Σάββατο 21 Μαρτίου 2015

Δεσμεύουν 144 συρμούς, εκμισθώνοντας 60!

  Σοβαρά ερωτήματα για υποβάθμιση του οφέλους του δημοσίου από τον διαγωνισμό που διενεργεί η ΣΤΑΣΥ σχετικά με την εκμίσθωση για διαφήμιση των συρμών Μετρό, Τραμ και ΗΣΑΠ εγείρονται από τους όρους που περιλαμβάνονται στο σχετικό τεύχος διαγωνισμού.
  Την προσεχή Δευτέρα λήγει η προθεσμία υποβολής των προσφορών για την εκμετάλλευση προς διαφήμιση των συρμών της ΣΤΑΣΥ, με τη σχετική μάλιστα διαδικασία να έχει ήδη αναβληθεί τρεις φορές. Σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού, οι συρμοί που τίθενται προς διάθεση ανέρχονται στους 60 για 4 χρόνια, θέτοντας ως ελάχιστο τίμημα τα 6.465.187,50 ευρώ, ήτοι ετήσιο τίμημα 1.616.297. Ωστόσο, όπως προκύπτει από το τεύχος του διαγωνισμού, ο ανάδοχος διαθέτει το προνόμιο αποκλειστικής δέσμευσης πολύ περισσότερων διαθέσιμων συρμών του στόλου του Μετρό, του Ηλεκτρικού και του Τραμ, που στο κείμενο του διαγωνισμού προσδιορίζονται στους 123.
  Την ίδια στιγμή, πολύ καλά πληροφορημένες πηγές εντός των εργαζομένων του οργανισμού κάνουν λόγο για συνολικά 144 συρμούς, τους οποίους δύναται να εκμεταλλεύεται ο ανάδοχος, μεγεθύνοντας περαιτέρω το ήδη παράδοξο να δεσμεύονται 123 συρμοί στο τίμημα των 60 συρμών. Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές στην "Αυγή", "ακόμη κι αν μέρος του στόλου των μεταφορικών μέσων υπολογίζεται εκτός λειτουργίας λόγω τακτικής συντήρησης, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αφορά ποσοστό που αγγίζει το 59% του στόλου, το οποίο αντιστοιχεί στον αριθμό των συρμών που δεσμεύονται εκτός των 60".
  Η δέσμευση του συνόλου των συρμών προκύπτει σαφώς από τον όρο ότι τα υπόλοιπα από τα 60 διαθέσιμα μέσα δεν μπορούν να δοθούν για εκμετάλλευση, παρά μόνον στον ανάδοχο που θα έχει αναλάβει την εκμίσθωση των 60, χωρίς μάλιστα καμία δέσμευση ότι θα τα χρησιμοποιήσει, άρα και ότι θα εισφέρει με κάποιον τρόπο στα έσοδα του οργανισμού. Οι συρμοί που θα βρίσκονται εκτός του διαγωνισμού, σύμφωνα με τον διαγωνισμό, θα μπορούν να δίνονται, σε περίπτωση που υπάρχει αυξημένη ζήτηση, αποκλειστικά στον ανάδοχο, με τίμημα στη βάση του τρέχοντος τιμοκαταλόγου με έκπτωση 10%.
  Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές στην "Αυγή", "είναι πραγματικά άξιο απορίας γιατί δίνεται επιπλέον έκπτωση για κάτι που θα γίνεται ευκαιριακά και μόνον όταν υπάρχει επιπλέον ζήτηση, όταν η απλή λογική λέει ότι θα πρέπει να γίνεται ακριβώς το αντίθετο; Ποια λογική μπορεί να υπαγορεύει τη δέσμευση ενός στόλου 144 συρμών στο τίμημα των 60, αν όχι η λογική μείωσης του κόστους για τον ανάδοχο και ταυτόχρονα υποτίμησης του οφέλους για το Δημόσιο;"


Από τα 10.000 στα... 935 ευρώ


Το αμείλικτο ερώτημα προκύπτει και από τον υπολογισμό του μέσου μηνιαίου τιμήματος για τους συρμούς. Παρά το γεγονός ότι η εκμίσθωση συρμού του μετρό για έναν μήνα ανέρχεται στις 10.000 ευρώ, για τους 60 συρμούς -η πλειοψηφία των οποίων (30) αποτελείται από το "φιλέτο" των συρμών του Μετρό- το μέσο μηνιαίο τίμημα ανέρχεται στα 2.245 ευρώ (1.616.297 ευρώ / 12 μήνες / 60 συρμοί = 2.245 ευρώ). Αντίστοιχα, το μέσο μηνιαίο τίμημα για τους 123 συρμούς, σύμφωνα με το δημοσιευμένο στο τεύχος διαγωνισμού δυναμικό - διαθεσιμότητα, ανέρχεται στα 1.095 ευρώ (1.616.297 ευρώ / 12 μήνες / 123 συρμοί = 1.095 ευρώ), ενώ για το πραγματικό δυναμικό των 144 στα 935 ευρώ (1.616.297 ευρώ / 12 μήνες / 123 συρμοί = 935 ευρώ).

Όπως υπογραμμίζουν οι ίδιοι εργαζόμενοι, "παρότι είναι λογικό να υπάρχει μείωση του μηνιαίου τιμήματος, αφού η συμφωνία θα γίνει για τέσσερα χρόνια, εντούτοις είναι αδικαιολόγητη μια τόσο τρομακτική διαφορά, που πραγματώνεται, φυσικά, εις βάρος των εσόδων του Δημοσίου".

Συντάκτης: Νίκος Μορφονιός
Πηγή: avgi.gr