Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

Επενδύσεις 122 δισ. δολ. στους σιδηροδρόμους θα υλοποιήσει η Ινδία

Η δυσλειτουργία των Ινδικών Σιδηροδρόμων έχει οδηγήσει σε εκτροχιασμούς και ατυχήματα, ενώ η έλλειψη κλιματισμού με ασφυκτικά μεγάλο αριθμό επιβατών έχει οδηγήσει πολλούς να συσχετίσουν τα βαγόνια με «κονσέρβες σαρδέλας».
Επενδύσεις 122 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των κρατικών σιδηροδρόμων της Ινδίας δρομολογεί η κυβέρνηση του Ναρέντρα Μόντι. Παρουσιάζοντας τον προϋπολογισμό για τις επενδύσεις-μαμούθ, ο υπουργός Σιδηροδρόμων, Σουρές Πράμπχου, τόνισε πως τα κεφάλαια θα διασφαλιστούν από επενδυτικά κεφάλαια αλλά και την εξοικονόμηση πόρων λόγω της υποχώρησης των τιμών του ντίζελ και της ενίσχυσης των κερδών από τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.

Το ινδικό κράτος ελέγχει πάνω από 12.000 αμαξοστοιχίες, που προσφέρουν υπηρεσίες σε περίπου 23 εκατ. επιβάτες ημερησίως. Τις τελευταίες δεκαετίες, όμως, οι επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων ήταν ελάχιστες ενώ η επιδότηση των εισιτηρίων δεν άφηνε αρκετούς πόρους για την αναβάθμιση των δικτύων. Η δυσλειτουργία των Ινδικών Σιδηροδρόμων έχει οδηγήσει σε εκτροχιασμούς και ατυχήματα, ενώ η έλλειψη κλιματισμού με ασφυκτικά μεγάλο αριθμό επιβατών έχει οδηγήσει πολλούς να συσχετίσουν τα βαγόνια με «κονσέρβες σαρδέλας». Τον Αύγουστο του 2014 συνέβη μία ακόμη σιδηροδρομική τραγωδία με 21 θύματα.

Η νέα κυβέρνηση προχώρησε σε αύξηση των επιβατικών εισιτηρίων κατά 14,2%, αν και παραμένουν αρκετά χαμηλά, και των χρεώσεων για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων κατά 6,5%. Ηταν μια πρωτοβουλία που επιδοκίμασαν οικονομολόγοι, αλλά με επιφυλάξεις. Εξακολουθούν να υπάρχουν ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα αυτής της πολιτικής εφόσον τα εισιτήρια των επιβατών εξακολουθούν να επιδοτούνται με έσοδα που εξασφαλίζονται από τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Οι επιχειρηματίες φαίνεται να τείνουν να προτιμούν την οδική μεταφορά των προϊόντων τους. Παράλληλα, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων σε μια χώρα όπου μεγάλο ποσοστό των πολιτών επιβιώνουν με πενιχρά μέσα.

Απευθυνόμενος χθες στα μέλη του Κοινοβουλίου, ο κ. Πράμπχου προσδιόρισε πώς θα εξασφαλιστούν πόροι από επενδυτικά κεφάλαια που επικεντρώνονται σε έργα υποδομών, συνταξιοδοτικά ταμεία, αλλά και από την τιτλοποίηση περιουσιακών στοιχείων των κρατικών σιδηροδρόμων. Διευκρίνισε, επίσης, ότι δεν τίθεται ζήτημα ιδιωτικοποίησης. «Πρέπει να μετατρέψουμε τους Ινδικούς Σιδηροδρόμους σε έναν υποδειγματικό οργανισμό με γνώμονες την ασφάλεια και την άρτια υποδομή», δήλωσε ο Ινδός αξιωματούχος. Δεσμεύτηκε για την επιτάχυνση εννέα βασικών δρομολογίων, την επέκταση δικτύων και την αναβάθμιση των παροχών όπως τα δίκτυα Wi-Fi.

Υπάρχουν προσδοκίες ότι μπορεί να υπάρξουν βελτιώσεις στο απαρχαιωμένο σύστημα των Ινδικών Σιδηροδρόμων μετά την επικράτηση του Ναρέντρα Μόντι στις εθνικές εκλογές του περασμένου Μαΐου. Τα προβλήματα, ωστόσο, είναι πολλά, όμως η δρομολόγηση των έργων υποδομής μπορεί να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την οικονομία. Η έκταση των σιδηροδρομικών δικτύων στην Ινδία καλύπτει 106.706 χιλιόμετρα, ενώ το ένα τρίτο λειτουργεί με ηλεκτρική ενέργεια, που σημαίνει υψηλό κόστος για την κυβέρνηση. «Πέραν του κλάδου ενέργειας, οι υποδομές στις μεταφορές μπορούν να αποτελέσουν κινητήριο δύναμη στην ανάπτυξη της Ινδίας. Εάν η κυβέρνηση στοχεύει σε ρυθμό ανάπτυξης 7%, τότε θα πρέπει να δώσει βάρος στον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων», δήλωσε ο Τζ. Ράγκχουραμ, καθηγητής στο Ινδικό Ινστιτούτο Διοίκησης στο Αχμενταμπάντ της πολιτείας Γκουτζαράτ.

Αυτήν την εβδομάδα, ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Standard & Poor’s αναθεώρησε προς τα πάνω τις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη της ινδικής οικονομίας στο 7,9% από το 6,2% για το οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο του 2016. Η Ινδία θεωρείται το φωτεινό σημείο σε σχέση με τις υπόλοιπες οικονομίες της Ασίας, όπως η Ιαπωνία και η Κίνα, με σταθερή προοπτική, όπως σημείωσε η Standard & Poor’s. Οπότε οι συνθήκες είναι ώριμες για τον εκσυχρονισμό των Ινδικών Σιδηροδρόμων. Το δημοσιονομικό έτος 2014-15, η ινδική οικονομία παρουσίασε ρυθμό ανάπτυξης 7,5%, προσεγγίζοντας την Κίνα, αν και οικονομικοί αναλυτές τονίζουν ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις και να εξορθολογίσει το δημοσιονομικό έλλειμμα και τον πληθωρισμό. To έλλειμμα στον προϋπολογισμό ανέρχεται στο 4,5% του ΑΕΠ και ο πληθωρισμός στο 5,11%.

"Καθημερινή"