Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015

Πράσινο φως από Τσίπρα στους σχεδιασμούς του Πεκίνου

Απρόσκοπτα θα προχωρήσουν, όπως δείχνουν οι εξελίξεις, τα κινέζικα πλάνα για την ολοκλήρωση του Νέου Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού που διέρχεται από τον Πειραιά και διατρέχει κατά μήκος την ηπειρωτική Ελλάδα, μεταφέροντας τις ασιατικές εισαγωγές στην καρδιά της Ευρώπης.

«Στηρίζουμε τις υφιστάμενες κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα, και της COSCO, και θέλουμε να υποστηρίξουμε επενδύσεις προς το κοινό συμφέρον, προς το κοινό όφελος των δύο λαών, και να αναδείξουμε το λιμάνι του Πειραιά σε κορυφαίο κόμβο μεταφορών και εμπορίου όχι μόνο για την Ευρώπη αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο» τόνισε ο πρωθυπουργός Α. Τσίπρας χθες το βράδυ από τον Πειραιά. «Υπάρχει περιθώριο συνεργασίας στους τομείς των μεταφορών και των σιδηροδρομικών συνδέσεων» προσέθεσε προσδιορίζοντας επακριβώς τον περί ου ο λόγος άξονα. Πρόκειται για τον «21st century Maritime Silk Road» όπως έχει ονομάσει το Πεκίνο το project για τον οποίο έχει μάλιστα προϋπολογίσει επενδύσεις αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ. 

Κάποια εξ΄ αυτών θα δαπανηθούν επί ελληνικού εδάφους. Αν και ο πρωθυπουργός δεν έκανε καμία αναφορά για το αν θα προχωρήσει ή όχι η διαβόητη πλέον πώληση του 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ την οποία επιδιώκουν οι κινέζοι όπως και οι δανοί ανταγωνιστές τους της Maersk, ελάχιστες αμφιβολίες έχουν πια όσοι παρακολούθησαν το σύνολο της ομιλίας Τσίπρα αλλά και του κινέζου πρέσβη πως αναζητείται πλέον μοντέλο για συμφωνία πακέτο με το Πεκίνο.

Η ομιλία αυτή έλαβε χώρα στην δεξίωση για τον εορτασμό της κινέζικης πρωτοχρονιάς στα πλοία του 18ου στόλου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, που έχουν καταπλεύσει στο λιμάνι του Πειραιά και συμμετέχουν σε διεθνείς επιχειρήσεις κατά της πειρατείας. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις κινεζικές επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά, διαβεβαιώνοντας ότι η κυβέρνηση θα τις στηρίξει και θα τις ενδυναμώσει. «Στο πλαίσιο αυτό θα αναζητήσουμε νέους τρόπους συνεργασίας του ελληνικού κράτους με κινέζικους οικονομικούς φορείς» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τα σχέδια του Πεκίνου για την Ελλάδα προβλέπουν ανάπτυξη πέραν της νέας επένδυσης των 230 εκατ. ευρώ στον Πειραιά αλλά και επενδύσεις σε Θριάσιο, άλλα εμπορευματικά κέντρα και κέντρα διανομής , ακίνητα αλλά και συμμετοχή σε έργα όπως το υπό προκήρυξη νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου όπως και στο μετοχικό κεφάλαιο του Ελευθέριος Βενιζέλος.

Έτσι με ενδιαφέρον αναμένει το Πεκίνο τον εν εξελίξει διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ για την παραχώρηση και κατασκευή και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο αλλά και αυτόν για το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου.

Για να γίνει καλύτερα αντιληπτό το πόσο σοβαροί είναι οι κινέζοι στην ανάπτυξη του σχεδίου τους για την περιφέρεια μας αξίζει να αναφερθεί πως συμμετέχει χρηματοδοτεί ή προωθεί έργα σε ολόκληρη την βαλκανική και κεντρική Ευρώπη Έργα που αφορούν την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων ώστε να γίνει ταχύτερη και αξιόπιστη η προώθηση των εμπορευμάτων από τον Πειραιά. Σημειώνεται πως οι δια του Πειραιά εισαγωγές εξοικονομούν χρόνο άνω των 6 ημερών και επομένως και χρήμα έναντι της κυρίαρχης μέχρι πρότινος εναλλακτικής: του δια του Γιβραλτάρ περίπλου της Γηραιάς Ηπείρου με προορισμό τα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης.

Το σημαντικότερο εκ των έργων μετά τον Πειραιά είναι η αξίας 2,5 δισ. δολαρίων υπερταχεία σιδηροδρομική σύνδεση Σερβίας-Ουγγαρίας. Αποκαλείται «Hungaro-Serbian High-Speed Railway», χρηματοδοτείται από την κινεζική Export-Import Bank και θα κατασκευαστεί από την China Railway and Construction Corporation, γνωστή και από το ενδιαφέρον της για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Ακόμα κινεζικοί όμιλοι αναμένεται να αναλάβουν μεγάλο έργο κατασκευής σύγχρονης μονάδας ηλεκτροπαραγωγής, το Kostolac ΙΙ, στη Σερβία.

Παρά την παροιμιώδη υπομονή τους όμως οι κινέζοι πλέον βιάζονται . Έχουν δαπανήσει (πάρα) πολύ χρόνο στην Ελλάδα περιμένοντας αλλαγές κυβερνήσεων ευρωπαϊκές εγκρίσεις και τοπικές αντιδράσεις. Και χρόνος δεν περισσεύει ούτε για την ελληνική οικονομία. Η ανάπτυξη του διαδρόμου αυτού, Ασίας Ευρώπης μπορεί να απογειώσει την διαμεταφορική βιομηχανία και τα logistics στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Εθνικής Τράπεζας η αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων ισοδυναμεί με επιπλέον ετήσια έσοδα για την εθνική οικονομία της τάξης των 5,1 δισ. ευρώ συν 125,000 νέες θέσεις εργασίας, μέσω της ανάπτυξης δικτύου επιχειρήσεων (cluster) στην περιοχή του λιμανιού του Πειραιά όπως είναι και οι διαμεταφορές και οι εδώ συναρμολογήσεις.

Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Πηγή:www.capital.gr