Τρίτη, 24 Μαρτίου 2015

Ο Ο.Λ.Π κεντρικό θέμα, στην λίστα του κ. Δραγασάκη με τους Κινέζους. Εξετάζεται και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

   Με την πρόθεση της κυβέρνησης να αποκρατικοποιηθεί ο ΟΛΠ, ταξιδεύει σήμερα για το Πεκίνο ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης σε μια προσπάθεια να καθησυχάσει τις ανησυχίες των Κινέζων μετά τις πρώτες αντιφατικές δηλώσεις υπουργών ότι ο διαγωνισμός θα ακυρωθεί.
  Το ακριβές μοντέλο ακόμη αναζητείται, θα ευθυγραμμίζεται ωστόσο με το σκεπτικό «μοντέλο ΟΤΕ στις ιδιωτικοποιήσεις», δηλαδή παραχωρούμε μειοψηφικά πακέτα μετοχών συν το μάνατζμεντ, κρατάμε όμως την πλειοψηφία.
  Πιθανότερο σενάριο, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, είναι η πώληση ενός μειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ αντί για το 67%, μέσω ενός κοινοπρακτικού σχήματος που θα δημιουργηθεί μεταξύ Δημοσίου και ιδιώτη, με παραχώρηση φυσικά και του μάνατζμεντ. Ενα δεύτερο σενάριο μιλά για παραχώρηση μόνο επιμέρους λιμενικών δραστηριοτήτων, και όχι του συνόλου, όπως συνέβη με τις εγκαταστάσεις της Cosco στο Ικόνιο.


Οι όροι


  Το ερώτημα φυσικά είναι κατά πόσο στέκει νομικά να αλλάξουν οι όροι ενός υπό εξέλιξη διαγωνισμού ή αν κάτι τέτοιο σημαίνει ότι ο διαγωνισμός κηρύσσεται άγονος, και άρα επαναπροκηρύσσεται, με ότι αυτό συνεπάγεται σε νομικές προσφυγές εκ μέρους των εμπλεκόμενων.
  Κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι έχει βρεθεί η νομική φόρμουλα, προκειμένου και αλλαγές σε όφελος του Δημοσίου να γίνουν, και να μην κινδυνεύσει η διαδικασία από νομικές προσφυγές των συμμετεχόντων, διαβεβαιώνοντας ότι η πρόθεση είναι να μη κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός.
  Αναγνωρίζοντας πάντως ότι στο θέμα του ΟΛΠ όσο και γενικά των αποκρατικοποιήσεων συνεχίζει να επικρατεί «δημιουργική ασάφεια», στελέχη του οικονομικού επιτελείου εκτιμούν ότι μέσα στο επόμενο 15νθήμερο θα υπάρξει σαφέστερη εικόνα τόσο για τον ΟΛΠ, όσο επίσης για τα αεροδρόμια, το Ελληνικό, και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και ότι η κυβέρνηση αργά ή γρήγορα θα βρει το "βηματισμό" της για το ποιοι προχωρούν και με ποιο τρόπο.


Τρεις διεκδηκητές

   Τρεις παίκτες (Κινέζοι, Ολλανδοί και Φιλιππινέζοι) παραμένουν ζωντανοί στη μάχη για το μεγάλο λιμάνι. Πέρα από την Cosco, που ενδιαφέρεται διακαώς να αναλάβει το σύνολο των υπηρεσιών στον Πειραιά (κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευή), δυνατά στο παιχνίδι συνεχίζουν η ICTS από τις Φιλιππίνες, αλλά και η APM Terminals από την Ολλανδία, θυγατρική της δανέζικης Maersk, του μεγαλύτερου στον κόσμο παίκτη μεταφοράς κοντέινερ.
  «Σε καμία, περίπτωση η δρομολογούμενη ελληνοκινεζική συνεργασία δεν θα πρέπει να ερμηνευθεί ως διακριτική μεταχείριση απέναντι στην Cosco», σημειώνουν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, αφού κάτι τέτοιο θα μπορούσε να τινάξει στον αέρα τον διαγωνισμό. Επισημαίνουν δε, ότι η πρεσβεία της Δανίας παρακολουθεί από πολύ κοντά την όλη διαδικασία, που σημαίνει ότι οι Βρυξέλλες θα ενημερωθούν αμέσως σε περίπτωση τυχόν διακριτικής μεταχείρισης της Cosco στο θέμα ΟΛΠ.
   Στα υπόλοιπα μεγάλα θέματα το τοπίο παραμένει ακόμη αρκετά θολό. Στο θέμα με τα περιφερειακά αεροδρόμια «εξετάζονται οι τεχνικές δυνατότητες που έχουμε για να αλλάξουν κάποιοι όροι προς όφελος του Δημοσίου, και να γίνει επαναδιαπραγμάτευση με τους Γερμανούς, χωρίς να ακυρωθεί ο διαγωνισμός». Στο Ελληνικό, τηρείται στάση αναμονής, αφού εκκρεμεί η έγκριση ή μη από το Συμβούλιο της Επικρατείας του σχεδίου ανάπλασης που θα υποβάλλει η πλειοδότρια κοινοπραξία. 
   Στον Αστέρα Βουλιαγμένης, η κυβέρνηση περιμένει να υποβάλει η πλειοδότρια κοινοπραξία τη νέα της πρόταση μετά το μπλόκο του ΣτΕ. Τέλος στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η αξιοποίηση εξετάζεται από καινούργια σκοπιά, με βασικούς όρους τη διατήρηση συμμετοχής του Δημοσίου στα δίκτυα, και την υποχρέωση του επενδυτή να επενδύσει για τον εκσυγχρονισμό τους.

Πηγή: tanea.gr
Επιμέλεια: "Σιδηροδρομικά Νέα"