Βρυξέλλες το «σπάσιμο» της εταιρείας σε εμπορικό και επιβατικό κομμάτι, «κάτι που θα άφηνε όλες τις πλευρές ευχαριστημένες».

ΤΡΕΙΣ ΟΙ ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ πήραν μέρος τρεις διεκδικητές: Οι ρωσικοί, οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι και μια ιδιωτική ρουμανική εταιρεία του κλάδου. Το ενδιαφέρον των τριών έχει ατονήσει, όμως δεν αποκλείεται να γίνει κάποια κίνηση έκπληξη, πιθανόν από τη ρωσική πλευρά


ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ 
- ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
ethnos.gr